خلیل‌زاد بعد از دو هفته سکوت، از وعده‌های طالبان استقبال کرد

معاون دفتر سیاسی طالبان در بیانیه‌ای تلویزیونی با اشاره به ادامه رایزنی‌ها برای تشکیل «دولت فراگیر متشکل از تمام اقوام»، وعده داد که افغان‌های دارای اسناد خروج، پس از ۳۱ اوت نیز می‌توانند از افغانستان خارج شوند

خلیل‌زاد درپی پخش بیانیه  تلویزیونی طالبان، ضمن انتشار ویدیوی آن در حساب توییتر خود، در رشته توئیتی بیانیه طالبان را مثبت ارزیابی کرد- Mandel NGAN / AFP

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، در نخستین اظهار نظر خود پس از به‌قدرت رسیدن طالبان در آن کشور، ضمن اعلام ارزیابی مثبت خود از بیانیه ویدئویی اخیر شیرمحمد عباس استانکزی، عضو ارشد طالبان و معاون ملا عبدالغنی برادر، از وعده‌های مطرح‌شده از سوی او استقبال کرد.  

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر، شنبه‌شب، ششم شهریورماه، در پیامی که از رادیو تلویزیون ملی افغانستان پخش شد، به نمایندگی از رهبران طالبان درمورد آینده آن کشور صحبت کرد و از ادامه رایزنی‌ها برای تشکیل «دولت فراگیر متشکل از تمام اقوام» خبر داد. یکی از نکاتی که در این پیام  مطرح شد، این بود که که افغان‌های دارای گذرنامه و اسناد قانونی و ویزا، پس از ۳۱ ماه اوت نیز می‌توانند از افغانستان خارج شوند.

خلیل‌زاد درپی پخش این بیانیه طالبان، ضمن انتشار ویدیو آن در حساب توییتر خود، در رشته توییتی بیانیه طالبان را مثبت ارزیابی کرد و نوشت: «دیروز، رهبران ارشد طالبان در یک سخنرانی سراسری، متعهد شدند که از خروج هوایی یا زمینی هیچ‌کس از افغانستان جلوگیری نخواهد شد.» 

او در توییتی دیگر افزود: «در این سخنرانی، معاون ملا برادر گفت که هموطنان ما - چه کسانی که با آمریکایی‌ها کار کرده‌اند و چه دیگران- در صورت تمایلشان، امکان این را دارند که به هر دلیلی کشور را ترک کنند. همه فرودگاه‌ها، به‌ویژه فرودگاه کابل برای سفر آن‌ها باز است.»

خلیل‌زاد در سومین توییت از رشته توییتی که در این زمینه منتشر کرد، ضمن مثبت ارزیابی کردن بیانیه طالبان، ترجمه انگلیسی بخش‌هایی از سخنان استانکزی را به پیوست آورده و افزوده است: «ما‌، متحدانمان و جامعه بین‌المللی آن‌ها را به این تعهدها پایبند نگه خواهیم داشت.» 

خلیل‌زاد که از مهم‌ترین چهره‌های مذاکرات صلح میان آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ با گروه طالبان بود، پیش از این و از زمان توافق فوریه ۲۰۲۰ با طالبان، هدف انتقادهای گسترده‌ای بوده است. منتقدان بر این باورند که در آن توافق به طالبان امتیازهای زیادی داه شده است، بدون این‌که آن‌ها به بسیاری از تعهدهای خود عمل کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیزدهم ماه اوت، درپی آغاز حمله‌ نظامی افراد طالبان به شهرها و ولایت‌های مختلف افغانستان، خلیل‌زاد  در حساب توییتر خود خواستار توقف حمله طالبان به شهرها و پیگیری راهکار سیاسی برای حل بحران افغانستان شد. دو روز بعد، پس از خروج اشرف غنی، رئیس جمهوری و تعدادی دیگر از مقام‌های دولتی افغانستان از آن کشور، نیروهای طالبان با ورود به کابل، کنترل کل کشور را به‌دست گرفتند. 

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان که پیش از این همواره از چهره‌های فعال در رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شد، در این دو هفته به‌شکل سوال‌برانگیزی سکوت کرده بود و حتی درمورد هرج‌ومرج فرودگاه کابل که با هجوم شهروندان وحشتزده از بازگشت طالبان روبه‌رو شده بود و همچنین حمله انتحاری پنجشنبه در نزدیکی فرودگاه که بیش از ۱۷۰ کشته برجای گذاشت، اظهار نظری نکرد. تنها توییت او در این مدت، بازنشر توییت وزیر خارجه اندونزی درمورد دیدار و گفت‌وگویش با خلیل‌زاد درمورد تخلیه افغانستان و امنیت و آینده آن کشور در روز پنج‌شنبه بود.    

پس از بیش از دو هفته سکوت، تاکید خلیل‌زاد تنها بر یک بخش از بیانیه طالبان و مثبت ارزیابی کردن وعده‌های آن‌ها درحالی است که اغلب تحلیلگران وعده‌های طالبان مینی‌بر تشکیل دولت فراگیر، احترام به حقوق مردم و صلح با جهانیان را تنها صحبت‌هایی تبلیغاتی در راستای پذیرش جهانی حکومت این گروه بر افغانستان می‌دانند و معتقدند که دیدگاه‌های این گروه با دوره قبلی تسلط آن‌ها بر افغانستان (۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱) تفاوتی نکرده است.