صنعت «خوش‌پوشی سریع» رنگ رودهای آفریقا را تغییر داده است

جوامع محلی از آب «مسیمبازی» برای شست‌وشو، آبیاری و مصارف دیگر استفاده می‌کنند

محققان در لسوتو رودخانه‌ای یافته‌اند که رنگ آبی لباس‌های جین، آب آن را آشکارا آلوده کرده است - توییتر Svein T veitdal

بنا به گزارشی، فعالیت صنعت جهانی «خوش‌پوشی سریع» از عوامل آلاینده‌ای است که رنگ آب رودخانه‌های آفریقا را آبی کرده یا آب این روخانه‌ها را چنان قلیایی کرده است که خاصیت سفیدکنندگی پیدا کرده‌اند.   

گزارش «دیدبان جهانی آب» نشان‌دهنده آلودگی موجود در رودخانه‌‌های لسوتو در جنوب آفریقا و تانزانیا است و بر خطرات تامین روزافزون پوشاک نام‌های تجاری جهانی به دست پیمانکاران آفریقایی به دلیل وجود نیروی کار ارزان و مالیات کم در این کشورها تاکید دارد.

نیک هپ‌ورت، مدیر «دیدبان جهانی آب» و نویسنده این گزارش، گفت نام‌های تجاری جهانی می‌توانند این پیمانکاران را مجبور کنند بهتر از این فعالیت کنند اما تاکنون حضورشان در آفریقا فایده بسیار کمی برای کاهش آلودگی شدید، مقابله با احتکار آب به وسیله کارخانه‌های پیمانکار یا حتی اطمینان از تامین آب و امکانات بهداشتی کافی برای کارکنان این کارخانه‌ها داشته است.

آقای هپ‌ورت گفت: «روی دیگر این سکه این است که (صنعت خوش‌پوشی سریع) می‌تواند نیرویی باشد برای ایجاد تغییر» اما نام‌های تجاری و سرمایه‌گذاران این عرصه باید پیش‌قدم شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان در لسوتو رودخانه‌ای یافته‌اند که رنگ آبی لباس‌های جین، آب آن را آشکارا آلوده کرده است.

بر اساس این گزارش، پ‌هاش (PH) نمونه‌‌های برداشت‌شده از رودخانه مسیمبازی تانزانیا در دارالسلام و در نزدیکی یک کارخانه پوشاک ۱۲ بوده است (مشابه پ‌هاش مایع سفیدکننده). در این گزارش همچنین آمده جوامع محلی از آب مسیمبازی برای شست‌وشو، آبیاری و مصارف دیگر استفاده می‌کنند.

در این گزارش نام ۵۰ نام تجاری بین‌المللی آمده است که پوشاک خود را از کشورهای آفریقایی تامین می‌کنند یا کرده‌اند. این نام‌ها شامل زارا وابسته با ایندیتکس، ایسوس و اچ‌ اند ام است اما در این گزارش آلودگی ناشی از زنجیره تامین هیچ‌ یک از این شرکت‌ها قلمداد نشده است.

زارا هنوز پاسخی نداده است. ایسوس و اچ‌اند‌ام تامین پوشاک از آفریقا را تایید کرده‌اند اما به طرح‌های ابتکاری خود برای پایدارتر کردن فرایندهای تولید و توجه به مشکلات آب اشاره کردند.

دکتر کاترینا چارلز، متخصص امنیت و کیفیت آب دانشگاه آکسفورد، گفت نام‌های تجاری عرصه پوشاک می‌توانند پوشاکی تولید کنند که از نظر محیط زیستی پایدار باشد و این کار را هم می‌کنند و فشار مصرف‌کنندگان عامل مهمی در تشویق شرکت‌ها به این کار بوده است.

دکتر چارلز که با دولت‌های آفریقایی و آسیایی همکاری کرده است گفت عرصه منسوجات فرصت‌هایی در کشورهای آفریقایی ایجاد کرده است از جمله در زمینه رشد اقتصادی و کارآفرینی، اما اگر آلودگی‌ها مدیریت نشود و محیط کاری مطلوب برای کارگران فراهم نشود فایده‌ای نخواهد داشت.

او گفت: «برقراری این تعادل و تبدیل صنعت منسوجات در آفریقا به نیرویی که موجب خیر و برکت شود، کار بسیار حساسی است.»

گزارش‌های تکمیلی در رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان