اثربخشی واکسن‌ها به مرور زمان کاهش می‌یابد

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد واکسن‌های فایزر و آسترازنکا بیشتر محافظت می‌کنند و زودتر کم‌اثر می‌شوند 

«دریافت دوز سوم در افراد بالای ۶۰ سال آنان را تا ۸۶ درصد در مقابل بیماری ایمن می‌کند» - Patrick T. FALLON / AFP

یافته‌های یک مطالعه جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که اثر واکسن‌ها در برابر سویه دلتای ویروس کرونا با گذشت زمان کاهش می‌یابد. محققان دریافته‌اند واکسن‌هایی مثل فایزر و آسترازنکا با وجود اینکه در ابتدا از افراد در مقابل بیماری به طور قابل‌توجهی محافظت می‌کنند، اثربخشی آن‌ها به مرور زمان کم می‌شود؛ برای مثال، افراد موردمطالعه در این تحقیق یک ماه پس از دریافت دوز دوم واکسن فایزر تا ۹۰ درصد در مقابل بیماری مقاوم بودند اما این عدد در ماه دوم به ۸۵ درصد  و در ماه سوم به ۷۸ درصد کاهش یافت. 

درصد حفاظت واکسن آسترازنکا از ویروس نیز پس از تزریق دوز دوم در ماه اول ۶۷ درصد، در ماه دوم ۶۵ درصد و در ماه سوم به ۶۱ درصد رسید. 

به گزارش فایننشال اکسپرس، این تحقیق در دانشگاه آکسفورد و اداره آمار ملی بریتانیا انجام شده است و نتایج به دست آمده از آن نشان می‌دهد که دوز اول واکسن فایزر نسبت به دوز اول واکسن آسترازنکا محافظت بیشتری ایجاد می‌کند. به‌ طوری‌ که دوز اول واکسن فایزر ۹۲ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و درصد ایمنی واکسن آسترازنکا پس از دریافت دوز اول، ۶۹ درصد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته دیگری که از نتایج مطالعه جدید به دست آمد، این است که افرادی که پس از ابتلا به ویروس کرونا واکسن دریافت می‌کنند، در برابر بیماری مقاوم‌ترند و تاثیر واکسن‌ روی آنان بیشتر است. 

محققان همچنین تاکید کرده‌اند که تزریق دوز یادآور واکسن یا همان دوز سوم، در برابر سویه‌های جهش‌یافته کرونا اثربخشی بیشتری ایجاد می‌کند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که نوع دلتای ویروس کرونا افراد واکسینه شده را نیز مبتلا می‌کند. با این‌ حال محققان تاکید کرده‌اند که بیشتر مبتلایان کسانی بوده‌اند که واکسنی دریافت نکرده‌اند. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نیز به‌تازگی تایید کرده است که اثربخشی واکسن‌ها در طول زمان کاهش می‌یابد و این نتایج اظهارنظرهای متفاوتی درباره ضروری بودن یا نبودن تزریق دوزهای تقویت‌کننده را پیش کشیده است.

تیم اسپکتر، یکی از محققان مطالعه انجام شده در بریتانیا، نیز از تزریق دوز یادآور و تقویتی استقبال کرده است. در حال حاضر کشورهای اسرائیل و آمریکا تزریق دوز سوم را آغاز کرده‌اند. مقام‌های بهداشتی اسرائیل می‌گویند دریافت دوز سوم در افراد بالای ۶۰ سال آنان را تا ۸۶ درصد در مقابل بیماری ایمن می‌کند. 

پیش‌تر شرکت بایون‌تک-فایزر نیز اعلام کرده بود که اثربخشی واکسن به مرور زمان کم می‌شود و برای ایجاد محافظت از سویه‌های جهش‌یافته تزریق دوز سوم ضروری است؛ با این حال سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمند خواسته است که تزریق دوز سوم را حداقل تا ماه سپتامبر (۲۰۲۱) متوقف کنند و واکسن‌های خود را به کشورهای فقیر بفرستند. دولت ایالات‌متحده این درخواست را رد و اعلام کرده است که هم‌زمان با کمک به کشورهای فقیر، سلامتی شهروندان خود را نیز در نظر می‌گیرد.