وقوع دو انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل

دست‌کم ۷۲ نفر در این انفجارها جان خود را ازدست دادند

حوالی ساعت شش بعد از ظهر روز پنجشنبه (۴ شهریور) به وقت کابل، انفجار مهیبی در اجتماع مردم حاضر در نزدیکی فرودگاه کابل رخ داده است.

شاهدان عینی می‌گویند که عامل این انفجار فردی بوده که جلیقه انتحاری به تن داشته است. یکی از افرادی که در محل حادثه حضور داشته، در پیامی که برای ایندیپندنت فارسی فرستاده گفته که انفجار بسیار قوی بوده است و تعدادی زیادی از جمله زنان و کودکان کشته و مجروح شده‌اند.

دقایقی پس از انفجار اول، انفجار دومی نیز در نزدیکی دروازه‌های فرودگاه رخ داد.

ساعتی پس از وقوع انفجارها گروه داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت. هرچند گروه تروریستی داعش سعی کرده است تا نشان دهد به صورت مستقلانه این انفجارها را سازمان داده است، اما شواهد محکمی وجود دارد که داعش و طالبان در افغانستان، در همکاری با هم فعالیت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز مقام‌های غربی هشدار داده بودند که سلطه طالبان بر افغانستان ، به زودی باعث افزایش فعالیت‌های داعش در منطقه خواهد شد و این گروه تروریستی پایگاه‌های خود را در افغانستان گسترش خواهد داد.

بر اساس تازه ترین گزارش‌ها، تلفات ناشی از انفجار انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل ، به ۷۲ نفر رسیده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام‌ آمریکایی تعداد نظامیان آمریکایی کشته شده در انفجارهای کابل را ۱۲ نفر اعلام کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا وقوع انفجار را تایید کرده و گفته است که این انفجار در نزدیکی دروازه کمپ باران، یکی از کمپ‌های نیروهای آمریکایی در ضلح شرقی فرودگاه کابل، رخ داده است. کمپ باران محل تجمع صدها تن از مردم در ۱۰ روز گذشته بوده است.

علی رغم هشدارهای آمریکا و بریتانیا مبنی بر احتمال وقوع انفجار در روز پنجشنبه مردم از منطقه متفرق نشده بودند. سفیر فرانسه در کابل در توییتی نوشته است که احتمال انفجار دوم در محل حادثه هم وجود دارد و از مردم خواسته است تا از منطقه دور شوند.

خبرگزاری یکصدا، نزدیک به گروه طالبان، نوشته است که حادثه جلوی ایست بازرسی نیروهای بریتانیایی رخ داده است.

 خبرگزاری روسیه هم اعلام کرده است که در میان زخمی‌ها دو سرباز آمریکایی نیز دیده شده است.

پیش از این مقام‌های نظامی آمریکا و بریتانیا درباره احتمال حمله امروز هشدار داده و از مردم خواسته بودند منطقه را ترک کنند.

هنوز کسی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است اما گفته شده بود که داعش در نظر دارد در میان مردم حاضر در این محل عملیات تروریستی انجام دهد.