حشدالشعبی، مظنون درجه یک حمله ناموفق راکتی به کمپ محل استقرار پناهندگان افغان در کویت

همه چیز درباره حمله راکتی شکست‌خورده به پایگاه نظامی بوهرینگ در شمال عراق، محل استقرار موقتی هزاران پناهنده افغان

کودکان پناهجوی افغان که در هفته گذشته به کمپ بوهرینگ در شمال کویت منتقل شده اند مشغول بازی فوتبال‌اند - U.S. Army

بامداد امروز، شنبه ششم شهریور ۱۴۰۰ (۲۸ اوت ۲۰۲۱)، صدای چندین انفجار پی‌درپی مردم شهری کوچک در شمال کویت به نام العبدلی را به خیابان‌ها کشاند. پس از آن خبرگزاری اورشلیم پست به نقل از یک شبکه خبری اسرائیلی به نام کان اعلام کردند که سه راکت از طرف گروه‌های نیابتی ایرانی به سمت یک پایگاه نیروهای نظامی آمریکایی در شمال کویت شلیک شده است. پس از آن اخباری ضدو‌نقیض مبنی بر برخورد این راکت‌ها به نزدیکی این پایگاه که کمپ بوهرینگ (Buehring)  نام دارد، منتشر شد.

در پی آن وزارت دفاع کویت نیروهای پلیس نظامی خود را به منطقه برای بررسی آسیب‌های احتمالی از برخورد راکت اعزام کرد. نیروهایی که نتوانستند آثاری از برخورد این راکت‌ها پیدا کنند. کمی آن سوی مرزها، نیروهای امنیتی عراق توانستند پرتابگرهای این راکت‌های غیر هدایت شونده را که از نوع گراد بودند، کشف کنند. در نهایت وزارت دفاع کویت در بیانیه‌ای رسمی خبر برخورد سه راکت مورد نظر را به پایگاه بوهرینگ، محل استقرار نیروهای لشکر ۸۲ هوابرد نیروی زمینی آمریکا، تکذیب کرد.

اگرچه این حمله راکتی که به نیروهای نیابتی سپاه پاسداران نسبت داده می‌شود همچون بسیاری از موارد مشابه به آن شکست خورد اما تقارن آن با نشست بغداد نشان‌دهنده تلاش احتمالی شلیک‌کنندگان آن برای انجام عملیات روانی پیش از آغاز کنفرانس بغداد است. کنفرانسی برگزارشده از طرف دولت عراق برای بهبود یا ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه‌ای چون ایران و همچنین فرامنطقه‌ای چون فرانسه.

در روزهای گذشته و در پی افزایش شمار شهروندان کشور افغانستان در کشورهای قطر و امارات متحده عربی، بخشی از رمپ یا محل پارک هلیکوپترها در کمپ بوهرینگ نیروی زمینی ارتش آمریکا در شمال کویت به محل استقرار موقتی هزاران پناهجوی افغان تبدیل شده است. پناهندگانی که در صورت موفقیت حمله راکتی شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس کشته شدن آن‌ها را به همراه داشت. امری که فرد یا افراد دخیل در حمله راکتی ناموفق به آن ممکن است از آن به علت کم‌سوادی در استفاده از منابع باز در اینترنت اطلاع نداشته باشند.

چه راکت‌هایی به سمت کویت شلیک شده بودند؟

تصاویر منتشرشده از پرتابگرهای رها شده راکت‌هایی که به سمت کویت شلیک شده بودند نشان‌دهنده آن بود که از نوع گراد یا ۱۲۲ میلیمتری غیرقابل هدایت بودند. راکت‌هایی که نمونه‌های ایرانی‌اش از سال ۱۳۹۴ از طرف سپاه پاسداران به شبه‌نظامیان حشد‌الشعبی تحویل داده شد و در ده‌ها حمله راکتی آن‌ها به اماکن یا تاسیسات دیپلماتیک و نهادهای نظامی مورد استفاده نیروهای نظامی آمریکایی استفاده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سقوط راکت‌های شلیک‌شده در خاک عراق پیش از رسیدن به آسمان کویت می‌تواند به دو دلیل باشد: دلیل نخست تمرکز شبه‌نظامیان حشدالشعبی بر عملیات روانی یا تبلیغات رسانه‌ای به جای اثربخش بودن حمله راکتیشان است. در این راستا ممکن است راکت‌ها از فاصله‌‌ای شلیک شده باشند که توانایی نفوذ به حریم هوایی کویت را نداشته باشند. در حالی که دلیل احتمالی دیگر آن می‌تواند ضعف در آموزش برای استفاد درست از راکت‌های گراد باشد که منجر به هدف‌‌گیری اشتباه و به خطا رفتن راکت‌ها شده است.

هر راکت ۱۲۲ میلیمتری گراد نسل جدید که در ایران صنایع مهمات‌سازی متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید می‌کند بین ۳۰ تا ۴۵ کیلومتر برد دارد در حالی که فاصله کمپ بوهرینگ با نقطه صفر مرزی شمال کویت حدود ۵۰ کیلومتر است؛ بنابراین به طور مشخص امکان مورد هدف قرار دادن این کمپ از سوی فرد یا افرادی که در شلیک این راکت‌ها دخیل بودند از خاک عراق وجود ندارد.

