بلینکن: اولویت اصلی ما در افغانستان خروج شهروندان آمریکایی است 

وزیر خارجه آمریکا گفت طرح‌هایی برای امکان تمدید مهلت حضور آمریکا در افغانستان فراهم شده است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا-ALEX BRANDON / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در نشستی خبری، از آخرین اقدامات آمریکا در مورد افغانستان خبر داد. او با اشاره به ادامه بیرون آوردن هزاران نفر از افغانستان، گفت: «تنها آمریکا می‌تواند ماموریتی به این پیچیدگی را سازمان‌دهی و اجرا کند.»

بلینکن گفت اولویت اصلی آمریکا تخلیه شهروندان آمریکا است که تا کنون خروج ۴۵۰۰ نفرشان انجام شده است؛ از جمله ۵۰۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته. او در پاسخ به این سوال که چه تعدادی از شهروندان آمریکا همچنان در آن کشور باقی مانده‌اند، گفت طبق تحلیل‌های وزارت خارجه، این میزان دو هفته پیش حدود ۶۰۰۰ نفر بود و اکنون به زیر ۱۰۰۰ نفر رسیده است. او تاکید کرد که این رقم متغیر است و دقیق نیست، و نیز برخی شهروندان آمریکا، از جمله شهروندان دوتابعیتی و کسانی که می‌خواهند نزدیک خانواده‌شان باشند، می‌خواهند در افغانستان بمانند.

وزیر خارجه آمریکا یادآوری کرد که آن وزارتخانه از ماه مارس تا کنون در ۱۹ پیام مجزا به صورت علنی و خصوصی از شهروندان آمریکا خواسته است که افغانستان را ترک کنند، و از ماه‌ها پیش اعلام کرده است که تمامی هزینه‌های مربوط به این امر را متقبل می‌شود. او همچنین گفت که بسیاری نیز نظرشان را نسبت به این‌که می‌خواهند بروند یا بمانند، عوض می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بلینکن گفت که امر تخلیه کارمندان افغانستانی سفارت آمریکا، متقاضیان ویزای ویژه مهاجرت، و افغانستانی‌های در خطر، ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا با یادآوری «پیچیدگی و خطر» عملیات خارج کردن افراد، گفت نه تنها این عملیات در «محیطی خصومت‌بار» انجام می‌شود، که امکان حمله داعشِ خراسان نیز وجود دارد.

بلینکن گفت آمریکا همچنان مصمم است تا سه‌شنبه هفته آینده (۳۱ اوت) به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دهد اما تاکید کرد که برنامه‌هایی برای تمدید این مهلت در صورتی که امکان این کار تا این تاریخ ممکن نباشد نیز تهیه شده‌اند. 

او اما تاکید کرد که پس از پایان این مهلت نیز تلاش آمریکا برای کمک به شهروندان آن کشور و دیگران پایان نخواهد یافت. او یادآوری کرد که بیش از نیمی از کشورهای جهان، ۱۱۴ کشور، از طالبان خواسته‌اند  که مانع کسانی که خواهان خروج از کشور هستند، نشوند. بلینکن گفت: «انتظار ما و جامعه جهانی این است که کسانی که بخواهند افغانستان را ترک کنند، پس از روز ۳۱ اوت نیز امکان این کار را داشته باشند.»

آقای بلینکن در سخنان خود تاکید کرد که می‌داند این اعداد و ارقام، نشانگر افراد و انسان‌های واقعی است. او از تصاویر مختلفی که در رسانه‌ها دیده شده است سخن گفت و مشخصا از یک مترجم افغانستانی که دختر دو ساله‌اش در فرودگاه زیر پا ماند و کشته شد. بلینکن گفت: «من خودم هم دو فرزند کوچک دارم و دیدن این تصویر مثل آن بود که کسی به شکمم مشت کوفته باشد.»

خبرنگاران سوال‌های متعددی در مورد رویکرد آمریکا نسبت به دولت آینده طالبان نیز پرسیدند. بلینکن گفت منفعت خود طالبان در این است که «حداقلی از مسئولیت‌ها را بپذیرد.»

در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا نظرات طالبان که گروهی تروریستی است و دولتی شناخته‌شده نیست، برای آمریکا مهم است، آقای بلینکن گفت طالبان «چه ما دوست داشته باشیم و چه نه»، در قدرت است و تمرکز آمریکا بر خروج شهروندان از آن کشور است. 

بلینکن گفت که آمریکا در آينده «بر اساس یک اصل ساده» نسبت به طالبان برخورد می‌کند: منافع خود. او در شمردن این منافع، به مبارزه با تروریسم، کمک بشردوستانه، و پاسداشت حقوق تمام مردم افغانستان، به‌خصوص زنان، اشاره کرد. 

در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت فرودگاه کابل در پی خروج نیروهای آمریکا، آقای بلینکن با اظهاراتی کلی گفت که گفت‌وگوهایی با «کشورهای منطقه» برای حفظ عملیاتی بودن فرودگاه طالبان، و یا بازگشایی آن در صورتی که مدتی تعطیل شود، در جریان است. او اما به اجرا شدن یا نشدن توافقی که قرار بود در این زمینه با ترکیه انجام شود، اشاره نکرد. بلینکن همچنین گفت که طالبان به روشنی نشان داده است که می‌خواهد فرودگاه کابل همچنان به عملیاتی بودن خود ادامه دهد.