سخنگوی پنتاگون: هزاران نیروی داعشی پس از تصرف دو زندان افغانستان توسط طالبان آزاد شدند

«در فرودگاه کابل تنها یک حمله انتحاری انجام شد»

بنا بر ارقام رسمی وزارت بهداشت افغانستان، در این حمله ۹۰ شهروند افغانستانی و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند-WAKIL KOHSAR / AFP

در روز جمعه، یک روز پس از حمله مرگبار به فرودگاه کابل که در آن بیش از ۱۰۰ تن کشته شدند، کار تخلیه شهروندان آمریکایی و کشورهای متحد آن ادامه یافت.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، صبح جمعه تایید کرد که آمریکا همچنان قصد دارد ماموریت نظامی خود در افغانستان را تا روز ۳۱ اوت، یعنی سه‌شنبه آینده، پایان دهد. او گفت «فرمانده کل قوا» به‌روشنی در این مورد تصمیم گرفته است و وزارت دفاع این تصمیم را اجرا خواهد کرد.

بریتانیا و اسپانیا اعلام کرده‌اند تا پایان وقت روز جمعه کار عملیات تخلیه خود را به پایان می‌رسانند.

دولت اسپانیا اعلام کرد که نیروهای خود را به طور کامل از افغانستان خارج کرده است و آخرین افراد تخلیه‌شده روز جمعه در پایگاه نظامی توره‌خون در نزدیکی مادرید فرود خواهند آمد. بنا بر اعلام دولت، دو هواپیمای نظامی با ۸۱ سرنشین اسپانیایی صبح روز جمعه از کابل به دوبی رسیدند. این هواپیماها چهار سرباز پرتغالی و ۸۳ شهروند افغان که با کشورهای عضو ناتو همکاری کرده بودند را نیز با خود آورده بودند. آن‌ها از دوبی به پایگاه توره‌خون منتقل خواهند شد.

در طول عملیات تخلیه افغانستان، اسپانیا با  ۲۸ پرواز تعداد یک هزار و ۸۹۸ شهروند افغان را که با کشورهای غربی، سازمان ملل یا اتحادیه اروپا همکاری کرده بودند از این کشور خارج کرده است. مادرید پیش از این هشدار داده بود که به دلیل شرایط  در«فوق‌العاده» قادر نخواهد بود برخی از همکاران افغانستانی خود را خارج کند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا، در توییتی نوشت: «ساعت ۷:۱۷ صبح آخرین پرواز تخلیه اسپانیا در دوبی فرود آمد. سرنشینان این هواپیما کسانی بودند که تا آخرین لحظه در افغانستان باقی ماندند تا این ماموریت نجات را ممکن کنند.» او تاکید کرد: «اسپانیا مردم افغانستان را تنها نخواهد گذاشت. ما همچنان به دفاع از حقوق بشر و آزادی در این کشور متعهدیم و به دنبال راه‌هایی برای تخلیه بیشترین شمار ممکن از افرادی که با اسپانیا و جامعه بین‌المللی همکاری کرده‌اند، خواهیم بود.»

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، نیز روز جمعه گفت که لندن می‌خواهد «ظرف چند ساعت» عملیات تخلیه خود را به پایان برساند. آقای والاس به «اسکای نیوز» گفت:‌ «ما این افرادی را که با خود آورده‌ایم، یعنی حدود یک هزار نفری که الان در فرودگاه‌اند، پردازش می‌کنیم و همچنان دنبال راهی خواهیم بود که اگر توانستیم چند نفر از مردم محلی را هم خارج کنیم اما روند کلی پردازش فعلا بسته شده است و ما فقط چند ساعت وقت داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

والاس اضافه کرد که هتل بارون در نزدیکی فرودگاه کابل که محل انتظار صف پرواز به بریتانیا بوده تعطیل شده است. مرکز پردازش پناهجویان و «ابی گیت» که یکی از دروازه‌های ورود به فرودگاه کابل بود، نیز تعطیل شده است. این دروازه یکی از نقاطی بود که در حمله انتحاری روز پنجشنبه به آن حمله شد.

با اینکه اغلب گزارش‌ها از دو حمله انتحاری خبر داده‌ بودند، پنتاگون اعلام کرده که تخمین اولیه اشتباه بوده و تنها یک حمله با یک مهاجم انتحاری انجام شده است. ژنرال هنک تیلور، سخنگوی پنتاگون، صبح روز جمعه در نشستی خبری این موضوع را اعلام کرد.

بنا بر ارقام رسمی وزارت بهداشت افغانستان، در این حمله ۹۰ شهروند افغانستانی و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند اما برخی آمار غیررسمی از وجود ۱۴۰ کشته تنها در یک بیمارستان خبر می‌دهد. نیروهای آمریکایی زخمی‌شده در این حمله به پایگاه ارتش آمریکا در رامشتاین آلمان منتقل شده‌اند.

