تعداد مسافران هواپیمای نظامی آمریکا حامل اتباع افغان بی‌سابقه بوده است

جو بایدن روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده قادر است تا ۶۵ هزار افغان را از کشور خارج کند

تصویر مسافران افغان داخل هواپیما به شکلی گسترده در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافت - U.S. Air Force 

خدمه هواپیمای نظامی آمریکایی «سی ۱۷ گلوُب ماستر III» متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده در سوار کردن صدها افغان که می‌خواستند از کابل بگریزند رکورد شکستند.

تصویر مسافران افغان داخل هواپیما به شکلی گسترده در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافت. فرماندهی «پایگاه  تحرک هوایی» آمریکا در ابتدا برآورد کرده بود که به ۶۴۰ افغان در پروازی که روز ۱۵ اوت از کابل برخاست جای داده شده بود.  

اما این پایگاه نیروی هوایی آمریکا این برآورد را روز جمعه به ۸۲۳ مسافر تغییر داد که برای این نوع هواپیمای «سی ۱۷» رکوردی بی‌سابقه است. 

فرماندهی تحرک هوایی گفت: «شمارش اولیه سهوا تنها بزرگسالان را در فهرست مسافران آورده بود (در حالی که) تعداد ۱۸۳ کودک نیز جزو مسافران هواپیما بودند. شمار اولیه مسافران بر اساس تعداد صندلی‌های اتوبوس‌هایی محاسبه شده بود که مسافران را از هواپیما منتقل می‌کردند و (در نتیجه) کودکانی را که روی زانوهای مسافران نشسته بودند در محاسباتشان وارد نکردند.

جان اَولان، مجری شبکه سی‌ان‌ان به خدمه هواپیما گفت: «نمی‌دانم چه زمانی متوجه شدید که سی ۱۷ بزرگ است، اما ۶۴۰ مسافر... چه تصمیمی با هم گرفتید که بگویید می‌دانی بیایید کار درست را انجام بدهیم، ما جان مردم را نجات می‌دهیم، بیایید فعلا همه سوال‌های دیگر را کنار بگذاریم.»

ستوان جاستین تریوُلا، کارشناس فنی هواپیما و مسئول جا دادن مسافران در سی ۱۷ گفت: «دقیقا همین است. ما دقیقا همین کار را کردیم. آمار ۶۴۰ نفره ما قدری کمتر از واقعیت بود. ما در واقع ۸۲۳ نفر را سوار هواپیما کردیم تا همه را از محل خارج کنیم.» 

ستوان تریولا در پاسخ به این پرسش که روحیه مسافران هواپیما چگونه بوده است، گفت: «بی‌تردید سخت خواهان ترک محل بودند و ما خوشحال بودیم که می‌توانیم به آن‌‌ها کمک کنیم و بدون شک وقتی سوار هواپیما شدند بسیار هیجان‌زده شده بودند.»

اولان پرسید: «آیا پس از برخاستن هواپیما لحظه‌‌ای از شادی، از راحتی خیال (بین مسافران) مشهود بود؟»

تریولا گفت: «کاملا، همه از اینکه به واقع محل را ترک می‌‌کنند سخت خوشحال بودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده قادر است تا ۶۵ هزار افغان را از کشور خارج کند. این افراد شامل اشخاصی است که با آمریکا همکاری کرده بودند و شامل خانواده‌هایشان نیز می‌شود.

آقای بایدن به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که همه اتباع آمریکا باید تا ۳۱ اوت از افغانستان خارج شده باشند اما اگر این امر میسر نشد، سربازان ارتش آمریکا ممکن است در کشور باقی بمانند.

بایدن گفت: «اگر اتباع آمریکا جا بمانند، آنقدر (در افغانستان) باقی خواهیم ماند تا همه آن‌‌ها را خارج کنیم.»

او افزود اگر قرار است همه افغان‌هایی که با آمریکا ارتباط داشته‌‌اند از این کشور خارج شوند اقدامات مربوط به تخلیه افراد باید افزایش یابد. 

رییس‌جمهور آمریکا در اشاره به غیرنظامیان افغان که با آمریکا کار کرده‌‌اند، گفت: «تعهد ما در خارج کردن همه بر جای خود باقی است. ما می‌توانیم همه کسانی را که باید خارج شوند، خارج کنیم. این هدف پیش روی ماست و فکر می‌‌کنم به این هدف خواهیم رسید.»

کیت بدینگ فیلد، مسئول ارتباطات کاخ سفید، روز جمعه به شبکه سی‌‌ان‌ان گفت: «ما رقم دقیقی از تعداد آمریکایی‌‌هایی که در افغانستان باقی مانده‌اند، نداریم.»

او افزود: «از چند هفته پیش، از طریق ایمیل، پیامک و بسترهای پیام بر با تمام اتباع آمریکا در افغانستان تماس گرفتیم تا ببینیم برنامه‌‌شان چیست و اگر بخواهند خارج شوند در این راه به آن‌‌ها کمک کنیم. بنابراین، این یک عملیات بزرگ تدارکاتی است که در جریان است. 

بدینگ فیلد گفت: «رییس‌جمهور متعهد شده که ما همه آمریکایی‌هایی را که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، خارج خواهیم کرد. ما در تلاش تخلیه هر تعداد ممکن اتباع کشورهای متحدمان نیز هستیم که به ما کمک کرد‌ه‌اند و در کنار ما ایستاده‌اند و به سربازان ما دست یاری داده‌اند.»

ازخانم بدینگ فیلد سوال شد که آیا ممکن است ایالات متحده برخی افراد را در افغانستان تحت کنترل طالبان جا بگذارد؟ 

او در پاسخ به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما تمام تلاش خود را برای تخلیه حداکثر تعداد افرادی که بخواهند پیش از ۳۱ اوت خارج شوند، به کار خواهیم بست. این در حال حاضر تنها دغدغه رییس‌جمهور ایالات متحده و تیمش است. آن‌ها هرچه در عمل ممکن است و در ظرفیتشان قرار دارد، انجام خواهند داد.»

© The Independent