تهدید داعش مشکل جدید آمریکا برای تخلیه شهروندانش از افغانستان

سفارت آمریکا در کابل یک هشدار امنیتی صادر کرده و از شهروندان آمریکایی خواسته بدون دستورالعمل نمایندگان دولت آمریکا، به سمت فرودگاه نروند

طبق اعلام قبلی رییس جمهوری ایالات متحده، نظامیان آمریکایی تا ۳۱ اوت باید از افغانستان خارج شوند-WAKIL KOHSAR / AFP

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید تهدید بالقوه داعش علیه آمریکایی‌ها در افغانستان ارتش ایالات متحده را وادار می‌کند در فکر راه‌های جدیدی برای انتقال آنها به فرودگاه کابل و خارج کردنشان از کشور باشند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه در گزارشی از قول این مقام که هویت او را فاش نکرده نوشت، تهدید داعش به مشکلات و پیچیدگی‌هایی که امریکا در روزهای گذشته در این ارتباط روبرو بوده، اضافه کرده است.

این مقام  گفته است دستورالعمل‌هایی به گروه‌های کوچکی از آمریکایی‌ها و احتمالا دیگر غیرنظامیان برای رسیدن به فرودگاه ارائه خواهد شد، از جمله جمع شدن در «نقاط ترانزیت» تا ارتش بتواند آنها را تحویل بگیرد.

این تغییرات پس از آن بیان می‌شود که سفارت آمریکا در کابل روز شنبه یک هشدار امنیتی جدید  صادر کرد و به شهروندان آمریکایی گفت بدون دستورالعمل نمایندگان دولت آمریکا، به سمت فرودگاه سفر نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منبع خبر آسوشیتدپرس از ذکر جزئیات مربوط به تهدید داعش خودداری کرد، اما آن را قابل‌توجه خواند و گفت هنوز هیچگونه گزارش تایید شده‌ای از موارد حمله به شهروندان آمریکایی در کار نبوده است.

طبق اعلام قبلی رییس جمهوری ایالات متحده، نظامیان آمریکایی تا ۳۱ اوت باید از افغانستان خارج شوند؛ اما با توجه به تغییر شرایط در افغانستان و کندی روند تخلیه شهروندان، به نظر می‌رسد  این امر امکان‌پذیر نباشد.

علاوه بر شهروندان آمریکا، تعداد زیادی از شهروندان افغانستانی نیز که در سال‌های گذشته با دولت و ارتش ایالات متحده همکاری داشته‌اند می خواهند با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، از آنجا خارج شوند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز شنبه گفت، محاسبات نشان می‌دهد که برای آمریکا و متحدانش امکان ندارد تا پیش از پایان اوت ، ۹ روز دیگر،بتوانند ده‌ها هزار تبعه افغان و خانواده‌های آنها را از افغانستان خارج کنند.

وی در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت، «گلایه‌هایی را به آمریکایی‌ها مطرح کرده‌ایم که تدابیر امنیتی آنها در فرودگاه کابل شدید است و تلاش‌ها در مورد افغان‌هایی که برای اروپایی‌ها کار کرده‌اند را با مانع روبرو می‌کند.»

آمریکا و متحدان آن در تلاش هستند که به دیگر غیرنظامیان آسیب‌پذیری که در معرض خطر طالبان هستند کمک کنند از کشور خارج شوند و برای پناهندگی در آمریکا و دیگر کشورها اقدام کنند.

کمک به این گروه از پناهجویان نیز با مشکلاتی روبرو شده است، زیرا طبق گزارش‌ها بسیاری از آنها اسناد و مدارک معتبری که نشان دهد جان آنها در معرض خطر قرار خواهد گرفت، همراه خود ندارند.