هاآرتص: ارسال سوخت ایران به لبنان، چالشی جدید برای اسرائیل

اسرائیل و مصر بی‌تردید در آخرین مذاکرات خود «درمورد نحوه واکنش» به این موضوع گفت‌وگو کرده‌اند

با ارسال نفتکش‌های حامل سوخت ایران، یک مسیر ارتباطی جدید و بدون نظارت بین ایران و لبنان باز می‌‌شود (تصویر آرشیوی)- REUTERS/Hamad I Mohammed

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی تحلیلی، ارسال سوخت از ایران به لبنان را چالشی جدید برای اسرائیل و باز شدن یک مسیر ارتباطی تازه میان دو کشور از طریق کانال سوئز توصیف کرده است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هفته گذشته از ارسال نخستین نفتکش حامل سوخت ایران به لبنان خبر داد و بعدتر اعلام کرد محموله‌های بعدی سوخت نیز برای جبران بحران عمیق کمبود سوخت در آن کشور، در راه‌اند.

به نوشته هاآرتص، ارسال نفتکش از ایران به لبنان، از طریق کانال سوئز دستاوردی برای گروه حزب‌الله خواهد بود که برپایه «زمینه‌های بشردوستانه» ایجاد می‌شود و از این طریق یک «مسیر ارتباطی جدید و بدون نظارت» بین ایران و لبنان باز می‌کنند. مسیرهای ارتباطی میان ایران و حزب‌الله لبنان که برای انتقال تسلیحات یا پول مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب مسیرهای زمینی از طریق کشور سوریه‌اند که در بسیاری موارد هدف حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیل قرار می‌گیرند.

نویسنده گزارش باز شدن این مسیر جدید میان جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان را به‌عنوان چالشی پیش روی اسرائیل ارزیابی کرده و افزوده است که مسئله «بدون شک در آخرین مذاکرات با مصر مورد بحث قرار گرفته است». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر، روز چهارشنبه، ۲۷ مردادماه، در سفری به اسرائیل، با نفتالی بنت، نخست‌وزیر آن کشور، دیدار و مذاکره کرد. جزئیات زیادی از این دیدار منتشر نشده است، اما  بنابر اعلام دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، دوطرف درمورد «جنبه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی رابطه مصر و اسرائیل» گفت‌وگو کرده‌اند.

در گزارش هاآرتص آمده است که اسرائیل و مصر بدون تردید «درمورد نحوه واکنش» به ارسال این نفتکش‌های سوخت گفت‌وگو کرده‌اند و به بررسی موضوع همچنان ادامه می‌دهند. دبیرکل حزب‌الله نیز در صحبت‌های خود، پیشاپیش تهدید کرده بود که به هرگونه تجاوز به نفتکش‌ها پاسخ داده خواهد شد و در این راستا گفت که نفتکش حامل سوخت «به محض خروج از ایران، خاک لبنان محسوب می‌شود». 

در گزارش به این نکته اشاره شده است که اسرائیل به‌تازگی از پاسخ جدی به دو حمله جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله خودداری کرده است: حمله پهپادی به نفتکش مرسر استریت که زیر نظر شرکتی متعلق به یک بازرگان اسرائیلی فعالیت می‌کند و همچنین پرتاب ۱۹ موشک از لبنان به ارتفاعات جولان. براساس این گزارش، در هر دو مورد، دولت اسرائیل به لفاظی‌های گسترده و شدید بسنده کرده است.

هاآرتص با اشاره به ارسال نفتکش‌های سوخت از ایران به لبنان، ابراز امیدواری کرده است که کابینه امنیتی اسرائیل این مساله را به‌عنوان یک چالش‌ راهبردی پیش روی این کشور، به‌دقت مورد بررسی قرار دهد.