بریتانیا در دو هفته گذشته مجموعا حدود ۱۴ هزار نفر از شهروندان خود و افغانستان را از این کشور خارج کرده است. والاس گفت: «واقعیت غم‌انگیز این است که نمی‌توانیم تک‌تک افراد را خارج کنیم.»

والاس تاکید کرد که تعطیلی هتل بارون طبق برنامه انجام شده و حملات روز پنجشنبه آن را تسریع نکرده است.

بر خلاف دو هفته گذشته، فرودگاه کابل در روز جمعه پرازدحام نبوده و به مردم اجازه ورود به دروازه اصلی فرودگاه داده نشده است. نیروهای طالبان هم راه‌های ورودی را با ماشین‌های پارک کرده خود سد کرده‌ بودند.

سرگرد جیم استنگر، سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا، گفت از میان سربازان کشته شده، حداقل ۱۰ نفر از اعضای این نیرو بوده‌اند. هویت آن‌ها و واحدهایشان تا پیش از اینکه به خانواده‌هایشان اطلاع داده شود، اعلام نخواهد شد. رئیس‌جمهور جو بایدن، قصد دارد به‌سرعت با خانواده‌ سربازان کشته شده تماس بگیرد.

مسئولیت حمله مرگبار روز پنجشنبه را گروه داعش خراسان به عهده گرفته است. مقام‌های آمریکا نیز این گروه را مسئول می‌دانند.

بایدن در سخنانی از کاخ سفید تاکید کرد که آمریکا عملیات تخلیه خود را به دلیل این حمله متوقف نخواهد نکرد. او در ضمن گفت از فرماندهان نظامی آمریکا خواسته است برنامه‌ای برای حمله به «دارایی‌ها، رهبری و تجهیزات داعش خراسان» تهیه کنند. او افزود‌: «ما نمی‌بخشیم. ما فراموش نمی‌کنیم. ما پیدایتان می‌کنیم و شما را وادار می‌کنیم تاوان این کارتان را پس بدهید.»

آمریکا در ۲۴ ساعت (یعنی از ساعت ۳ صبح پنجشنبه تا ۳ صبح روز جمعه به وقت واشنگتن) هشت هزار و ۵۰۰ نفر را با پروازهای نظامی خود و چهار هزار نفر را با پروازهای ائتلاف تخلیه کرده است. با این حساب بنا بر آمار کاخ سفید، آمریکا از روز ۱۴ اوت تاکنون با پروازهای نظامی و ائتلاف در مجموع ۱۰۵ هزار نفر را تخلیه کرده است. کل میزان افراد تخلیه‌شده از ماه ژوئیه به بعد ۱۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر بوده‌اند.

ارتش آمریکا همچنان با هلیکوپتر، پهپاد و هواپیماهای مختلف در حال دفاع از فرودگاه کابل است. ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، گفته است که این کشور برای دفاع از فرودگاه با طالبان تشریک اطلاعات کرده است. مکنزی گفت: «گستره کامل اطلاعاتی را که داریم به طالبان نمی‌دهیم اما آن‌قدری اطلاعات می‌دهیم تا در زمان و فضای لازم برای پیشگیری از این حملات بتوانند وارد عمل شوند.»

مقام‌های آمریکا مدت‌ها است که در مورد احتمال حمله گروه‌هایی همچون داعش خراسان به فرودگاه کابل هشدار می‌دهند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هشدار داده که در پی حمله روز پنجشنبه اوضاع خطیر امنیتی اطراف فرودگاه کابل بدتر شده است. او گفته است که ۲۰ اتوبوس نزدیک فرودگاه‌اند که فرانسه می‌خواهد سرنشینان آن‌ها را تخلیه کند اما معلوم نیست موفق به این کار بشود یا نه.

استرالیا، نیوزیلند و سوئد هم به عملیات تخلیه پایان داده‌اند. بلژیک، هلند و لهستان هم قرار بود عملیات خود را تا پنجشنبه تمام کنند.

لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا، گفته است که این کشور عملیات تخلیه را روز جمعه به پایان می‌رساند.

یک سخنگوی ارتش پاکستان روز جمعه گفت که از زمان به قدرت رسیدن طالبان هیچ پناهجویی از افغانستان به پاکستان وارد نشده است اما هزاران مسافر با اسناد رسمی از مرز چمن به پاکستان رفته‌اند. به گفته یکی از مقام‌های مرزی پاکستان، تمام این افراد یا شهروندان پاکستان بوده یا شناسنامه افغانستانی داشته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت نیز روز جمعه اعلام کرد در همکاری با نیروهای پاکستان می‌کوشد پلی هوایی به مقصد شهر مزارشریف در شمال این کشور برقرار کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، گفت هزاران نفر از نیروهای داعش خراسان پس از اینکه دو زندان مهم افغانستان به دست طالبان افتادند، آزاد شدند. این موضوع در پاسخ به سوال خبرنگاری مطرح شد که پرسید چرا آمریکا این نیروها را پیش از خروج از کشور به زندانی مثل گوانتانامو در کوبا منتقل نکرده است.