امضا کردند که واکسن وارد نکنید اما امروز می‌گویند هر جا به ما واکسن بدهد وارد می‌کنیم

جلسه بررسی صلاحیت وزیر بهداشت؛ از وعده پایان واکسیناسیون تا بهمن‌‌ماه تا استفاده آقازاده از رانت و پارتی‌بازی

واردات انبوه واکسن و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دو موضوعی‌اند که در ماه‌های گذشته بارها بر آن‌ها تاکید شد - Iranian Presidency / AFP

در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی، صبح روز دوشنبه (یکم شهریور)، صلاحیت بهرام عین‌اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی شد و نمایندگانی در مخالفت و موافقت او صحبت کردند. در این جلسه، محمدجواد عسکری به عنوان نماینده مخالف، با اشاره به نامه برخی پزشکان برای منع واردات واکسن، از امضای بهرام عین‌اللهی پای این نامه انتقاد کرد و گفت: «کسی می‌تواند با مافیای دارو مقابله کند که خود ذی‌نفع نباشد.» فتح‌الله توسلی نیز برنامه وزیر پیشنهادی را فاقد «تفکر راهبردی در حوزه سلامت» دانست و به استفاده احتمالی پسر و داماد عین‌اللهی از رانت اشاره کرد؛ اما بهرام عین‌اللهی در پاسخ به سوالات نمایندگان، بدون اشاره به راهکارهای اجرایی خود برای مقابله با مافیای دارو، مدعی شد تا که پایان بهمن‌ماه واکسیناسیون عمومی را به پایان می‌رساند.

در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رضا آریان‌پور، نماینده مینودشت، کرونا را چالشی امنیتی، اجتماعی و اقتصادی برشمرد و مقابله با آن را نشان‌دهنده قدرت کشور و حاکمیت و سیاست آن دانست؛ این در حالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، به‌تازگی مدعی شده بود که نگذاشته است موضوع کرونا در کشور به مسئله‌ای امنیتی تبدیل شود.

کمبود نیروهای درمانی در مناطق محروم، نبود برنامه و امکانات مناسب برای حفظ و نگهداری پرستاران و مهاجرت آنان به کشورهای اروپایی و همسایه از دیگر چالش‌های سیستم بهداشتی بود که آریان‌پور به آن‌ها اشاره کرد.

مافیای دارو و تعارض منافع

محمدجواد عسکری، نماینده داراب، در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت در مخالفت با او صحبت کرد. بهرام عین‌اللهی یکی از پزشکانی بود که در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ در نامه‌ای سرگشاده به سعید نمکی وزیر بهداشت، از او خواستند واکسن‌های اروپایی و انگلیسی را به کشور وارد نکند. با این‌ حال او در برنامه خود برای وزارت بهداشت، از واردات واکسن به عنوان یکی از اولویت‌ها یاد کرده است. همین موضوع انتقاد نماینده داراب را در پی داشت و محمدجواد عسکری با اشاره به اینکه با جان مردم نمی‌توان با تساهل برخورد کرد، گفت: «شما تناقض‌ها را نگاه کنید! ایشان و دوستانشان امضا کردند که واکسن وارد نکنید اما امروز می‌گویند هر جا به ما واکسن بدهد وارد می‌کنیم.»

عسکری با بیان اینکه وزارت بهداشت اختیاراتی فراتر از قانون اساسی دارد، به شکل‌گیری تعارض منافع و مافیا در حوزه درمان انتقاد کرد و گفت: «کسی می‌تواند جلوی مافیای دارو را بگیرد که خود ذی‌نفع نباشد.»

استفاده پسر و داماد وزیر پیشنهادی از رانت

فتح‌الله توسلی، نماینده کبودرآهنگ و بهار، نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، برنامه بهرام عین‌اللهی را مربوط به ۱۰ سال قبل دانست و گفت: «در برنامه ۱۱۰ صفحه‌ای ایشان نشانه‌ای از تفکر راهبردی در حوزه سلامت را مشاهده نکردیم و متاسفانه کلی‌گویی را شاهدیم و شاخص‌های کمی و سنجش‌پذیر و زمان‌بندی مناسب در آن دیده نمی‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایلنا، توسلی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت، گفته است: «من نمی‌دانم برنامه‌ای که شما نوشته‌اید، خود خوانده‌اید یا نه؟ داشتن برنامه صحیح به تصمیم صحیح منجر می‌شود.»

او با اشاره به اینکه در برنامه وزیر پیشنهادی بیماری‌های عروقی عامل اصلی مرگ ایرانیان دانسته شده، گفته است که این آمار مربوط به پنج سال قبل است و اکنون این کرونا است که مردم ایران را قتل‌عام می‌کند. به گفته این نماینده مجلس، بهرام عین‌اللهی در برنامه پیشنهادی خود به آمار ۱۰ سال قبل بیماری آلزایمر و بیماری‌های روانی و آمار دو ماه پیش واکسیناسیون کرونا استناد کرده است.

توسلی در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده پسر و داماد عین‌اللهی از رانت اشاره کرده و خطاب به او گفته است: «آقای عین‌اللهی! آقازاده و داماد شما از استان گلستان در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شدند و طبق قانون باید ۴۸ ماه آنجا خدمت می‌کردند اما به دماوند منتقل شدند و بعد از دو سال و نیم، زمانی که شما به عنوان وزیر بهداشت و درمان پیشنهاد شدید، به تهران منتقل شدند که انشاالله رانت و پارتی‌بازی در این زمینه دخیل نبوده باشد.»

او از حضور هم‌زمان وزیر پیشنهادی در بخش دولتی و خصوصی هم انتقاد کرد و اظهار داشت که عین‌اللهی با وجود دارا بودن کرسی در دانشگاه شهید بهشتی و بیمارستان شهید لبافی‌نژاد، در بیمارستان خصوصی نگاه واقع در خیابان گل نبی و مجتمع غیردولتی قائم مطب خصوصی دارد.

وعده تکراری واردات واکسن

پس از اینکه نمایندگان مخالف و موافق درباره وزیر پیشنهادی بهداشت صحبت کردند، بهرام عین‌اللهی صحبت‌های خود را با آرزوی تندرستی برای رهبر جمهوری اسلامی آغاز کرد و سلامت مردم را «خط قرمز» خود دانست و با اشاره به واکسیناسیون کرونا گفت: «امروزه در دنیا ثابت شده است که آنچه می‌تواند به کاهش بیماری کمک کند، واکسیناسیون است. امروزه در کشورهایی که درصد بالایی از مردم واکسینه شده‌اند، میزان مرگ‌ومیر کاهش پیدا کرده است.» بهرام عین‌اللهی در حالی از تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ‌ومیر کرونا سخن می‌گوید که پیش‌تر به همراه دو هزار و ۵۰۰ پزشک دیگر از سعید نمکی خواسته بود به دلیل عوارض ناشناخته، از واردات واکسن به کشور پرهیز کند. اما حالا عین‌اللهی وعده می‌دهد که تا پایان بهمن‌ماه، واکسیناسیون عمومی به پایان می‌رسد و برای این کار ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز است. به گفته او، تاکنون ۲۲ میلیون دوز واکسن تزریق شده است و از آنجا که تولید داخلی به میزان ۹۸ میلیون دوز واکسن نمی‌رسد، واکسن باید وارد شود. او همچنین وعده داد که از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده خواهد شد.

واردات انبوه واکسن و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دو موضوعی‌اند که در ماه‌های گذشته بارها بر آن‌ها تاکید شد اما جریانی صاحب منفعت در کشور، با هدف بی‌رقیب ماندن واکسن‌های تولید داخل، از واردات واکسن جلوگیری کرد. در راس این افراد، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، قرار داشت که حالا بر مسند معاون اولی ابراهیم رئیسی تکیه زده است. بهرام عین‌اللهی در سخنان خود درباره اینکه با چه راهکاری می‌خواهد در برابر تعارض منافع و مافیای دارو در کشور بایستد و با آن مقابله کند، صحبتی نکرد.