تاثیر همه‌گیری کرونا بر کارایی واکسن آنفلوآنزا

به دلیل بسته شدن مرزها و محدودیت‌های سفر، میزان ارسال نمونه‌های نظارتی آنفلوآنزا ۶۲ درصد کاهش داشته است

کارشناسان بیم دارند که در زمستان پیش رو عملکرد واکسن آنفلوآنزا به اندازه سابق موثر نباشد - AHMAD GHARABLI / AFP

از آنجا که در مدت همه‌گیری کووید-۱۹ آزمایشگاه‌ها نتوانسته‌اند اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنند، کارشناسان بیم دارند که در زمستان پیش رو عملکرد واکسن آنفلوآنزا به اندازه سابق موثر نباشد.

این واکسن معمولا برای ایجاد مصونیت مقابل چند گونه از ویروس آنفلوآنزا ساخته می‌شود. در ماه فوریه سازمان بهداشت جهانی توصیه کرد چه مواردی باید در واکسن آنفلوآنزا در کشورهای واقع در نیمکره شمالی وجود داشته باشد. اما یک شرکت داروسازی که واکسن تولید می‌کند، نگران است کمبود اطلاعات جمع‌آوری شده درباره آنفلوآنزا در مدت همه‌گیری کووید-۱۹، به تاثیر کمتر آن مقابل برخی گونه‌های آنفلوآنزا منجر شود.

به دلیل بسته شدن مرزها و محدودیت‌های سفر در مدت همه‌گیری ویروس کرونا، میزان ارسال نمونه‌های نظارتی آنفلوآنزا ۶۲ درصد کاهش داشته است.

بیم آن می‌رود که مجموع این عوامل تشدیدکننده به علاوه مصونیت طبیعی پایین‌‌تر در برابر آنفلوآنزا در میان عموم مردم و آمار بالای ابتلا به کووید، به وارد آمدن فشار بر نظام بهداشتی و پزشکی منجر شود.

دکتر بورلی تیلور از شرکت داروسازی سکروس که واکسن آنفلوآنزای بریتانیا را می‌سازد، به دیلی تلگراف گفت: «ما کاهش شدید نمونه‌های آزمایشگاهی ارائه شده به سازمان بهداشت جهانی را شاهدیم و در سپتامبر سال گذشته (۲۰۲۰) داده‌های نمونه‌ ژنتیکی در این بانک اطلاعاتی ۹۴ درصدی کاهش یافت. این مسئله بر گزارش‌دهی تاثیر زیادی داشته  و احتمالا سبب شده است فرصت ما برای شناسایی ویروس‌ها به محض ظهور آن‌ها، کم می‌شود. ما قطعا با کاهش شانس یافتن واکسن‌هایی که در مجموع بهترین مصونیت را فراهم می‌آورند و مقابل گونه‌های شایع بهترین عملکرد را دارند، مواجهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «آنچه ما در واقع می‌بینیم این است که شیوع آنفلوآنزا در مناطق جغرافیایی متفاوت است و به همین دلیل به سختی بتوان گفت کدام یک از گونه‌ها پیروز و شایع خواهد شد. احتمالا برای حداقل یکی از گونه‌های ویروس، ارزیابی اشتباه را شاهد خواهیم بود.»

این هشدار بعد از آن داده شد که وزارت بهداشت و تامین اجتماعی در ماه ژوییه اعلام کرد در زمستان پیش رو بزرگ‌ترین طرح واکسن آنفلوآنزا «در تاریخ» را به راه خواهد انداخت.

این وزارتخانه اعلام کرد که بعد از موفقیت توزیع و تزریق واکسن کووید-۱۹، واکسن آنفولانزا به ۳۵ میلیون نفر که معادل بیش از نیمی از جمعیت بریتانیا است، ارائه خواهد شد.

از ماه سپتامبر این واکسن به تمام کودکان دو و سه ساله ارائه خواهد شد و بعد نوبت تمام کودکان مقطع ابتدایی تا سن ۱۱ سال است.

به افراد از شش ماه تا ۵۰ سال که در «گروه‌های پر خطر بالینی» قرار دارند، زنان حامله، افراد ۵۰ ساله و بالاتر، پرستاران خانگی بدون دستمزد، نزدیکان افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و کارمندان خط مقدم نظام بهداشتی و بزرگسالان شاغل در تامین اجتماعی واکسن ارائه خواهد شد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت و تامین اجتماعی، گفت: «آنفلوآنزا ممکن است بیماری وخیمی شود و ما می‌خواهیم با مصون‌سازی تعداد بی‌سابقه‌ای از مردم دیواری از مصونیت بسازیم. با نزدیک‌تر شدن کشور به زندگی عادی، باید یاد بگیریم در کنار کووید-۱۹ و ویروس‌های دیگر زندگی کنیم. ما واکسن رایگان آنفلوآنزا را به میلیون‌ها نفر ارائه خواهیم کرد تا در زمستان پیش رو از آنان محافظت کنیم.»

او ادامه داد: «نمونه عظیم طرح واکسیناسیون کووید-۱۹ دلیل آشکاری از تاثیر مثبت واکسینه سازی مردم است و من از تمام افراد واجد شرایط دریافت واکسن آنفلوآنزا می‌خواهم وقتی نوبتشان شد آن را تزریق کنند.»

© The Independent