مرگ پسربچه هفت ساله بر اثر ابتلا به آمیب مغزخوار

این انگل اغلب در آب‌های شیرین مثل دریاچه، رودخانه و چشمه‌های آب‌ گرم یافت می‌شود

«نگلیریا فاولری» انگل بسیار نادری است و از سال ۱۹۷۱ تاکنون فقط ۱۰ مورد ابتلا به آن در کالیفرنیا گزارش شده است- CDC.gov

در شهر «رد بلاف» واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا پسربچه هفت ساله‌ای بر اثر ابتلا به یک بیماری نادر مغزی به نام التهاب آمیبی اولیه مغز و پرده مغز (پی‌ای‌ام) درگذشت.

این کودک که «دیوید پرویت» نام داشت، هنگام شنا در دریاچه‌ای در شمال کالیفرنیا به «نگلیریا فاولری» معروف به «آمیب مغزخوار» مبتلا شد.

بنا به بیانیه روز ۱۵ مرداد موسسه خدمات سلامت «تهاما کانتی»، این پسربچه به احتمال زیاد هنگام شنا در یکی از دریاچه‌های آب شیرین «تهاما کانتی» به این بیماری مبتلا شده است. اما در این توضیح، مشخص نشده است که او برای شنا به کدام‌یک از دریاچه‌ها رفته بود و سرانجام این پسربچه روز ۱۸ مرداد درگذشت.

نگلیریا فاولری انگل بسیار نادری است و بنا به این بیانیه، از سال ۱۹۷۱ تاکنون فقط ۱۰ مورد ابتلا به آن در کالیفرنیا گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انگل اغلب در آب‌های شیرین مثل دریاچه، رودخانه و چشمه‌های آب‌ گرم یافت می‌شود. نگلیریا فاولری به طور معمول از راه بینی وارد بدن شناگران در آب‌های آلوده می‌شود و خودش را به مغز می‌رساند اما نوشیدن آب آلوده ابتلا به آن را موجب نمی‌شود. این انگل همین که وارد مغز شود بافت‌های آن را از بین می‌برد.

احتمال زنده ماندن مبتلایان به آمیب مغزخوار ناچیز است به طوری که نرخ مرگ و میر مبتلایان بیش از ۹۷ درصد است و از سال ۱۹۶۲ تا سال ۲۰۱۹ از ۱۴۸ نفر مبتلا به این آمیب در ایالات متحده تنها ۴ نفر زنده ماندند.

کریستال هیلی، خاله دیوید، در صفحه‌ای برای گردآوری کمک‌های مالی گفته است که او را در تاریخ هشتم مرداد به سرعت به بیمارستان و سپس به مرکز درمانی یو.سی دیویس انتقال دادند و به علت ابتلا به التهاب شدید مغز تحت مراقبت‌های ویژه بود.

خانم هیلی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «پدر و مادر این پسربچه تمایل دارند مردم این آمیب و نشانه‌های ابتلا به آن را بشناسند».

بنا به اعلام مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها، نخستین نشانه‌های «پی‌ای‌ام» پنج روز پس از ابتلا نمایان می‌شود و شامل سردرد، تب، حالت تهوع یا استفراغ است. با پیشرفت بیماری، گرفتگی گردن، سرگیجه، بی توجهی به اطرافیان و محیط اطراف، عدم تعادل، تشنج و توهم نیز اضافه می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان