آمریکا: تلاش برای احیای برجام همچنان به نفع ماست

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در آستانه سفرش به ایالات متحده، برجام را توافقی منقضی‌شده و بی‌معنا خواند

پرایس می‌گوید آمریکا موضع خود را درمورد مذاکرات وین به‌صراحت اعلام کرده و حالا ایرانی‌ها باید درمورد موضعشان تصمیم بگیرند- Manuel Balce Ceneta / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ادامه تلاش برای احیای برجام و بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای را همچنان به نفع ایالات متحده دانست. این درحالی است که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به‌تازگی برجام را توافقی منقضی‌شده و بی‌معنا دانسته و اعلام کرده است که که در سفر پیش روی خود به واشینگتن، با رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه گفت‌وگو خواهد کرد.    

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه، اول مردادماه، در نشست خبری خود درباره آینده مذاکرات احیای برجام، گفت: «به صراحت اعلام کرده‌ایم که پیگیری بازگشت متقابل به توافق برجام، به‌شدت در راستای منافع ملی ماست.»

پرایس بازگشت متقابل به برجام را همچنان به نفع آمریکا دانست و درمورد دلیل این موضوع توضیح داد: «این به یک دلیل ساده همچنان به نفع ماست: زیرا بازگشت متقابل به رعایت [برجام]، بار دیگر ایران را تحت شدیدترین و سرزده‌ترین بازرسی‌ها [از تاسیسات هسته‌ای] قرار خواهد داد که تابه‌حال مورد مذاکره قرار گرفته است. این همچنان به نفع ماست که مطمئن شویم از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به‌طور دائم و قابل راستی‌آزمایی جلوگیری شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «می‌دانم که دولت جدید در تهران هنوز در حال شکل‌گیری است. آن‌ها باید درباره جهت‌گیری‌هایشان تصمیم‌ بگیرند و نه‌تنها درقبال جامعه جهانی، که به‌طور ویژه در رابطه با دیپلماسی در مذاکرات وین و دیپلماسی برای آزمودن پیشنهاد بازگشت متقابل به رعایت [برجام]، موضع خود را روشن کنند. بنابراین این را به ایرانی‌ها واگذار می‌کنم که موضع خود را در این زمینه اعلام کنند. ما به‌صراحت موضع خود را اعلام کرده‌ایم و متحدانمان در گروه ۱+۵ نیز جایگاه خود را به‌وضوح روشن کرده‌اند.» 

ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران از نیمه فروردین‌ماه سال جاری، مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق برجام آغاز کردند که شش دور آن ماه‌های گذشته در وین، پایتخت اتریش برگزار شد. این مذاکرات از اواخر خرداد متوقف شد و طرف ایرانی اعلام کرده بود پس از روی کار آمدن دولت جدید ایران ادامه خواهد یافت. پس از تحلیف رئیسی به‌عنوان رئیس جمهوری ایران، آمریکا چندین‌بار برای بازگشت به مذاکرات اعلام آمادگی کرده است و دیگر طرف‌های برجام نیز از ایران خواسته‌اند تا به مذاکرات بازگردد. هنوز تاریخی برای برگزاری دور جدید این مذاکرات مشخص نشده است، اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه اعلام کرد که زمان بعدی مذاکرات احیای برجام در وین، پس از نهایی شدن تغییر و تحولات در قوه مجریه ایران اعلام خواهد شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس در نشست خبری خود، در پاسخ به پرسشی در رابطه با واکنش آمریکا به تلاش گروه حزب‌الله برای واردات سوخت از ایران به لبنان، تاکید کرد که همه تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران همچنان پابرجاست و درمورد بنزین و نفت هم چیزی تغییر نکرده است.   

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درمورد سفر قریب‌الوقوع نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، به ایالات متحده و برنامه جدیدی که اعلام کرده است برای مهار ایران در دیدارش با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا،ارائه خواهد کرد، گفت: «من این را به نخست‌وزیر اسرائیل واگذار می‌کنم دیدگاه‌های احتمالی دولت آن کشور در رابطه با ایران را برای رئیس جمهوری آمریکا تشریح کند. فکر می‌کنم  ایران یکی از موضوع‌های گفت‌وگوی آن‌ها در کنار بحث گسترده‌تر مسائل مربوط به امنیت منطقه‌ای باشد.»

او افزود که گمان می‌کند نخستین دیدار بایدن و بنت به‌عنوان رهبران آمریکا و اسرائیل، فرصتی برای گفت‌وگو درمورد تقویت روابط دو کشور و مشارکت در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا و مواجهه با نگرانی‌های مربوط به امنیت منطقه‌ای و همچنین موضوع صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها خواهد بود. 

کاخ سفید پیش‌تر در بیانیه‌ای به همین موضوع‌ها به‌عنوان دستورکار مذاکرات در سفر بنت به واشینگتن اشاره کرده بود، اما نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده است که محور اصلی دیدارش با  رئیس جمهوری آمریکا، ایران خواهد بود. 

نفتالی بنت پکشنبه اعلام کرد که در دیدار روز پنحشنبه، به بایدن برنامه‌ای منظم برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و منطقه‌ای تهران ارائه خواهد داد. نخست‌وزیر اسرائیل در سخنان خود برجام را توافقی منقضی‌شده و تلاش برای احیای آن را بی‌اهمیت دانست و گفت: «برجام دیگر اعتبار و مناسبتی ندارد، حتی بر اساس معیارهای کسانی که زمانی تصور می‌کردند چنین بوده است.»