اظهار بی‌اطلاعی سخنگوی طالبان از دیدار مخفیانه عبدالغنی برادر و رئیس سیا

واشنگتن‌پست از دیدار مخفیانه ویلیام برنز، رئیس سیا، با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان در کابل خبر داده بود

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان- Hoshang Hashimi / AFP

سخنگوی طالبان درباره «دیدار مخفیانه» ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه با ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سی‌آی‌ای، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

روزنامه واشنگتن‌پست پیشتر در روز سه‌شنبه (دوم شهریور) به نقل از مقام‌های آمریکایی که هویتشان را اعلام نکرد از این دیدار خبر داد و نوشت، روز دوشنبه اول شهریور، در کابل انجام شد.

واشنگتن‌پست نوشت ملا عبدالغنی برادر که با برنز دیدار کرده است، به گفته تحلیلگران از گزینه‌های اصلی ریاست حکومت طالبان محسوب می‌شود، یکی از بنیانگذاران طالبان است که حدود ۱۱ سال پیش در عملیات مشترک سی‌آی‌ای و سازمان اطلاعات پاکستان دستگیر شد و هشت سال در پاکستان زندانی بود.

این دیدار در صورتی که صحت داشته باشد، بالاترین سطح دیدار رودررو میان مقام‌های دولت جو بایدن با رهبران طالبان از زمان تسلط این گروه بر افغانستان محسوب می‌شود. 

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، ساعاتی بعد از انتشار این خبر در یک نشست رسانه‌ای در کابل، در پاسخ به پرسش خبرنگاری در همین ارتباط گفت از این دیدار اطلاعی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع واشنگتن پست، این دیدار به احتمال زیاد برای مذاکره درباره تمدید مهلت ۳۱ اوت (۹ شهریور) برای خروج شهروندان آمریکا و متحدان افغان از افغانستان بوده است.

سخنگوی طالبان در بخشی از اظهارات خود در نشست خبری امروز به این موضوع نیز اشاره کرد و گفت این گروه با تمدید مهلت خروج نظامیان خارجی موافقت نکرده است.

وی پیشتر هشدار داده بود که اگر ایالات متحده آمریکا نیروهای خود را تا پایان ماه جاری میلادی از افغانستان خارج نکند، از «خط قرمز» عبور می‌کند و این «عواقبی» درپی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا دقایقی بعد در یک نشست خبری در واشنگتن گفت معتقدیم این توانایی را داریم همه شهروندان آمریکایی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند را تا پایان ماه جاری میلادی از آن کشور خارج کنیم.

جان کربی همچنین تاکید کرد که تا این لحظه تغییری در برنامه‌های از قبل تعیین شده برای تکمیل روند خارج کردن آمریکایی‌ها و همیاران افغان آمریکا از افغانستان، تا پیش از مهلت اعلام شده ۳۱ اوت، ایجاد نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد همچنین اعلام کرد که مقام‌های طالبان در تلاش هستند سازوکاری را ایجاد و ارائه کنند تا زنان افغان بتوانند به مشاغل خود بازگردند.

با توجه به کارنامه این گروه افراطی در برخورد با زنان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ - زمانی که قدرت را در افغانستان در دست داشت ـ نگرانی‌های جدی از نقض حقوق زنان ابراز شده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گفت گزارش‌هایی از نقض جدی حقوق بشر در افغانستان توسط طالبان دریافت کرده، از جمله اعدام‌های بدون تشریفات قانونی.

میشل باشله در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، رفتار طالبان با زنان و دختران در افغانستان را «یک خط قرمز بنیادی» برای جامعه جهانی قلمداد کرد.