سخنگوی طالبان: جوانان افغانستان «باید در چارچوب شرع اسلام رفتار کنند»

ذبیح‌الله مجاهد در نشستی خبری گفت طالبان اقدام به «جمع‌آوری تمام معتادان» و برخورد با انحرافات می‌کند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان- REUTERS/Stringer 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز دوشنبه در نشستی خبری از برنامه‌های دولتش گفت. مطابق رویکرد طالبان از زمانی که کابل را در اختیار گرفته‌اند، مجاهد نیز کوشید تصویری عمل‌گرا از این گروه اسلام‌گرا ارائه دهد. او خطاب به هزاران شهروندی که در پی قدرت گرفتن طالبان درصدد ترک کشور هستند، گفت: «هیچ خطری بر ایشان مواجه نیست» و تاکید کرد: «ترس نداشته باشند. بیایند در خانه کاشانه خود.» او مدعی شد که در قطر پنج هزار شهروند افغانستان در «گرمای بسیار داغ نگهداری شدند و در حالت سخت»، و در دیگر کشورها نیز وضعیت افغانستانی‌ها «مثل زندان خواهد بود.»

آقای مجاهد خطاب به کارمندان حکومتی نیز گفت که «تشویش‌های» ایجاد شده در مورد احتمال اخراج و کنار گذاشته شدن خود را باور نکنند. او تاکید کرد: «نظام آینده نیاز دارد به کادرهای مختلف، کارشناسان مختلف و کارمندان مختلف در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی. آن‌ها باید در جای خود باشند و انشاالله تعالی هیچ کس هم ضرری نمی‌بیند.»

این در حالی است که طبق برخی گزارش‌ها، به برخی کارمندان زن گفته شده است سر کار نروند.

سخنگوی طالبان در بخش‌های دیگری از سخنان خود حرف‌هایی زد که نشان از دستورکار اسلام‌گرایانه این گروه و برنامه‌اش برای سرکوب اجتماعی دارد. او گفت شهر کابل مرکز «ثقل» ۲۰ سال اشغال نظامی بوده است و از همین رو، «توطئه‌ها و انحرافاتی» که در افغانستان مطرح شدند، در میان جوانان کابل رواج بیشتری داشته‌اند. او گفت: «منابر، مساجد، جلسه‌ها و دروس و تدریس» باید کمک کنند تا «این دردها علاج شوند.» مجاهد گفت  جوانان کشور باید دارای این ذهنیت شوند که «مسلمان هستند، افغان هستند، غرور خاص خود را دارند، و باید در چارچوب اسلام و شریعت رفتار کنند و انحرافاتی را که از خارج آمده است، نپذیرند.»

مجاهد در زمینه مواد مخدر نیز صحبت کرد، و گفت «امارت اسلامی» طالبان بنا دارد دست به «جمع‌آوری تمام معتادان» بزند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین مدعی شد که «امنیت کلی به شهر برگشته» و نه در کابل و نه در ولایات دیگر، «کسی کشته نشده است.» این در حالی است که در روزهای گذشته ده‌ها نفر تنها در ازدحام محوطه فرودگاه کابل جان داده‌اند. 

سخنگوی طالبان این خبر را که طالب‌ها در نقاطی دختران مردم را به ازدواج اجباری وامی‌دارند، تکذیب کرد و گفت: «مجاهدین ما چنین کاری نمی‌کنند که خلاف اسلام باشد و خلاف ارزش‌های ما.» او گفت، این شایعه‌ای است حاصل «پروپاگاندا»ی مخالفان. 

آقای مجاهد در این نشست خبری به مسایل اقتصادی هم پرداخت و گفت که دولت جدید دست به توسعه اقتصادی و برگزاری «پروژه‌های کلان» می‌زند تا «استخراجات سالم» و سرمایه‌گذاری به افغانستان بازگردد و نرخ «افغانی» (واحد پول ملی افغانستان) «محافظت شود.» او همچنین گفت که کشورهای نزدیک «با هم چانه‌زنی دارند» تا از موقعیت سوق‌الجیشی افغانستان استفاده کنند و برای مثال، به این اشاره کرد که کشورهای آسیای میانه قصد دارند منابع خود را از راه افغانستان به آسیای جنوبی برسند. مجاهد گفت: «ما انشاالله خودکفا می‌شویم.» گروه طالبان در همین راستا، محمد ادریس را به عنوان سرپرست بانک مرکزی افغانستان تعیین کرده است. 

آقای مجاهد وعده داد که دولت آینده «فراگیر» خواهد بود و همه گروه‌ها را، بدون در نظر داشتن احزاب سیاسی و قوم‌های کشور، در بر خواهد گرفت.

مجاهد روز یکشنبه نیز در مصاحبه‌ای با تلویزیون طلوع افغانستان گفته بود که گفت‌وگو با رهبران سیاسی ادامه دارد و به‌زودی حکومتی جدید شکل خواهد گرفت. اعضای رهبری دفتر سیاسی طالبان روز شنبه با عبدالله عبدالله،  حامد کرزی، و گلبدین حکمتیار دیدار کرده بودند، و عبدالله آن دیدار ‌را سازنده دانسته بود. 

سخنگوی طالبان در بخش دیگری از سخنانش، به مقاومت احمد مسعود در پنجشیر هم اشاره کرد و گفت طالبان «تلاش دارد این موضوع مسالمت‌آمیز حل شود.» 

ولایت پنجشیر همچنان تنها بخش کشور است که به تسلط طالبان در نیامده است. آقای مسعود پیش از این گفته است که با طالبان تماس دارد و آماده گفت‌وگو با آن‌ها هست؛ چنان‌که پدرش نیز با آنان گفت‌وگو کرده بود. مسعود تاکید کرده است که اگر طالبان بکوشد وارد دره پنجشیر شود، «مقاومت گسترش می‌یابد.»

این در حالی است که طالبان در توییتی، از نیروهای مسعود به عنوان «دشمن شریر» یاد کرده است و گفته است که شهرستان‌های بنو، پل حصار و ده صلاح بغلان، به کلی از آن‌ها «تصفیه» شده است. طالبان همچنین از باز شدن شاهراه سالنگ و حضور طالب‌ها در دره پنجشیر خبر داده است و گفته است: «دشمن در داخل پنجشیر تحت محاصره قرار دارد.»