مقام ناتو: همه نیروهای خارجی تا دوشنبه از افغانستان خارج می‌شوند

۶۰ غیرنظامی و ۱۳ نیروی آمریکایی در حمله‌های تروریستی کابل کشته شدند

انتقال مجروحان حمله تروریستی کابل به بیمارستان-REUTERS TV/1TV/Handout via REUTERS

مقامات آمریکا و منابع خبری در افغانستان تایید کردند که در جریان حمله‌های تروریستی و تیراندازی‌های پنجشنبه در کابل دست‌کم ۶۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. تعداد کشته‌های نیروهای آمریکایی نیز ۱۳ نفر گزارش شده و آمار زخمی‌ها بالغ بر ۱۴۰ نفر است.

داعش مسئولیت این حمله را پذیرفته و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وعده داده که عاملان این حمله را تعقیب و مجازات می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که مقامات آمریکا اعلام کرده بودند برای خروج امن شهروندان خود از افغانستان با طالبان که از یکشنبه هفته گذشته کابل را تصرف کرده به توافق رسیدند. هرچند طالبان حمله‌های روز پنجشنبه را محکوم کرده، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این حمله‌ها نمی‌تواند با طالبان بی‌ارتباط باشد.

آمریکا با ادعای اینکه طالبان، این گروه افراطی اسلام‌گرا تغییر کرده است، بر خروج نیروهای خود تاکید کرد و راه را برای بازگشت آسان طالبان به قدرت باز گذاشت. اما روزهای گذشته مردم نگران از بازگشت طالبان به محوطه اطراف فرودگاه کابل هجوم بردند تا شاید راهی برای فرار از طالبان بیابند. آمریکا و متحدانش ساعاتی قبل از حمله‌ها در مورد وقوع حمله تروریستی در اطراف فرودگاه هشدار داده و از شهروندان خود خواسته بودند این منطقه را ترک کنند یا به فرودگاه نروند.

گزارش رویترز به نقل از یک مقام ناتو حاکی از آن است که همه نیروهای خارجی قصد دارند تا هشتم شهریورماه (۳۰ اوت) از افغانستان خارج شوند.

جو بایدن نیز می‌گوید ماموریت آمریکا برای خروج نیروهای خود از افغانستان باید تا ۳۱ اوت، سه‌شنبه آینده به پایان برسد.

این در حالی است که نگرانی‌ها درباره سرنوشت افرادی که نمی‌تواند در فرجه کوتاه باقی‌مانده از افغانستان خارج شوند به شدت افزایش یافته است. در مقابل طالبان نیز می‌گوید با تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان موافقت نمی‌کند.