سخنگوی طالبان آمریکا را مقصر وضع آشفته فرودگاه کابل دانست

«آمریکایی‌ها و متحدانشان اعلام کردند که بیایید، ما شما را با خود می‌بریم آمریکا. اگر این در هر کشور دیگر جهان اعلام می‌شد مردم نمی‌رفتند؟»

یک روز پس از ورود طالبان به کابل مردم برای ترک افغانستان به فرودگاه رفتند -MARK ANDRIES /  AFP

یک سخنگوی گروه طالبان روز شنبه ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) در گفت‌وگو با شبکه افق، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده و کشورهای هم‌پیمان آن را مسئول وضعیت به‌وجود آمده در فرودگاه بین‌المللی کابل و جان باختن شماری از مردم که قصد فرار داشتند، دانست.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفت: «مردم در اطراف فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند، چرا؟ چون آمریکایی‌ها و متحدانشان اعلام کردند که بیایید، ما شما را با خود می‌بریم آمریکا. شما جواب بدهید اگر این در هر کشور دیگر جهان اعلام می‌شد مردم نمی‌رفتند؟»

وی در پاسخ به مجری که پرسید آیا قبول ندارید که بخشی از آن مردم از ترس طالبان آویزان هواپیما شدند، بار دیگر ادعا کرد آمریکایی‌ها «به مردم گفتند بیایید، آنها مردم را به هواپیما بردند و آنها مردم را از هواپیما پایین انداختند. کجا هستند رسانه‌ها، عدالت و انصاف کجاست؟»

روز دوشنبه، یک روز پس از ورود طالبان به کابل و فرار اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد تعداد زیادی از شهروندان افغانستان با هجوم به فرودگاه تلاش داشتند سوار هواپیما شده و از کشور خارج شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تصاویر دیده می‌شد برخی به داخل محفظه چرخ‌های هواپیما رفتند و برخی هم به بدنه آن آویزان شدند که پس از برخاستن هواپیما از باند فرودگاه و اوج گرفتن در آسمان، به پایین پرت شدند. تصاویر هولناکی که نشان می‌داد دست‌کم سه نفر از این طریق جان خود را از دست دادند.

ایالات متحده از آغاز روند خروج نظامیان از افغانستان در اول ماه مه، اعلام کرده بود به آن دسته از شهروندان افغان که در بیست سال گذشته با ارتش یا دولت ایالات متحده کار کرده‌اند و با خروج نظامیان ممکن است امنیت‌شان به خطر بیافتد، امکان مهاجرت به آمریکا می‌دهد.

با قدرت گرفتن طالبان در روز یکشنبه و به خطر افتادن امنیت آمریکایی‌ها در افغانستان، ایالات متحده از شهروندان خود، و همچنین کارکنان و دیپلمات‌های سفارت آمریکا در کابل خواست هر چه زودتر آن کشور را ترک کنند. این روند با هجوم مردم به فرودگاه با کندی پیش می‌رود.

شماری از کشورها اعلام کرده‌اند حاضر به پذیرش پناهجویان افغانستانی هستند که از دست طالبان مجبور به ترک کشورشان شده‌اند.

بیشتر از جهان