دست‌کم دو کشته و سه زخمی در اصابت راکت به منزل مسکونی در کابل

رویترز از قول دو مقام دفاعی آمریکا گفت که نیروهای ایالات متحده روز یکشنبه در کابل یک حمله نظامی انجام داده اند

حوالی ساعت پنج بعدازظهر به وقت محلی در روز یکشنبه ۲۹ اوت، صدای انفجاری در کابل شنیده شد. این حادثه چند روز پس از انفجار بزرگی در فرودگاه پایتخت افغانستان رخ می‌دهد که در آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند. مسلم شیرزاد و چند تن دیگر، در رسانه‌های اجتماعی گفتند صدای آن انفجار را شنیده‌اند.

همزمان، رویترز از قول دو مقام دفاعی آمریکا گفت که نیروهای ایالات متحده روز یکشنبه در کابل یک حمله نظامی انجام داده اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقامات امنیتی گفت که آن حمله راکتی «یک خانه را ویران کرده است.»

به گزارش خبرگزاری آسواکا، گزارش‌های اولیه از کشته شدن دو نفر و زخمی شدن سه نفر خبر می‌دهند. این افراد هنگام اصابت راکت به منزلی مسکونی در منطقه یازده کابل، کشته شده‌اند. آسواکا به نقل از شاهدان عینی گفت زنان و کودکان جزو قربانیان بوده‌اند. 

مقامات آمریکا در چند روز گذشته در مورد احتمال حمله به فرودگاه کابل هشدار داده‌اند و از مردم، به‌ویژه شهروندان آمریکا، خواسته‌اند که اطراف آن را تخلیه کنند. حمله روز یکشنبه نیز در نزدیکی فرودگاه رخ داده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا، دقایقی پیش از حمله روز یکشنبه، از حمله پیشین آمریکا به داعش خراسان گفته بود و تاکید کرده بود: «گفته بودم دنبال گروهی می‌رویم که به نیروهای ما و شهروندان بی‌گناه در کابل حمله می‌کنند و همین کار را هم کردیم.»

بایدن همچنین گفته بود: «اوضاع موجود بسیار خطرناک است و خطر حملات تروریستی همچنان بسیار بالا است. فرماندهان ما به من اعلام کرده‌اند که احتمال حمله در ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده بسیار بالا است. من از آن‌ها خواستم به تمام اقدامات لازم برای اولویت دادن به حفاظت از نیروهامان دست بزنند و کسب اطمینان کنند که به تمام نیروها، منابع، و برنامه‌های لازم برای حفاظت از مردان و زنان ما در میدان، دسترسی دارند.»

در چند روز گذشته بسیاری از کشورها به کار تخلیه شهروندان خود و همکاران افغانستانی آن‌ها پایان داده‌اند. آمریکا تا روز ۳۱ اوت (سه‌شنبه)‌ به آن روند ادامه می‌دهد، اما در پی انفجار روز پنجشنبه، از سرعت این عملیات به طرز چشمگیری کاسته شده است. 

کاخ سفید صبح یکشنبه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت از ساعت ۳ صبح شنبه تا ۳ صبح یکشنبه به وقت واشنگتن، حدود ۲۹۰۰ نفر تخلیه شده‌اند. از آن میان، ۲۲۰۰ نفر با ۳۲ پرواز نظامی آمریکا خارج شدند و ۷۰۰ نفر با ۹ پرواز ائتلاف. این در حالی است که در دوره زمانی مشابهی از صبح جمعه تا صبح شنبه، حدود ۶۸۰۰ نفر خارج شده بودند.

خبرگزاری‌ها و کاربران رسانه‌های اجتماعی فیلم‌های متعددی از انفجار روز یکشنبه منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع امنیتی از نیروی پلیس کابل، گفت منطقه ۱۵ کابل هدف قرار گرفته بوده است. 

آقای بایدن و همسرش، جیل بایدن، روز یکشنبه با حضور در پایگاه نیروی هوایی دوور در آمریکا به ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شده در حمله روز پنجشنبه ادای احترام کردند.