تاثیر واکسیناسیون مادران باردار بر ایمن‌سازی نوزادان در مقابل کرونا

شیر مادرانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند حاوی پادتن‌هایی است که می‌تواند از نوزادان محافظت کند

واکسن‌ها منجر به افزایش قابل توجه پادتن‌ در شیر مادر علیه سارس-کوو-۲ می‌شوند که ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ است-JAIME REINA / AFP

پژوهشی جدید نشان داد که شیر مادرانی که هر دو دوز واکسن کووید-۱۹ را زده‌اند، حاوی پادتن‌هایی است که می‌تواند از نوزادان در مقابل ویروس کرونا محافظت کند.

این پژوهش بین دسامبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ انجام شد و به گفته محققان، هرچند پژوهشی محدود، اما بسیار امیدبخش است.

در مجموع ۲۱ کارمند نظام پزشکی ایالات متحده در این پژوهش به کار گرفته شدند که سابقه ابتلا به کووید را نداشتند. آن زمان مصادف با وقتی بود که واکسن برای کارمندان نظام پزشکی در ایالات متحده ارائه شد.

از خون و شیر این مادران سه بار نمونه‌برداری شد: یک بار قبل از دریافت واکسن، یک بار بعد از دوز اول، و بار آخر بعد از دوز دوم.

نتایج نشان داد که بعد از دوز دوم، واکنش قوی پادتن در خون و شیر مادر وجود داشت. این واکنش، نشانگر افزایش صد برابری پادتن‌ موجود در مقایسه با قبل از دریافت واکسن بود.

همچنین، به نظر می‌رسد که میزان پادتن موجود در بدن بعد از واکسینه شدن، بیشتر از میزان آن بعد از ابتلای طبیعی به ویروس است.

وقتی نوزادان به دنیا می‌آیند، از آنجا که سیستم ایمنی آنها هنوز کاملا تکامل نیافته است، به سختی می‌توانند با بیماری‌ها مبارزه کنند. به گفته کارشناسان، دلیل این امر آن است که خیلی کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند به گونه‌ای مناسب به برخی از انواع مشخص واکسن واکنش نشان دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزف لارکین سوم، نویسنده ارشد این پژوهش و استادیار دانشگاه فلوریدا، گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که واکسن‌ها منجر به افزایش قابل توجه پادتن‌ در شیر مادر علیه سارس-کوو-۲ می‌شوند که ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ است؛ بدین معنا که مادران واکسینه شده می‌توانند مصونیت را به نوزادان خود منتقل کنند. البته این چیزی است که ما در تحقیقات ادامه‌دار خود سعی داریم ثابت کنیم.»

جوزف نیو، یکی از نویسندگان پژوهش و استاد اداره نوزادشناسی از واحد اطفال دانشکده داروسازی دانشگاه فلوریدا، توضیح داد: «به شیر مادر به مثابه جعبه‌ ابزاری نگاه کنید که ابزارهایی متفاوت دارد و به آماده کردن نوزاد برای زندگی کمک می‌کند. واکسینه شدن مادر، ابزاری دیگر به این جعبه ابزار اضافه می‌کند که ظرفیت آن را دارد که به ویژه از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جلوگیری کند.»

او ادامه داد: «نتایج پژوهش ما به وضوح نشان می‌دهد که واکسن‌ها می‌توانند به محافظت از مادر و نوزاد کمک کنند که دلیل قانع‌کننده دیگری برای زنان آبستن یا شیرده است که واکسن بزنند.»

محققان به بررسی خود ادامه می‌دهند تا دریابند که شیر مادر چگونه از طریق تزریق واکسن، حاوی پادتن‌هایی می‌شود که می‌تواند در پی تغذیه و برگذشتن از دستگاه گوارش نوزاد، از او محافظت کند. با این حال، می‌گویند نتایج مقدماتی آنان امیدبخش است.

این پژوهش در نشریه «برست‌فیدینگ مدیسین» منتشر، و منابع مالی آن از طرف «چیلدرنز میراکل نتورک» تامین شده است.

© The Independent