آزمایش موشک‌انداز چندگانه توسط کره شمالی

واکنش‌ متفاوت رهبران جهان در اجلاس گروه ۷ به موشک‌پرانی‌های کره شمالی

KCNA VIA KNS / AFP

روز یکشنبه رسانه‌های دولتی کره شمالی ادعا کردند که روز شنبه تحت نظارت رهبر کره‌ شمالی، کیم جونگ اون، یک «موشک‌انداز چندگانه بسیار بزرگ» آزمایش شده است.

این آزمایش که ظاهرا دو موشک بالستیک کوتاه‌برد را به داخل دریای ژاپن شلیک کرده است، واکنش‌های متفاوتی از سوی رهبران جهان که در نشست گروه ۷ در «بیاریتز» گرد هم آمده بودند برانگیخت.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفت که این آزمایشات قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که اهمیت زیادی برای روابط خود با دیکتاتور کره‌ قائل است، تاکید کرد که این پرتاب‌ها «هیچ توافقی را نقض نکرده‌اند».

این آزمایش آخرین مورد از چند آزمایش در هفته‌های اخیر است. از ماه فوریه که مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بین کیم و ترامپ به دلیل اختلاف نظر درباره تحریم‌های تنبیهی به رهبری ایالات متحده متوقف شد، این حداقل چهارمین سیستم موشکی جدیدی است که رونمایی می‌شود.

این پرتاب‌ها دو روز پس از خروج رسمی كره جنوبی از توافق تبادل اطلاعات با ژاپن که كارشناسان آن را به‌عنوان بدترین بحران در روابط دو كشور درچند دهه اخیر توصیف كرده‌اند، صورت گرفت.

به‌رغم اختلافات کره‌ جنوبی و ژاپن، آقای کیم روز شنبه از طریق رسانه‌ دولتی «کی‌سی‌ان‌ای» اظهار داشت که تهدیدهای نظامی فزاینده و فشار نیروهای دشمن به این معنی است که کره شمالی باید همچنان به ساخت و توسعه سلاح‌های استراتژیک و تاکتیکی ادامه دهد.

در گزارش «کی‌سی‌ان‌ای» آمده است که کره شمالی «هرگز امنیت استراتژیک کشور را فدای برداشتن تحریم‌ها نخواهد کرد».

احتمالا منظور وی از «نیروهای دشمن» ایالات متحده و کره جنوبی است که رزمایش‌های نظامی مرتبِ آنها موجب خشم آقای کیم شده است.

به دلیل این رزمایش‌های نظامی، کره شمالی در ۱۶ اوت به مذاکرات صلح خود با کره جنوبی پایان داد و اعلام کرد اگر آنها فکر می‌کنند که مذاکرات را از سر خواهیم گرفت «احمق»اند. کیم قبلا گفته بود این رزمایش‌ها نوعی تمرین حمله است.

البته، ترامپ نیزعلاقه‌ای به این رزمایش‌ها ندارد. او مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی را نوعی «بازی جنگی» نامید و تاکید کرد که نمی‌خواهد برای آن هزینه کند. به گفته خود ترامپ، او به مقامات کره جنوبی گفته است که باید هزینه این مانورها را به آمریکا پس دهند.

آقای ترامپ در روز دهم اوت با تمجید از «نامه زیبا»ی رهبر کره شمالی در توئیتر نوشت: «آقای کیم به خاطر آزمایش موشکی اخیر عذرخواهی کرده و قول داده که بعد از اتمام این رزمایش‌ها، پرتاب‌ها را متوقف خواهد کرد».

اما آزمایشات موشکی احتمالا چیزی بیشتر از تلافی کردن است.

کارشناسان می‌گویند احتمالا هدف کره شمالی از نمایش زرادخانه تسلیحات خود افزایش قدرت چانه‌زنی برای زمان از سرگیری مذاکرات با آمریکا است.

ترامپ و کیم در دیداری که در ماه ژوئن در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره داشتند توافق کردند که مذاکرات را از سر بگیرند.

اگرچه از آن زمان تا کنون کره شمالی هفت بار آزمایش موشکی انجام داده است، ترامپ همواره تمایل داشته که از کیم دلجویی کند. این تمایل در عکس‌العمل او در روز یکشنبه نیز احساس می‌شود.

ترامپ گفت: «او آزمایش هسته‌ای انجام نداده است؛ موشک‌های کوتاه‌برد بسیار استانداردتری را آزمایش کرده است. بسیاری از کشورهای دیگر این موشک‌ها را آزمایش می‌کنند. فقط او نیست که این کار را می‌کند».

ترامپ در پاسخ به این سوال كه آیا پرتاب‌های اخیر وی را نگران کرده است یا خیر، گفت: «من ازاین اتفاق خوشحال نیستم، اما باز هم می‌گویم، او هیچ توافقی را نقض نکرده است».

شینزو آبه، که روز یکشنبه ناچار بود با کره جنوبی به خاطر انجام مانور نظامی در جزیره ای که به شدت مورد اختلاف دو کشور است وارد بحث و جدل شود، تاکید کرد این پرتاب‌ها ناقض توافق‌های بین‌المللی هستند.

به دنبال واکنش‌های متفاوت نخست وزیر ژاپن و ترامپ به این رویداد، آقای آبه گفت او امیدوار است که این دو کشور همواره در موضع خود درباره کره شمالی متحد بمانند.

او گفت، می‌خواهم اطمینان حاصل کنم که ما، یعنی من و آقای ترامپ، در مورد کره شمالی همواره با هم متحد خواهیم بود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent