احتمال بستری شدن افراد واکسینه‌نشده، ۲۹ برابر بیشتر است

در مقایسه با مصونیت ۹۹ درصدی چند ماه پیش، جهش دلتا در ماه‌های اخیر تاثیر واکسن را تا ۶۶ درصد کاهش داده است

«راه شکست همه‌گیری کرونا، واکسیناسیون بیشتر است» - ADALBERTO ROQUE / AFP

نتیجه یک پژوهش در لس‌آنجلس که از طرف مرکز کنترل بیماری‌های واگیردار آمریکا (سی‌دی‌سی) منتشر شده، حاکی از آن است که افرادی که در مقابل کووید‌ـ‌۱۹ واکسینه نشده‌اند، پنج برابر اشخاص واکسینه‌شده در معرض ابتلا به این بیماری بوده و ۲۹ برابر سایرین به بستری شدن در بیمارستان نیاز خواهند داشت.

این گزارش در پی چندین پژوهش مشابه منتشر شده است که همگی حاکی از آن است که واکسیناسیون احتمال ابتلا به نوع حاد کووید، موارد بستری شدن در بیمارستان و مرگ را کاهش می‌دهد. در حالی که جهش مسری‌تر ویروس دلتا در حال حاضرعامل اصلی همه‌‌گیری است، این پژوهش‌ها روی پیامد نگران‌‌کننده ابتلا و سرایت بیماری بین افراد واکسینه‌نشده تاکید می‌کند.  

گزارش دیگری که «سی‌دی‌سی» در روز سه‌شنبه منتشر کرد نمایانگر کاهش تاثیر واکسن مقابل نوع دلتای کووید‌ـ‌۱۹ است. پس از چند هفته افزایش موارد ابتلا به کووید حاد که مراکز درمانی را تحت فشار گذاشت، سرانجام در اوایل ماه جاری (اوت) مقام‌های بهداشتی آمریکا به مردم هشدار دادند که واکسن همچنان بهترین وسیله دفاعی برای اجتناب از بستری شدن در بیمارستان است.

نتیجه مطالعاتی که در آمریکا، اسرائیل و بریتانیا صورت گرفته حاکی از کاهش نسبی تاثیر واکسن مقابل عفونت ملایم تا متوسط کووید است. هنوز روشن نیست که کاهش تاثیر واکسن به علت پایین آمدن میزان مصونیت بدن است یا نتیجه رفع محدودیت‌های بهداشتی و نادیده گرفتن تدابیر حفاظتی از جمله پوشیدن ماسک یا برتری جهش دلتای کووید، یا ترکیب هر سه این عوامل.

تازه‌ترین تحقیقات «سی‌دی‌سی» روی گروهی از کارکنان بخش درمان حاکی از آن است که در مقایسه با مصونیت ۹۹ درصدی چند ماه پیش، جهش دلتا در ماه‌های اخیر تاثیر واکسن را تا ۶۶ درصد کاهش داده است. 

نتایج پژوهش لس‌آنجلس که روی روند سرایت بیماری در سه ماه مه تا ژوئیه که نوع دلتا عامل عمده آن بوده تمرکز کرده «شبیه تحقیقات جدیدی است که نشان می‌دهد واکسن کووید‌-۱۹ در مقابل عوارض حاد نوع غالب دلتای ویروس کرونا مصونیت می‌دهد.»

به گفته سی‌دی‌سی، «تلاش برای گسترش برنامه واکسیناسیون کووید‌ـ‌۱۹ همراه با سایر راهبردهای پیشگیرانه برای اجتناب از» بستری شدن در بیمارستان و مرگ «بسیار مهم» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های بهداشتی کاخ سفید به گسترش برنامه واکسیناسیون اشاره کرده‌اند که در حال حاضر شامل تزریق ۴۵۰ هزار واکسن در روز و ۶ میلیون واکسن در هفت روز گذشته بوده است. جف زینتز، مشاور ارشد (کاخ سفید)، در مورد ویروس کرونا می‌گوید این بالاترین میزان واکسیناسیون هفتگی در بیش از یک ماه گذشته است. 

او روز ۲۴ اوت به رسانه‌ها گفت: «راه شکست این همه‌گیری واکسیناسیون بیشتر است.»

به رغم این، به گفته رُچِل والنسکی، مدیر سی‌دی سی، موارد ابتلا و مرگ ناشی از کووید‌-‌۱۹ همچنان رو به افزایش است.

او گفت به دنبال افزایش موارد مراجعه بیماران مبتلا به کووید به بیمارستان‌ها، نرخ مرگ و میر روزانه ناشی از این بیماری ۷۳۹ نفر است که نسبت به دوره هفت روزه پیش از آن ۲۳ درصد بیشتر بوده است.

دکتر والنسکی در روز ۱۸ اوت به خبرنگاران گفت مسئولان «نگران آنند که مصونیت چشمگیر کنونی در مقابل عوارض حاد، نیاز به ارجاع به بیمارستان و مرگ در ماه‌های آینده به ویژه بین افراد آسیب‌پذیر و کسانی که پیشتر واکسینه شده بودند، کاهش یابد». این روند موجب شدکه مقام‌های بهداشتی توصیه کنند که آمریکایی‌ها هشت ماه پس از دریافت دومین دوز واکسن‌های مدرنا و فایزر، واکسن سوم ـ واکسن یادآوری ـ تزریق کنند.  

ویوک مِرتی، ارشدترین مقام پزشکی آمریکا نیز هفته گذشته گفت: «هدف نهایی واکسن دور نگاهداشتن ما از بیمارستان است.» 

بنا به داده‌های سی‌دی‌سی در روز ۲۳ اوت، بیش از ۱۷۱ میلیون آمریکایی ۱۲ سال به بالا به طور کامل در مقابل کووید‌ـ‌۱۹ واکسینه شده‌اند.

به دنبال تایید کامل واکسن فایزر توسط اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا در روز دوشنبه، چند شرکت و نهاد بزرگ به کارمندانشان ابلاغ کرده‌اند که باید علیه این بیماری واکسینه شوند. احتمالا این آغاز گامی مشابه در بخش درمان، مشاغل خط مقدم و دیگر نهادها خواهد بود.

کارمندان دولت فدرال، اعضای وزارت دفاع، کارکنان بخش‌‌های درمانی در ادارات مرتبط با سربازان پیشین ارتش و نیز ادارات بهداشت و خدمات اجتماعی باید واکسینه شده باشند. دانشگاه‌ها در سراسر آمریکا نیز واکسیناسیون را برای کارمندان و دانشجویان الزامی کرده‌اند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد بهداشتی سی‌وی‌اس که حدود ۱۰ هزار داروخانه را اداره می‌کند نیز به کارکنان و پرستارهای تحت استخدامش ابلاغ کرد است که باید  تا ۳۱ اکتبر به طور کامل واکسینه شده باشند.

نظام درمان «اوُشنِر» لوئیزیانا که یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان آمریکاست،  کارمندانش را ملزم به واکسیناسیون کرده است.

کارمندان رسمی موسسه والت دیسنی فلوریدا که عضور اتحادیه‌های کارگری‌اند باید تا ۲۲ اکتبر واکسینه شده باشند.

غول نفتی «شِوران» به کارمندانی که به سفرهای خارجی می‌روند، کارکنان سکوهای نفتی دریایی و دیگر کارمندان این سازمان گفته است باید واکسینه شوند.

آقای زینتز روز سه‌شنبه گفت که نهادهای بازرگانی و سازمان‌‌ها «باید از این روند پیروی کنند».

او افزود: «شما توانایی آن را دارید که از طریق الزامی کرن واکسیناسیون از جوامع خود حفاظت کرده و به همه‌‌گیری پایان دهید.»

© The Independent