رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرد

کمک‌های اقتصادی کشورهای عربی به فلسطین کاهش یافته است

محمود عباس با وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرد - Abbas MOMANI / AFP

یکی از مقامات دفتر نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه در سخنانی با اشاره به دیدار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل، آن را کم‌اهمیت دانست و گفت هیچ مذاکره صلحی با فلسطینی‌ها انجام نخواهد شد.

به نوشته تایمز اسرائیل، این مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت «در این جلسه‌ به مسائل امنیتی پرداخته شد و هیچ روند گفتگوهای دیپلماتیک با فلسطینیان وجود ندارد.» او تاکید کرد که چنین دیداری پیش‌تر توسط نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، تأیید شده بود. 

در مقابل، یک نماینده پارلمان در حزب چپ میرتس، اظهارات بیان شده توسط این مقام دولتی را محکوم کرد و خواستار مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها شد.

او در این باره گفت: «این یک پیام خصمانه است. چرا یک روند دیپلماتیک ندارید؟ برقراری یک روند دیپلماتیک به نفع اسرائیل است.»

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر گانتز یکشنبه شب منتشر شد، با اشاره به این که دو طرف در مذاکرات در مورد مسائل مربوط به امنیت، دیپلماسی، اقتصاد و امور مدنی بحث و تبادل نظر کردند، آمده است: «گانتز به محمود عباس پیشنهاد داده که اسرائیل آماده است مجموعه‌ای اقدامات که اقتصاد فلسطین را تقویت می‌کند را انجام دهد. این دو همچنین درباره شکل‌گیری راهکاری امنیتی، غیرنظامی و اقتصادی در یهودیه، سامریه و غزه گفتگو کردند.»

ملاقات روز یکشنبه دو مقام ارشد فلسطینی و اسرائیلی در رام الله، اولین گفتگوی حضوری سطح بالا بین طرفین در بیش از یک دهه گذشته است.

حسین الشیخ، مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین، در رابطه با دیدار محمود عباس با وزیر دفاع اسرائیل، در توییتی نوشت: «رئیس جمهور عصر امروز در رام الله با آقای بنی گانتز ملاقات کرد و در آن همه جنبه‌های روابط فلسطین و اسرائیل را مورد بحث قرار دادند.»

به گفته دفتر گانتز، سیاستمداران دو دور بحث کردند. در اولین جلسه، رابط نظامی اسرائیل با فلسطینیان، غسان علیان، رئیس اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین و الشیخ حضور داشتند. در دوم، گانتز و عباس به طور خصوصی صحبت کردند.

این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که بنت پس از دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به تازگی از واشنگتن بازگشته است. بایدن مسئله فلسطین را با رهبر جدید اسرائیل در جریان گفتگوها مطرح کرد.

نخست وزیر اسرائیل وعده داده است که از دولت و اقتصاد بیمار فلسطین حمایت می‌کند، اگرچه وی صراحتاً تلاش برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقتصاد کرانه باختری تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و در طول سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱.۵ درصد کاهش یافته است. بودجه دولت فلسطین نیز ضربه جدی دیده است.

در عین حال، رام الله شاهد کاهش چشمگیر کمک‌های عربی و بین‌المللی بوده است که قبلاً بخش قابل توجهی از بودجه آن را تشکیل می‌داد. در سال ۲۰۱۹، فلسطین تا پایان ژوئن حدود ۳۰۰ میلیون دلار بودجه دریافت کرد. اما در سال ۲۰۲۱ ، آنها فقط ۳۰.۲ میلیون دلار دریافت کردند؛ تقریباً یک دهم مبلغ پیشین.

به هر صورت برگزاری این دیدار این امیدواری را ایجاد کرده است که شاید وضعیت اقتصادی کرانه باختری رود اردن بهبود پیدا کند.

وزیر بهداشت اسرائیل نیز با اشاره به دیدار صورت گرفته، در حساب توییتر خود نوشت: «پس از سال‌ها قطع رابطه طولانی و زیان بار با نزدیک‌ترین همسایگان خود، زمان آن فرا رسیده است که گفتگو و همکاری با دولت خودگردان را از سر بگیریم.»

آخرین مذاکرات حضوری سطح بالا بین سران اسرائیل و فلسطین در سال ۲۰۱۰ و هم‌زمان با آغاز دومین دوره ریاست جمهوری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق بود. اگرچه دو رهبر بعداً از تعهدات نسبت به یکدیگر عبور کردند و روابط به طور ملموسی تیره شد. آخرین تماس عمومی آنها هم در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت.

طی سال‌های اخیر تماس‌ها بین دو طرف کاهش یافته است.

بیشتر از جهان