اعتراض‌های گسترده در آلمان به نقض حقوق بشر در افغانستان

روز شنبه ۳۰ مرداد ۲ گردهمایی با اهداف مشابه در شهر فرانکفورت و ایالت هسن برگزار شد

در روزهای جمعه و شنبه ۲۹ و ۳۰ مردادماه اعتراض‌ها و تجمع‌های گسترده‌ای از طرف فعالان آلمانی، ایرانی و افغانستانی در شهرهای مختلف کشور آلمان برای محکوم کردن اقدامات گروه تروریستی طالبان و نقض حقوق بشر علیه شهروندان افغانستان برگزار شد.

روز جمعه ۲۹ مرداد بنیاد غیرانتفاعی مالتزر و گروه‌های مختلف حقوق بشری در ایالت راینلاند‌ـ‌فالتس در شهر ماینز آلمان گردهمایی همبستگی را با حضور بیش از هزار نفر از شهروندان آلمانی، ایرانی و افغانستانی برگزار کردند.

بنیاد غیرانتفاعی مالتزر برگزارکننده این گردهمایی با دعوت از فعالان حقوق بشر در ایالت راینلاند‌ـ‌فالتس، همچنین تعدادی از مقام‌های دولتی و نمایندگان پارلمان اقدامات طالبان را محکوم کرده و در خصوص پذیرش مهاجران کشور افغانستان و حمایت گسترده از شهروندان این کشور اعلام آمادگی کردند.

همچنین در این حضور به موضوع نقش حقوق زنان در افغانستان و حمایت برخی کشورها مانند قطر از طالبان و شرایط سخت فعالان اجتماعی و مدنی اشاره و تاکید شد: «فاجعه افغانستان در راه است و حکومت طالبان انسان‌ستیز به ویژه زن‌ستیز تحمیل یک فاجعه و ترس و وحشت به مردم افغانستان و بشریت است.»

در این گردهمایی بهروز اسدی از چهره‌های شناخته شده مدافع حقوق پناهندگان در آلمان تاکید کرد پس از روی کار آمدن طالبان، شهروندان افغانستان به آزار و شکنجه، ازدواج اجباری و اعدام به نام قوانین شریعت اسلامی تهدید شده‌اند.

او تصریح کرد ده‌ها هزار نفر که در سال‌های گذشته برای صلح در افغانستان و دموکراسی مبارزه کرده‌اند، اکنون در خطر جدی قرار دارند. همچنین وی ضمن قرائت بیانیه شورای دفاع از حقوق پناهندگان تصریح کرد بسیاری از شهروندان افغانستانی در آن کشور به دلیل همکاری با نهادها و سازمان‌های آلمانی به شدت در معرض خطرند.   

در این نشست که تعداد زیادی از شهروندان افغانستانی از جمله زنان در آن حاضر بودند زن ۲۶ ساله‌ای که در دهه ۱۹۹۰ به همراه والدین خود به آلمان گریخته بود سخنرانی کرده و گفت: «ما باید صدای خود را بلند کنیم! اکنون که دوباره بی‌عدالتی بزرگی در افغانستان رخ داده است و آزادی زنان و دختران تهدید شده است این وظیفه ما به عنوان یک انسان است - مهم نیست از کجا آمده‌ایم – باید کاری انجام دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه ۳۰ مرداد نیز ۲ گردهمایی با اهداف مشابه در شهر فرانکفورت و ایالت هسن برگزار شد. گردهمایی نخست از طرف گروه‌های فعال حقوق بشر آلمانی روبه‌روی شهرداری مرکزی فرانکفورت سازماندهی شده بود و در آن شهروندان آلمانی خواستار بازشدن مرزها و پذیرفتن پناهجویان افغانستانی در این کشور و همچنین سایر کشورهای اتحادیه اروپا شدند.

همچنین در این تجمع که تعداد زیادی از شهروندان افغانستانی و ایرانی نیز حضور پیدا کرده بودند به فجایع رخ داده در این مدت و نقض شدید حقوق بشر در افغانستان اشاره شد. تاکید بر کمبود شدید مواد غذایی، سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی و تهدید زنان از طرف طالبان جزو مواردی بود که سخنرانان افغانستانی این برنامه بر آن تاکید داشتند.

گردهمایی دوم نیز در منطقه هاوپت‌واخه در فراخوان سازمان حمایت از پناهندگان ایرانی و افغانستانی شهر فرانکفورت برگزار شد. در این تجمع نیز که بیش از دو ساعت زمان برد تعداد زیادی از هنرمندان، نویسندگان و فعالان زن افغانستان و ایران سخنرانی کرده و در خصوص فجایع رخ داده در افغانستان روشنگری کردند.

در این نشست خطاب به جامعه جهانی و رسانه‌ها در خصوص روشنگری وضعیت فعلی این کشور و به خصوص زنان و کودکان و اقلیت‌های قومی و مذهبی تاکید شد.

روز گذشته (شنبه) همچنین در شهر کلن آلمان نیز فعالان حقوق بشری ایرانی تجمع مشابه‌ای برگزار کرده و در این نشست نیز ضمن حمایت از مردم افغانستان تاکید شد که جهان باید از مردم افغانستان حمایت کند.

برگزارکنندگان این نشست نیز ضمن فراخوان از تمامی انسان‌دوستان دعوت کردند تا صدای مردم افغانستان را به گوش دنیا برسانند و در قبال اقدامات وحشیانه طالبان علیه مردم این کشور سکوت نکنند.

در روزهای گذشته ده‌ها تن از فعالان مدافع حقوق زنان از افغانستان، ایران، آلمان و انگلستان در دفاع از حقوق زنان و علیه طالبان گردهمایی‌های گسترده‌ای ترتیب دادند و در بیانیه‌ای نیز تاکید کردند: «هنوز چند روزی از قدرت گرفتن این جریان ارتجاعی (طالبان) نگذشته فرمان ازدواج کودکان و دختران و محبوس شدن زنان در خانه‌ها و تحمیل حجاب اجباری و قوانین اسلامی از سوی این باند مطرح می‌شود و هر جا امکانش بوده تعرض به زنان و دختران را آغاز کرده‌اند.»