طالبان می‌گوید مشکل پنجشیر از طریق مذاکره حل می‌شود

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، از مقام‌های مقاومت در پنجشیر خواست که هرچه زوتر به توافق رسیده و خودروها و تجهیزات نظامی را که نظامیان پیشین با خود به آنجا برده‌اند، تسلیم امارت اسلامی کنند

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان روز سه‌شنبه دوم شهریور، در نشست خبری در کابل به رسانه‌ها گفت که گفت‌وگوها برای رفع مشکل پیش آمده در پنجشیر جریان دارد و به زودی حل می‌شود. 

آقای مجاهد گفت که طالبان همه را عفو کرده و با هیچکس دشمنی ندارد. او گفت که افغانستان خانه‌ همه افغان‌ها است، و افزود:‌ «پیام ما به کسانی که در پنجشیر هستند و نگرانی دارند این است که بیایند آزادانه و شرافتمندانه در کابل زندگی کنند. هیچ تهدیدی از سوی ما در برابر آنان وجود ندارد و نخواهند داشت.» 

به گفته سخنگوی طالبان، گفت‌وگوی هیئت طالبان با رهبران مقاومت دوم در مورد پنجشیر جریان دارد. مجاهد گفت: «مذاکرات توانسته ۸۰ درصد مشکلات را حل کند» و وعده داد که «خبرهای خوش»‌ در راه است. 

پیشتر در روز دوشنبه، احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، چهره نمادین ایستادگی در افغانستان که جبهه مقاومت علیه طالبان را در پنجشیر تشکیل داده، تاکید کرد که به مذاکرات صلح‌آمیز امیدوار است اما در عین حال نیروهایش برای نبرد آماده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: «ما پس از رسیدن به کابل عفو عمومی اعلام کردیم و نخواستیم خونی ریخته شود، اکنون نیز می‌خواهیم که مشکل استان پنجشیر از راه مصالحه حل شود و نیاز به جنگ و کشتار نباشد.»

به تازگی یکی از سخنگویان طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعتراف کرد حالا که به قدرت رسیده، ممکن است مجازات قطع دست و پا، سنگسار و اعدام مجرمان به افغانستان بازگردد و در روزهای گذشته در روزهای گذشته داستان‌های وحشتناکی از مناطقی که به دست طالبان افتاده، به گوش رسیده‌ است. 

آقای مجاهد از مقام‌های مقاومت در پنجشیر خواست که هرچه زودتر به توافق رسیده و خودروها و تجهیزات نظامی که نظامیان پیشین با خود به آنجا برده‌اند را تسلیم امارت اسلامی کنند «تا در دپوهای دولتی ذخیره شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پس از فرار محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، طالبان توانستند کنترل ۳۳ استان افغانستان به جز پنجشیر را در دست بگیرند.

پنجشیر در شمال افغانستان است و اکنون احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، قهرمان ملی این کشور، جریانی را تحت نام مقاومت دوم در برابر طالبان در آنجا ایجاد کرده است. طالبان پس از رسیدن به کابل، بارها هشدار دادند که آقای مسعود، باید تسلیم امارت اسلامی شود و جنگ را آغاز نکند، اما احمد مسعود، رهبر مقاومت دوم هشدار داده است تا زمانی که طالبان و رهبران سیاسی پیشین افغانستان روی ایجاد یک حکومت همه شمول به توافق نرسیدند نباید به تلاش برای ورود به این استان فکر کنند و در غیر آن با مقاومت شدید رو به رو  می‌شوند که باعث نابودی کامل طالبان خواهد شد.

هم‌اکنون خبرهای تایید نشده به رسانه‌ها درز کرده است مبنی بر این که طالبان هیئتی را برای مذاکره با احمد مسعود برای رفع مشکل پنجشیر انتخاب کرده است. 

اکنون که بیش از ۱۳ روز از رسیدن طالبان به کابل می‌گذرد، هنوز از نظام آینده و رهبر این گروه خبری در دست نیست. گمان می‌شود که طالبان تلاش دارند نخست مشکل پنجشیر را از راه مفاهمه و گفت‌وگو حل نموده بعدا روی ایجاد نظام آینده تصمیم بگیرند.

افغان‌ها و شماری از سیاسیون این کشور نیز به این باور هستند که اگر مشکل پنجشیر از راه گفت‌وگو حل نگردد و خواسته‌های احمد مسعود پذیرفته نشود، احتمال وقوع جنگی که سال‌‌ها طول بکشد وجود خواهد داشت.