نیویورک‌تایمز: اسرائیل به دلیل بی‌اعتمادی به بایدن حمله نطنز را دو ساعت قبل اطلاع داد

گزارش نیویورک‌تایمز حاکی از وابستگی آمریکا به اطلاعات جاسوسی اسرائیل از برنامه‌های هسته‌ای ایران است

تصویر هوایی از تاسیسات غنی‌سازی نطنز-SATELLITE IMAGE ©2021 MAXAR TECHNOLOGIES / AFP

نیویورک‌تایمز در گزارشی از وابستگی آمریکا به داده‌های اطلاعاتی و برآوردهای جاسوسی اسرائیل از برنامه‌های هسته‌ای ایران اشاره کرده و می‌نویسد، پس از اینکه تهران تا حدود زیادی توانست با شبکه جاسوسی آمریکا در این زمینه مقابله کند، آمریکا به طور فزاینده‌ای به اطلاعات اسرائیل وابسته شده است. این گزارش به بی‌اعتمادی نتانیاهو به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد و می‌گوید بر همین اساس حمله به نطنز تنها دو ساعت قبل به دولت بایدن اطلاع داده شد.

در سال‌های اخیر اغلب اطلاعات مهمی که از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به بیرون درز کرده از جمله سرقت آرشیو هسته‌ای از سوی اسرائیل انجام شده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد، پس از اینکه دولت دونالد ترامپ به پایان رسید، بنیامین نتانیاهو از انتقال این اطلاعات به واشینگتن خودداری کرد زیرا نگران بود که دولت بایدن اطلاعات و طرح عملیات نظامی محرمانه اسرائیل را لو بدهد. بسیاری از مقامات دولت بایدن روابط نزدیی با برخی مقامات تهران دارند و تجربه مذاکره محرمانه و توافق با آنها را داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش نیویورک‌تایمز حاکی از آن است که نگرانی اسرائیل درباره دولت بایدن به حدی بود که حمله ماه آوریل به تاسیسات نظنز را تنها دو ساعت مانده به عملیات به کاخ سفید اطلاع داد. زمانی کوتاه‌تر از آن که ایالات متحده قادر باشد ریسک‌های عملیات را برآورد کرده یا مانع اقدام اسراییل شود. البته اسرائیل به طور رسمی مسئولیت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را نپذیرفته و گزارش‌ها در این زمینه را تایید یا تکذیب نکرده است.

نگهداشتن اطلاعات و انتقال ندادن آنها به آمریکا موجب شده که برخی مقامات دولت بایدن اسراییل را به نقض توافق نانوشته‌ای متهم کنند که بر اساس آن دو طرف باید عملیات اینچنینی را از قبل به اطلاع هم برسانند.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که دلیل خودداری اسرائیل از انتقال این اطلاعات به آمریکا بی‌اعتمادی به بایدن بوده است.

مقامات ارشد اسراییل به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که نگرانی در مورد نشست اطلاعات از سوی دولت بایدن همواره وجود داشته و نمونه آن نیز اتفاق افتاده است. اما مقامات آمریکایی این اتهام را رد کرده‌اند.

این در حالی است که دولت اوباما تا مدتی مذاکره محرمانه با ایران را از اسراییل مخفی کرده بود و اورشلیم به طور مستقل به اطلاعات آن دست یافت.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل برای ملاقات با بایدن در آمریکا حضور دارد. او پیش از سفر به آمریکا گفته بود که بازگشت به برجام دیگر بی‌معنی است. دولت بنت هم هشدار داده که بدون آمریکا نیز با تهدید‌های ایران مقابله خواهد کرد.