کرزی: آمریکا در گفت‌وگوهای صلح صادق نیست

اشرف غنی: مذاکرات صلح افغانستان باید بین حکومت و طالبان باشد

Yuri KADOBNOV / AFP

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته مذاکرات صلح برای افغانستان که اکنون میان نمایندگان طالبان و آمریکا در جریان است در اختیار ایالات متحده و حکومت پاکستان قرار دارد. کرزی گفته است باید این روند از اختیار این دو کشور (آمریکا و پاکستان) خارج شود و در اختیار خود افغان‌ها قرار گیرد و کاملا افغانی شود، زیرا آمریکا در مذاکرات صلح برای افغانستان صادق نیست و تلاش دارد تا این گفت‌وگوها زیر نظر ایالات متحده و پاکستان قرار داشته باشد.

کرزی گفت: «نباید ما افغان‌ها اجازه دهیم که این روند تحت نام «مذاکرات صلح برای افغانستان» در اختیار ایالات متحده آمریکا بماند، زیرا این مساله به ضرر ما است و ما صلح دائمی و سرتاسری در افغانستان می‌خواهیم».

کرزی ادامه داد: «اگر اختیار مذاکرات صلح همچنان در دست آمریکا باشد و توافق صلح میان نمایندگان آمریکا و طالبان به امضا برسد و پس از توافق صلح، گروه داعش در افغانستان نیرومندتر از گذشته شود، این نه تنها صلح نیست، بلکه به معنی تغییر جنگ در این کشور خواهد بود. باید در این مورد محتاط باشیم».

کرزی، تاکید کرد: «هیچ روندی، حتی انتخابات ریاست جمهوری، مهمتر از برقراری صلح در افغانستان نیست». او همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در چنین شرایطی برای افغانستان یک دسیسه خواند.

کرزی افزود: «انتخابات زمانی نتیجه مثبت خواهد داد که در اختیار خود افغان‌ها باشد، اما حالا  که نیست همه باید به برقراری صلح در افغانستان توجه کنند».

کرزی همچنین ابراز امیدواری کرد هیاتی که از طرف حکومت افغانستان برای گفت‌وگوهای صلح با نمایندگان طالبان تعیین شده و یا در حال تعیین شدن است، بتواند تمام شهروندان این کشور را نمایندگی کند و به گونه‌ای مستقل تعیین شود.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان، بارها تاکید کرده که سرنوشت افغانستان به دست خود افغان‌ها بوده و آنها می‌توانند در مورد آینده کشورشان و پروسه صلح تصمیم بگیرند.

حامد کرزی، چندی پیش در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری هند و در کشور هندوستان داشت، گفت: «ما افغان‌ها، عواقب معاملات آمریکا و پاکستان را به شدت متحمل شده‌ایم و این بار نیز ترس داریم. ما به خلیل‌زاد واضح و روشن گفتیم که از مذاکرات صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم، اما بین صلح در افغانستان و معاملات آمریکا و پاکستان در افغانستان تمایز قاطع قائل هستیم».

اخیرا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته است: «گروه طالبان، برای حکومت افغانستان احترام قائل نیست و من این را درک می‌کنم، زیرا طالبان و حکومت افغانستان یک مدت طولانی است که باهم کنار نیامده‌اند و ما به همین دلیل است که نوزده سال در افغانستان به‌عنوان حافظان صلح، حضور داشته‌ایم و اکنون طالبان می‌خواهند که جنگ را با ما متوقف کنند، چون در این جنگ چیزهای زیادی را از دست داده‌اند».

حمیدالله کوهستانی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی می‌گوید: «ما از روزهای نخست به مذاکرات صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان شک داشتیم، چون در این پروسه، جز طالبان و آمریکا، کس دیگری نمی‌تواند نفع ببرد. حالا از گفته‌های مقامات آمریکایی و طالبان روشن می‌شود که در توافق صلحی که در روزهای آینده میان دو طرف (آمریکا و طالبان) به امضا می‌رسد، هیچ دردی از شهروندان افغانستان درمان نمی‌شود و ظاهرا مشخص است که گفت‌وگوهای بین الافغانی هم ناممکن خواهد بود، زیرا اصل تصمیم را آمریکایی‌ها می‎‌گیرند، نه حکومت افغانستان».

کوهستانی افزود: «گروه طالبان پس از امضا توافق‌نامه صلح با آمریکا، باز هم برای کشتار شهروندان افغانستان برنامه دارد. آنها گفته‌اند که هر گونه توافق با آمریکا، به معنی پایان جنگ در افغانستان نیست؛ که این خود پیام واضح و روشنی برای ماست».

این گفته‌ها و واکنش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اشرف غنی، در مصاحبه‌ای که چند شب پیش در کابل داشت، گفت، شاید توافق صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان در روزهای نزدیک به امضا برسد، اما این توافق‌نامه مشروعیت و اعتبار حقوقی ندارد و باید سرانجام توافق نهایی میان حکومت افغانستان و طالبان صورت گیرد.

بیشتر از