دوتابعیتی‌ها زیر تیغ قوه قضاییه

تعداد ایرانی-بریتانیایی‌های بازداشتی در ایران رو به افزایش است

ana.ir

سخنگوی قوه قضاییه ایران در نشست خبری اخیر خود با معرفی یک دو تابعیتی جدید به نام انوشه آشوری اعلام کرد که دادگاه انقلاب در تهران او را به جرم جاسوسی برای «موساد» به ۱۲ سال زندان محکوم کرده است.

انوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی است که پس از سفر به ایران دستگیر شده و اکنون خبر محکومیت او از سوی غلامحسین اسماعیلی اعلام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ایران در این مورد گفته است که انوشه آشوری به سرویس جاسوسی موساد متصل بوده است. اسماعیلی بدون اشاره به جزییات در مورد زمان دستگیری، نهاد امنیتی بررسی‌کننده پرونده و روند دادگاه آشوری گفت: «وی اطلاعات زیادی از کشور منتقل می کرد که به ۱۰ سال حبس بابت جاسوسی و ۲ سال حبس بابت تحصیل مال نامشروع و استرداد ۳۳هزار یورو پول کشف شده از وی به نفع جمهوری اسلامی محکوم شده است».

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به اعلام این خبر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از خانواده آقای آشوری حمایت خواهد کرد و سفارت بریتانیا در تهران خواستار دسترسی کنسولی به این شهروند بریتانیایی است.

سفارت بریتانیا در تهران علاوه بر پیگیری این پرونده جدید، پرونده نازنین زاغری راتکلیف را نیز که از فرودین ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی در زندان به سر می‌برد، پی‌گیری می‌کند. تلاش‌های بریتانیا برای آزادی نازنین زاغری تا کنون موفقیت‌آمیز نبوده است.

با این حال در بیانیه امروز وزارت خارجه بریتانیا تاکید شده است که انجام اقدامات لازم برای همه دوتابعیتی‌های زندانی در ایران را به عنوان یک اولویت و در بالاترین سطوح دنبال خواهد کرد.

حبس ده ساله برای ارس امیری

غلامحسین اسماعیلی، علاوه بر اعلام محکومیت انوشه آشوری، از محکومیت ارس امیری، کارمند شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسیل) هم به جرم نفوذ فرهنگی از طریق هنر و اقدامات براندازانه‌، خبر داد و با ادبیاتی عجیب گفت: «یک ماه قبل البته نه در نشست رسمی سخنگو بلکه در حاشیه جلسه مسئولان، خبری را در مورد عناصر وابسته به انگلیس اعلام کردم که آن زمان به لحاظ اینکه حکم قطعی نشده بود اسم و مشخصات او را اعلام نکردم. اما به مَثَل رایجی که وقتی چوب را بر‌می‌داری گربه دزد فرار می‌کند، وابستگان به فرد متوجه شدند. فرد مورد نظر ارس امیری بود که به واسطه ارتباط با بریتیش کانسل و نفوذ فرهنگی در جامعه ما به‌ویژه از طریق هنر و اقدامات براندازانه‌ای که در این مسیر انجام می‌داد، مورد شناسایی قرار گرفت و در دادگاه انقلاب محاکمه شد».

سخنگوی قوه قضاییه ایران جزییات حکم نهایی ارس امیری را «۱۰ سال زندان و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی» اعلام کرده است. ارس امیری که شهریورماه سال گذشته در ایران بازداشت شد در نامه به ابراهیم رییسی، با اعلام جزییاتی از فشارهای دستگاه امنیتی به وی برای جاسوسی از بریتیش کانسیل گفته بود که تشکیل پرونده و زندانی شدن وی به دلیل رد این پیشنهاد وزارت اطلاعات ایران از سوی وی بوده است.

اتهام جاسوسی از قرارگاه خاتم 

 اعلام محکومیت فردی دیگر به نام «علی جوهری» به جرم جاسوسی برای اسرائیل بخش دیگری از نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه بود.

اسماعیلی درباره جزییات پرونده علی جوهری گفت: «او در طی سالیان متمادی و انجام ملاقات‌های مختلف با افرادی وابسته به اسرائیل در کشورهای مختلفی چون سریلانکا، هند و لائوس، ارتباطات گسترده‌ای را با سرویس موساد برقرار کرده است؛ او سفرهایی به اسرائیل داشته و مأموریت وی ارائۀ اطلاعات به موساد به ویژه در حوزه‌های عمرانی و قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران بوده است».

وی مدعی شد که آقای جوهری برای دریافت تابعیت اسرائیل نیز اقداماتی کرده و به واسطه ارتباطات گسترده‌اش با شبکه موساد در کشورهای مختلف اطلاعاتی را به این شبکه منتقل می‌کرده‌ است.

زمینه فعالیت علی جوهری بنا به گفته اسماعیلی «حوزه تونل‌سازی و عمرانی» بوده است و در دادگاه انقلاب ایران به ۱۰ سال زندان بابت جاسوسی و ۲ سال زندان به دلیل تحصیل مال نامشروع محکوم شده است.

بیشتر از