دیدار مخفیانه رئیس سازمان سیا با رهبری طالبان در کابل

واشینگتن‌پست موضوع احتمالی این دیدار را گفت‌وگو درمورد تمدید مهلت قریب‌الوقوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دانسته است

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا- Al Drago / POOL / AFP

روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان اعلام نشده است، از دیدار مخفیانه ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان در کابل خبر داد.

به گزارش واشینگتن‌پست دیدار برنز با ملا عبدالغنی برادر که از گزینه‌های اصلی ریاست حکومت طالبان محسوب می‌شود، روز دوشنبه، اول مردادماه، انجام شد و بالاترین سطح دیدار رودررو میان مقام‌های دولت جو بایدن با افراد گروه طالبان از زمان تسلط این گروه بر افغانستان بوده است. 

ملا عبدالغنی برادر که با برنز دیدار کرده است، به گفته تحلیلگران از گزینه‌های اصلی ریاست حکومت طالبان محسوب می‌شود، یکی از بنیانگذاران طالبان است که حدود ۱۱ سال پیش در عملیات مشترک سی‌آی‌ای و سازمان اطلاعات پاکستان دستگیر شده و هشت سال در پاکستان زندانی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با ادامه تلاش‌ها برای خارج کردن شهروندان خارجی و افغان‌های در معرض خطر از فرودگاه بین‌‌المللی کابل، خبر سفر ویلیام برنز به این شهر را تعدادی از مقام‌های آمریکایی با توجه به حساسیت موضوع، به شرط فاش نشدن نامشان به‌ اطلاع واشینگتن‌پست رسانده‌‌اند.

بنابر این گزارش، سی‌آی‌ای از اظهار نظر درمورد این دیدار خودداری کرده است، اما به احتمال زیاد مذاکرات انجام‌شده در این دیدار به مهلت قریب‌الوقوع ارتش آمریکا برای پایان دادن به خروج هوایی شهروندان ایالات متحده و متحدان افغان آن‌ها تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) مرتبط بوده است. 

دولت بایدن به شدت از طرف متحدان خود ازجمله بریتانیا و فرانسه تحت فشار قرار گرفته است تا برای کمک به تخلیه ده‌ها هزار شهروند غربی و متحدان افغانشان و نجات آن‌ها از حکومت طالبان، مدت حضور نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان را تمدید کند.

سخنگوی طالبان پیش از این هشدار داده است که اگر ایالات متحده نیروهای هود را تا پایان ماه از افغانستان خارج نکند، از «خط قرمز» عبور می‌کند که این «عواقبی» درپی خواهد داشت.  

پیش‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت بایدن گزارش داده بود که رئیس جمهوری ایالات متحده قرار است طی ۲۴ ساعت آینده، در مورد تمدید احتمالی مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تصمیم‌‌گیری کند.

بیشتر از جهان