واکسنی که می‌تواند مرگ‌ کودکان بر اثر مالاریا را تا ۷۳ درصد کاهش دهد

این واکسن می‌تواند جان میلیون‌ها کودک آفریقایی را نجات دهد

سالانه تقریبا ۴۰۰ هزار نفر بر اثر مالاریا جان خود را از دست می‌دهند-SAIDU BAH / AFP

محققان بریتانیایی واکسن جدیدی برای مالاریا ساخته‌اند که در آزمایش‌های ابتدایی نتایج «چشمگیری» داشته است و می‌تواند جان میلیون‌ها کودک آفریقایی را نجات دهد.

بر اساس این پژوهش که با همکاری محققانی از کشورهای بورکینافاسو و مالی انجام گرفت، تزریق اولین واکسن مالاریا و استفاده از داروهای ضد مالاریا در کودکان خردسال، مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را ۷۲.۹ درصد کاهش می‌دهد.

به گفته محققان دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن (ال‌اس‌اچ‌تی‌ام)، نتایج به‌دست‌آمده «چشمگیر» و فراتر از انتظار آنان بوده است.

این تحقیق که نتایج آن در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، روی حدود شش هزار کودک پنج تا ۱۷ ماهه در این دو کشور واقع در آفریقای غربی انجام شد. میزان ابتلا به مالاریا در این دو کشور زیاد است.

بر اساس این تحقیق، تزریق هم‌زمان واکسن (آر‌تی‌اس‌اس/ای‌اس‌زیرو-وان‌ای) و مصرف فصلی داروهای ضد مالاریا (اس‌ام‌سی) از استفاده از هرکدام از این روش‌ها به تنهایی موثرتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اس‌ام‌سی روشی است که در هر دو کشور استفاده می‌شود و در فصل بارندگی، به کودکان خردسال داروهای ضد مالاریا سولفادوکسین-پیریمتامین و آمودیاکین می‌دهند. با این روش ترکیبی، ابتلا به مالاریا (با علائم) بالینی و بستری شدن در بیمارستان و نوع شدید بیماری به ترتیب ۶۲.۸ و ۷۰.۵ درصد کاهش یافت. مرگ‌ومیر ناشی از مالاریا نیز ۷۲.۹ درصد کم شده است.

محققان امیدوارند روش ترکیبی جدید بتواند از ابتلا به مالاریا در بخش‌های وسیعی از آفریقا که موارد (ابتلا به) بیماری هنوز در آن‌ها زیاد است و بیماری به صورت فصلی منتقل می‌شود، جلوگیری کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ، سالانه تقریبا ۴۰۰ هزار نفر بر اثر مالاریا جان خود را از دست می‌دهند و آسیب پذیرترین گروه در برابر این بیماری، کودکان زیر پنج سال‌اند.

دانیل چاندراموهان، استاد ارشد دانشگاه  ال‌اس‌اچ‌تی‌ام و یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی، می‌گوید: «بر اساس تحقیقات ما روش ترکیبی استفاده فصلی از واکسن مالاریا -مثل تزریق واکسن آنفلوانزا- می‌تواند جان میلیون‌ها کودک در منطقه ساحل صحرا در آفریقا را نجات دهد.»

گَرِت جنکینز، مدیر بخش حمایت در موسسه خیریه «مالاریا نو مور» (Malaria No More) نیز نتایج این مطالعه را «نمونه‌ای دیگر از سردمداری علمی بریتانیا» خوانده است.

آقای جنکینز افزود: «این دولت می‌تواند دولتی باشد که به مالاریا برای همیشه پایان دهد اما برای رسیدن به این هدف باید به سرمایه گذاری روی طرح‌های تحقیقاتی مورد نیاز محققان و موسسات درخشان ما ادامه دهد.»

پروفسور ژان بوسکو اوئدراگو از موسسه تحقیقات علوم بهداشتی در بورکینافاسو هم می‌گوید: «واقعا به نقش گروه‌های تحقیقاتی‌مان در آفریقا در رسیدن به این نتایج فوق‌العاده افتخار می‌کنم. امیدوارم این نتایج به عنوان راهبردی جدید در نجات جان کودکان آفریقا مورد توجه تصمیم‌گیرندگان قرار گیرد.»

© The Independent