ترامپ کنسولگری ایالات متحده در گیرینلند را پس از ۶ دهه بازگشایی می کند

کمی پیشتر پیشنهاد ترامپ مبنی بر خرید گیرینلند رَِد شده بود

Tobias SCHWARZ, Nicholas Kamm / AFP

درست چند روز بعد از این که دانمارک پیشنهاد فروش گیرینلند را رد کرد و موجب خشم رییس‌جمهور شد، ایالات متحده می‌گوید کنسولگری خود در گیرینلند را بعد از چندین دهه بازگشایی می کند.

دونالد ترامپ با عصبانیت از یک دیدار دیپلماتیک به دانمارک صرف‌نظر کرد و نخست‌وزیر این کشور مته فردریکسن را به خاطر این که خواست وی برای خرید گیرینلند را «چرند» خوانده است، «کریه» نامید.

اما وزارت امور خارجه ایالات متحده اکنون می‌گوید می‌خواهد کنسولگری خود را درنیوک بام پایتخت این منطقه نیمه خودمختار، بازگشاید.

ایالات متحده اولین بار کنسولگری خود در گیرینلند را در سال ۱۹۴۰ و در پاسخ به اشغال نظامی دانمارک به دست نازی‌ها باز کرد ولی این کنسولگری در سال ۱۹۵۳ بسته شد.

وزارت امور خارجه در نامه‌ای که به کنگره فرستاده و به روئیت آسوشیتد پرس رسیده ، اظهار داشته که ایالات متحده «منافع استراتژیک در تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، و تجاری با کشورهای منطقه شمالگان [کشورهای پیرامون قطب شمال] دارد».

در این بیانیه آمده است که حضور دائمی ایالات متحده به این کشور اجازه خواهد داد «از دارایی های اساسی گیرینلند پاسداری کرده و در عین حال روابط عمیق‌تری با مقامات و جامعه گیرینلند برقرار سازد». همچنین گفته شده است که این کنسولگری «بخشی حیاتی از تلاش‌های ما برای افزایش حضور ایالات متحده در منطقه شمالگان خواهد بود و بستری کارآمد برای گسترش منافع ایالات متحده در گیرینلند است».

این کنسولگری در سال آینده و با هفت کارمند بازگشایی خواهد شد.

واکنش آقای ترامپ، وقتی با رد پیشنهادش مبنی بر خرید گیرینلند مواجه شد، واکنشی عصبی و خشمگین بود. او دانمارک را شگفت‌زده کرد وقتی گفت به این خاطر سفر خود به این کشور را لغو خواهد کرد و گله کرد که پاسخ نخست‌وزیر به اندازه کافی محترمانه نبوده است؛ شکایتی غیرمنتظره و متفاوت با ادبیات معمول رییس‌جمهور در قبال متحدانش.

او به گزارشگران گفت: «به نظر من پاسخ نخست‌وزیر کریه بود. پاسخش را به نحوی مناسب ارائه نکرد. او می‌توانست به سادگی بگوید "نه ما ترجیح می‌دهیم این کار را نکنیم" ولی نمی‌تواند بگوید "چه درخواست چرندی"».

گیرینلند می‌توانست خرید استراتژیک ارزشمندی برای ایالات متحده باشد، به ویژه به خاطر بیم از افزایش حضور روسیه در منطقه شمالگان. در سال ۱۹۹۱ فاش شد که هری اس ترومن، رییس‌جمهور ایالات متحده در فاصله‌ سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۳ نیز  پیشنهاد محرمانه ای برای خرید گیرینلند داده بود ولی پیشنهاد او هم رد شده بود.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتد پرس.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان