آیا امارات متحده عربی قدرت فضایی آینده است؟

اعزام کاوشگر امید، بخشی از برنامه گسترده امارات در مریخ برای تشکیل یک جامعه انسانی در آن ظرف ۱۰۰ سال آینده است

اعزام کاوشگر امید، بخشی از برنامه گسترده امارات برای تشکیل یک جامعه انسانی در آنجا ظرف ۱۰۰ سال آینده است-GIUSEPPE CACACE / AFP

وبسایت «آئروتایم» که کانونی برای تازه‌ترین اخبار رسانه‌ای مربوط به مطالب فضا، راه‌حل‌های تجاری و همچنین اطلاعات امنیتی هواوفضا است، در مطلبی می‌نویسد درست که امارات متحده عربی تجربه ایالات متحده آمریکا و فناوری چین در عرصه فضانوردی را ندارد، اما در رقابت فضایی، دارای برنامه‌های بلندپروازانه‌ است.

این مطلب می‌گوید که سازمان فضانوردی امارات متحده عربی از زمان تاسیس در ۲۰۱۴ تاکنون، چندین دستاورد داشته است. از جمله ماهواره خلیفه که تماما در این کشور طراحی و ساخته شد و در سال ۲۰۱۸ توسط یک موشک ژاپنی در مدار زمین قرار گرفت، و سفر یک هفته‌ای فضانورد و خلبان نیروی هوایی امارات در سال ۲۰۱۹ به ایستگاه بین‌المللی فضایی، و همچنین کاوشگر امید که در سال ۲۰۲۰ از ژاپن و با هدف بسیار بلندپروازانه تحقیق درباره آب‌وهوای مریخ در فصول مختلف، به فضا پرتاب شد، که قرار است در مجموع ۶۸۷ روز در فضا بماند.

به این ترتیب امارات متحده عربی به باشگاهی متشکل از کشورهای ایالات متحده آمریکا، روسیه، هند و سازمان هواوفضای اروپا پیوسته است که تاکنون توانسته‌اند کاوشگرهای خود را به مریخ روانه کنند.

اعزام کاوشگر امید، بخشی از برنامه گسترده امارات در مریخ برای تشکیل یک جامعه انسانی در آنجا ظرف ۱۰۰ سال آینده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات قصد دارد در پروژه‌ای که به ظاهر ممکن است علمی-تخیلی به نظر برسد ‌در بیایانی در نزدیک دبی یک «شهر علمی»‌ با شرایط شبیه مریخ بنا کرده و فناوری‌های لازم برای ایجاد حیات در آن را تولید کند.

انگیزه این بلندپروازی‌ها دور شدن از اقتصاد مبتنی به نفت و ایجاد تنوع در صنایع است و نسل جدیدی را برای تحصیل در رشته‌های علوم و فناوری مرتبط ترغیب می‌کند. در حال حاضر بیش از ۴۵ درصد از نیروی کار سازمان فضانوردی امارات زنانی هستند که بسیاری از آنان مهندس‌اند.

سارا الامیری، وزیر علوم پیشرفته امارات، رئیس سازمان فضانوردی و نایب رئیس ماموریت مریخ این کشور، می‌گوید که پروژه کاوشگر امید را تیمی جوان و زیر ۳۵ سال پیش می‌برد که ۳۴ درصد آن زنان هستند.

همچنین مرکز فضایی محمد بن راشد در دبی، که بر سفرهای فضایی سرنشین‌دار امارات نظارت دارد، اعلام کرد که دو فضانورد آینده این کشور، محمد الملا، خلبان نیروی پلیس امارات، و نورا المطروشی، مهندس شرکت ملی نفت و اولین فضانورد زن امارات خواهند بود.

هدف بعدی سازمان فضانوردی امارات فرود‌آوردن ماه‌نورد «راشد»‌ بر ماه تا سال ۲۰۲۲ است و شرکت ژاپنی آی-اسپیس مسئولیت انتقال آن را از فلوریدا به فضا بر عهده خواهد داشت. ماه‌نورد ۱۰ کیلوگرمی راشد قرار است مناطقی از ماه را کشف کند که تا به حال شناسایی نشده و با انجام آزمایش‌هایی بر خاک ماه فناوری‌های لازم برای زنده ماندن در شرایط ماه را بررسی خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود که موشک حامل کاوشگر راشد در اوت ۲۰۲۲ پرتاب شود و کاوشگر سه ماه بعد در ماه نوامبر به مقصد برسد.

این اولین سفر به ماه توسط یک کشور عرب به شمار می‌رود و در صورت موفقیت می‌تواند نام امارات و ژاپن را پس از آمریکا، چین و شوروی سابق، به عنوان چهارمین کشورهایی ثبت کند که تاکنون به ماه سفر کرده‌اند.

بیشتر از تکنولوژی