روسیه خواستار ازسرگیری مذاکرات اتمی در وین شد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی خواستار ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین شده است

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه- AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود خواستار شروع هرچه زودتر مذاکرات احیای برجام در وین شده است.

به نوشته بیانیه وزارت خارجه روسیه در روز پنجشنبه ۲۶ اوت، «طرف ایرانی این پیام را با جدیت لازم دریافت کرد.»

چنان که گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید، ایران غنی‌سازی اورانیوم را تقریبا در سطح لازم برای ساخت سلاح اتمی افزایش داده است.

این اقدام موجب افزایش تنش میان جمهوری اسلامی ایران و غرب شده و هر دو طرف به دنبال ازسرگرفته شدن مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای درباره برنامه اتمی تهران، موسوم به برجام، هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف در حالی خواستار ازسرگیری مذاکرات وین شده که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن سفر کرده تا با مقام‌های دولت آمریکا ملاقات کرده درباره جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کند.

مقام‌های اسرائیلی بارها از آمریکا خواسته‌اند که به برجام بازنگردد.

نفتالی بنت قرار بود صبح پنجشنبه ۲۶ اوت، در کاخ سفید با بایدن ملاقات کند، اما این دیدار به دلیل تحولات افغانستان به تعویق افتاد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که ملاقات رهبران اسرائیل و آمریکا به صبح جمعه موکول شده است.

بنت گفته بود که اولویت سفرش به واشنگتن متقاعد ساختن بایدن به عدم بازگشت به برجام است. بنت روز چهارشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لیوید آستین، وزیر دفاع آمریکا جداگانه مقالات کرد.

این اولین دیدار نفتالی بنت به آمریکا، به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل است.

پیشتر ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ادامه تلاش برای احیای برجام و بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای را همچنان به نفع ایالات متحده دانسته بود.