پنتاگون نمی‌داند چقدر تجهیزات نظامی آمریکا به دست طالبان افتاده است

ایالات متحده ۸۰ میلیارد دلار برای آموزش و تجهیز ارتش ملی افغانستان هزینه کرد

طالبان توانست در مدت چند روز و با مقاومت اندک یا بدون هرگونه مقاومت از سوی ارتش ملی افغانستان، بیشتر نقاط این کشور را تصرف کند - AFP

پنتاگون اعتراف کرد دقیقا نمی‌داند چه میزان از تجهیزات نظامی ایالات متحده به دست طالبان افتاده است و اعلام کرد که برنامه‌ای برای تلاش و بازپس‌گیری آن‌ها ندارد.

با گذشت سه دهه که ماموران سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده با پیشنهاد کیف‌های حاوی هزاران دلار به مجاهدین، خواستار پس‌گرفتن موشک‌های استینگری شدند که برای مبارزه علیه اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۸۰ میلادی به کار گرفته بودند، حالا کارشناسان معتقدند میلیاردها دلار از تجهیزات نظامی احتمالا به دست نسل تازه جنگجویان اسلام‌گرای افغانستان افتاده است.

ایالات متحده ۸۰ میلیارد دلار برای آموزش و تجهیز ارتش ملی افغانستان هزینه کرد تا به گفته جو بایدن سازمانی را بسازد «که به خوبی تجهیز شده است و ارتش آن از بسیاری از کشورهای متحد ناتو بزرگ‌تر است.»

با این حال در ماه جاری میلادی (اوت۲۰۲۱) طالبان توانست در مدت چند روز بیشتر نقاط  این کشور را تصرف کند و با مقاومت اندک یا بدون هرگونه مقاومتی از سوی ارتش ملی افغانستان مواجه شد. آن‌ها با تجهیزات نظامی به تصرف درآمده شامل بالگرد، خودروهای زره‌پوش، تجهیزات توپخانه و دوربین‌های دید در شب ژست گرفتند و فخر فروختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مقام‌های ایالات متحده به رویترز گفت: «هر آنچه که از بین نرفته، اکنون در اختیار طالبان است.»

روز دوشنبه (۲۳ اوت)، جان کربی، سخنگوی پنتاگون، درباره تصاویر فخرفروشی جنگجویان طالبان با تجهیزات نظامی ایالات متحده مورد پرسش قرار گرفت. او گفت:‌ «من از تجهیزاتی که افغان‌ها داشتند و اکنون به مخاطره افتاده‌اند، آمار دقیقی ندارم. واضح است که ما نمی‌خواهیم هیچ یک از تسلیحات و تجهیزات ما به دست افرادی بیفتد که از آن‌ها در جهت آسیب رساندن به منافع ما یا شرکا و متحدانمان بهره بگیرند.»

او افزود: «البته که نفع ما در این است که نخواهیم چنین اتفاقی رخ دهد ولی امروز هیچ راه‌حل سیاسی برای شما در مورد اینکه در آینده با این موضوع چگونه برخورد خواهیم کرد یا چه می‌توانیم بکنیم، ندارم.»

ظاهرا بسیاری در کابینه بایدن این واقعیت را اظهار داشته‌اند که بیشتر آن تجهیزات نظامی، از جمله دسته‌ای از بالگردهای بلک‌هاوک، از طرف اشرف غنی، رئیس‌جمهور وقت افغانستان از آقای بایدن درخواست شده بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «بایدن می‌توانست آن تجهیزات را به آن‌ها ندهد چون این خطر وجود داشت که در نهایت به دست طالبان بیفتد یا می‌توانست تجهیزات را به آن‌ها بدهد و امید داشته باشد از آن‌ها برای دفاع از کشور خود استفاده کنند.»

او گفت انتظار ندارد ایالات متحده دیگر هرگز آن تجهیزات را به دست آورد.

وی اظهار داشت: «آشکار است که آمار دقیق نداریم که هر قطعه از تجهیزات دفاعی ما کجا رفته، اما قطعا مقدار قابل توجهی از آن‌ها به دست طالبان افتاده است.»

او افزود: «به نظر نمی‌رسد که آن‌ها بخواهند این تجهیزات را در فرودگاه به ما تحویل دهند.» 

© The Independent

بیشتر از جهان