درباره کمپ بوهرینگ چه می‌دانیم؟

تنها پایگاه نظامی مورد استفاده نیروی زمینی ارتش آمریکا در شمال کویت، کمپ بوهرینگ (Buehring camp) است. این پایگاه از دی‌ماه ۱۳۸۱، پیش از حمله نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های محل استقرار سربازان و کارمندان نیروی زمینی ارتش آمریکا تبدیل شد و در حال حاضر محل استقرار هزاران سرباز از لشکر ۸۲ هوابرد نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا است. نیروهایی که در دو هفته گذشته وظیفه محافظت از فرودگاه بین‌المللی کابل را در جریان عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی و شهروندان غیرنظامی این کشور و همچنین افغانستان بر عهده داشتند.

حضور کنونی نیروهای لشکر ۸۲ هوابرد نیروی زمینی آمریکا در کمپ بوهرینگ در تاریخ یکم ژانویه ۲۰۲۰  برابر با ۱۱ دی ۱۳۹۸ بازمی‌گردد. این نیروها در آن تاریخ در راستای شرکت در هرگونه درگیری نظامی با شبه‌نظامیان حشدالشعبی وابسته به سپاه قدس به کویت منتقل و در این کمپ مستقر شدند. پس از آن نیز شماری از آن‌ها برای محافظت از ساختمان و سایر تاسیسات سفارتخانه آمریکا در بغداد به عراق منتقل شده و در کنار نیروهای سپاه تفنگداران دریایی آمریکا ماموریت انجام دادند.

کمپ بوهرینگ مجهز به یک باند پروازی کوچک ۱۳۰۰ متری و یک رمپ یا محل پارک هواپیما و هلیکوپتر بزرگ  دارای ۳۰۰ متر عرض و ۱۹۰۰ متر طول است. این تاسیسات امکان استقرار یک تیپ هوایی رزمی هوانیروز (هواپیمایی نیروی زمینی) ارتش آمریکا مجهز به دست‌کم ۸۵ فروند هلیکوپتر را می‌دهد. در حال حاضر تیپ چهلم رزمی هوانیروز آمریکا در کمپ بوهرینگ حضور دارد. این تیپ مجهز به هلیکوپترهایی همه‌منظوره یواِچ-۶۰اِل (UH-60L)، هلیکوپترهای جست‌وجو و نجات اِچ‌اِچ-۶۰اِم (HH-60M)، هلیکوپترهای ترابری سنگین سی‌اِچ-۴۷اِف شینوک (CH-47F Chinook) و هلیکوپترهای تهاجمی اِی‌اِچ-۶۴ئی گاردین (AH-64E Guardian)  است.

حضور هزاران پناهجوی افغان در کمپ بوهرینگ

در پی دستور رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، جو بایدن و به دنبال سقوط دولت افغانستان به ریاست‌جمهوری اشرف غنی در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا هزاران نفر از نیروهای لشکر ۸۲ هوابرد را برای محافظت از فرودگاه بین‌المللی کابل در جریان عملیات «پناه دادن به متحدان» (Allies Refuge) منتقل کرد.

در این راستا شماری از هواپیماهای ترابری سنگین سی-۱۷آ گلوب مستر ۳ (C-17A Globemaster III) نیروی هوایی آمریکا نیروهای مورد نظر را از طریق پایگاه هوایی علی السالم در ۳۷ کیلومتری جنوب کمپ بوهرینگ به کابل منتقل کردند.

هر هواپیما توانایی انتقال ۳۰۰ نیروی نظامی را داشت و به همین دلیل انتقال نیروها در سه روز صورت گرفت. هواپیماهای سی-۱۷آ پس از تخلیه نیروهای هوابرد ارتش آمریکا در کابل، خالی و بدون مسافر به کویت باز نمی‌گشتند. هر یک از آن‌ها در مسیر بازگشت از کابل به پایگاه علی السالم دست‌کم ۴۰۰ نفر پناهجوی افغان را با خود حمل می‌کرد. پناهجویانی که برای جان سالم به در بردن از طالبان وطن خود، افغانستان را ترک کرده و حال در کمپ بوهرینگ مستقر شده‌اند. کمپی که ممکن است در آینده‌ای نزدیک مورد حملات راکتی مشابهی قرار گیرد.

گفتنی است، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای در ابتدای سال جاری (۲۰۲۱) نیروی زمینی ارتش آمریکا یک سامانه پدافندی کامل پاتریوت پی‌اِی سی-۳ (Patriot PAC-3) را در ضلع شمال غربی کمپ بوهرینگ مستقر کرد. سامانه‌ای که ممکن است به دلیل صدور دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر خروج سامانه‌های پدافندی پاتریوت آمریکا از منطقه خاورمیانه دیگر در آنجا حضور نداشته باشد.

در صورت حضورش، این سامانه پاتریوت پی‌اِی سی-۳ توانایی محافظت از کمپ و همچنین پایگاه هوایی علی السالم در برابر هرگونه حمله پهپادی و موشکی را داشته و می‌تواند از جان پناهجویان افغان و نیروهای نظامی آمریکایی در برابر چنین تهدیداتی محافظت کند. اما برای مقابله با خطر راکت‌های غیر هدایت شونده سامانه پدافند ضدهوایی ارتفاع پست مجهز به تیربار ضدهوایی فالانکس لازم است که مشخص نیست آیا در این پایگاه موجود است یا خیر.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه