ممنوعیت خرید خانه برای خارجی‌ها در صورت انتخاب مجدد جاستین ترودو

«نباید در مزایده خانه‌تان مغلوب زمین‌خوارها شوید. وقت آن رسیده است که وضعیت عوض شود»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا - Stephanie LECOCQ / POOL / AFP

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در مورد رسیدگی به مسئله توان مالی خرید خانه در این کشور، وعده داده است در صورت انتخاب مجدد، ممنوعیتی دو ساله برای خریداران خارجی خانه وضع می‌کند.

بر اساس اعلام اتحادیه املاک  کانادا (CREA)، در دوره همه‌گیری کرونا، بازار مسکن این کشور نسبت به مدت مشابه در سال قبل تا ۱۶ درصد افزایش داشته است. حزب لیبرال کانادا یکی از سه حزب اصلی است که روی این مسئله عمده تمرکز کرده است.

آقای ترودو در جریان کارزار انتخاباتی‌اش، در همیلتون، انتاریو گفت: «نباید در مزایده خانه‌تان مغلوب زمین‌خوارها شوید. وقت آن رسیده است که وضعیت عوض شود.» او قول داد که «دیگر ثروت خارجی» در خانه‌هایی «که مردم باید در آن‌ها زندگی کنند» سرمایه‌گذاری نخواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نتیجه سیاستِ «درِ باز» برای سرمایه‌گذارها، نرخ بهره پایین و علاقه به خانه‌های بزرگ‌‌تر در پی قرنطینه و تعطیلی‌های سراسری، ملک در ونکوور و تورنتو برای خریدارانی که ساکن کانادا نیستند جذابیتی روزافزون پیدا کرده است. کسانی که مقیم کانادا نیستند تقریبا از همان حقوق مالکیت ساکنان دایمی برخوردارند.

بنا بر آمار قبلی دولت، که روزنامه گلوب اند میل (The Globe and Mail) در سال ۲۰۱۷ با استناد به اصل آزادی اطلاعات به دست آورد، برآورد می‌شود ۷۰.۶ درصد خریداران خارجی از چین‌‌، و در رده‌های بعدی، ۴.۶ درصد از آمریکا و ۳.۶ درصد از هندند. به‌تازگی، در پی سرکوب‌ها و اعتراض‌ها، هنگ‌کنگی‌هایی که به‌دنبال راه فرارند و همین‌طور خریداران خاورمیانه‌‌ای و روس نیز علاقه‌مند شده‌اند [در کانادا خانه بخرند]. بر اساس اعلام اتحادیه املاک کانادا، میانگین قیمت خانه در این کشور با افزایش بیش از ۳۸ درصدی در سال گذشته، در ماه مه ۶۸۸ هزار دلار بوده است. 

آقای ترودو گفت: «این اصلا خوب نیست محله‌هایی که در آن‌ها بزرگ شدید جایی نباشند که بتوانید زندگی تشکیل دهید، صاحب خانواده شوید و پیر شوید. برای این است که کارت‌های بازی برایتان جور نیست.»

ارین اوتول، رهبر حزب محافظه‌کار، نیز وعده داده است برای سرمایه‌گذاران خارجی ساکن خارج کانادا ممنوعیتی دو ساله اعمال شود. او همچنین در نظر دارد اگر انتخاب شود، ۱۵ درصد ساختمان‌های دولت فدرال را بازسازی و مسکونی کند.

حزب دموکراتیک نو در عوض پیشنهاد داده است ۲۰ درصد مالیات بر خانه‌های سرمایه‌گذاران خارجی که ساکن کانادا نیستند وضع شود و گفته است [اعطای] وام‌های مسکن ۳۰ ساله را از سر خواهد گرفت.

© The Independent

بیشتر از جهان