ورود دیرهنگام محموله داروی قارچ سیاه و ماجرای تکراری «بدعهدی» کشورهای صادرکننده

آمفوتریسین، داروی بیماری قارچ سیاه است و هم‌زمان با شیوع این بیماری در کشور نایاب شد

بروز بیماری قارچ سیاه میان برخی مبتلایان به کرونا به دلیل استفاده از داروهای ضدالتهابی و کاهش قدرت دفاعی بدن‌شان در پی آن، مشاهده شده است- عکس از ایرنا

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو از ورود اولین محموله داروی قارچ سیاه به کشور خبر داد. حیدر محمدی علت تاخیر در واردات داروی قارچ سیاه را «بدعهدی» کشور صادرکننده دانست، و گفت: «قرار بود محموله داروی آمفوتریسین برای درمان قارچ سیاه از ایرلند به دبی و از آنجا به تهران منتقل شود که به دلیل بدعهدی‌ها، واردات به تاخیر افتاد.»

آمفوتریسین، داروی قارچ سیاه است که هم‌زمان با شیوع این بیماری در کشور نایاب شد. کمبود داروی قارچ سیاه، نخستین بار از سوی محمدرضا صالحی، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی، در یک برنامه تلویزیونی اعلام شد. پس‌ از آن که رسانه‌ها گزارش‌هایی درباره فروش چهار میلیون تومانی داروی آمفوتریسین، در بازار سیاه منتشر کردند، حیدر محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، کمبود این دارو را در کشور تایید کرد و مدعی شد که این موضوع قابل پیش‌بینی نبوده است.

این در حالی است که تجربه کشور هند نشان داده بود که هم‌زمان با شیوع سویه دلتا، احتمال بروز موارد ابتلا به قارچ سیاه نیز زیاد است. با این‌ حال، وزارت بهداشت از اقدام به‌موقع برای تهیه داروی این بیماری امتناع کرد و زمانی که با انتقاد مردم و رسانه‌ها روبه‌رو شد، مثل ماجرای واکسن‌های وارداتی، تقصیر را بر گردن کشورهای صادرکننده انداخت و ادعا کرد «بدعهدی» مانع ارسال محموله به کشور شده است. به گفته حیدر محمدی، محموله داروی آمفوتریسین، نیز قرار بود روز جمعه پنجم شهریور وارد کشور شود، «اما شرکت‌های حمل‌ونقل به دلیل مشکلات تحریم در ارسال محموله‌های دارویی به ایران کارشکنی کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان غذا و دارو پیش‌تر از پزشکان خواسته بود برای درمان قارچ سیاه، داروهای جایگزین تجویز کنند. این در حالی است که برخی پزشکان تصریح کرده‌اند که داروهای معرفی شده در درمان این بیماری موثر نیست.

حیدر محمدی نیز که پیش‌تر از پزشکان خواسته بود فرآورده‌های جایگزین، مانند کسپوفانجین، وریکونازول، فلوکونازول، و یا پوساکونازول در موارد دارای اندیکاسیون، به عنوان جایگزین فرآورده آمفوتریسین بی لیپوزومال تجویز کنند. او روز دوشنبه هشت شهریور، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از پزشکان درخواست کرد برای درمان بیماری‌های قارچی «مطابق اندیکاسیون عمل و دارو تجویز کنند». او همچنین گفت که واردات محموله‌های بعدی تا پایان هفته به تدریج انجام می‌شود.

قارچ سیاه یک نوع بیماری عفونی تهاجمی است. این بیماری افرادی را درگیر می‌کند که سیستم ایمنی بدن آنان ضعیف است. بروز این بیماری میان برخی مبتلایان به کرونا به دلیل استفاده از داروهای ضدالتهابی و کاهش قدرت دفاعی بدن‌شان در پی آن، مشاهده شده است. پزشکان برای نجات جان برخی بیماران مبتلا به قارچ سیاه، ناگزیر می‌شوند قسمت‌هایی از چشم و فک بیمار را تخلیه کنند.