بایدن: نتیجه «عملیات پرخطر» خروج آمریکایی‌ها و متحدان افغان را نمی‌توان تضمین کرد

بایدن گفت این یکی از بزرگترین و دشوارترین عملیات انتقال هوایی تاریخ است

جو بایدن در یک نشست خبری که به طور مستقیم از رسانه‌ها پخش شد -ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه تلاش‌های جاری برای خارج کردن شهروندان و دیپلمات‌های آمریکایی و همچنین همکاران افغان دولت و ارتش آمریکا از کشور را یک «عملیات پرخطر» توصیف کرد.

جو بایدن در یک نشست خبری در مورد تحولات افغانستان که به طور مستقیم از رسانه‌ها پخش شد وعده داد هر آمریکایی که خواستار خروج از افغانستان تحت سلطه طالبان باشد را از آن کشور خارج خواهد کرد.

وی که با انتقادهایی در مورد نحوه خروج نظامی از افغانستان روبروست، خارج کردن آمریکایی‌ها و همکاران افغان آنها را یک عملیات پرخطر توصیف کرد و گفت نمی‌تواند در مورد نتیجه نهایی تضمین بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن گفت این یکی از بزرگترین و دشوارترین عملیات انتقال هوایی تاریخ است و تنها کشوری در جهان که توانایی انجام چنین عملیاتی را در یک نقطه دیگر دنیا و با این دقت دارد، ایالات متحده است.

وی اضافه کرد، تاکنون حدود ۱۳ هزار نفر به ایالات متحده منتقل شده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد، «برای تخلیه امن متحدان افغان‌مان، شرکایمان، و افغان‌هایی که به‌خاطر ارتباط با ایالات متحده ممکن است هدف طالبان قرار بگیرند، هر کاری که بتوانیم را انجام می‌دهیم.»

جو بایدن در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در کاخ سفید گفت، گسترش منطقه حفاظت شده در اطراف فرودگاه کابل به ورای آنچه هم‌اکنون وجود دارد، می‌تواند پیامدهای ناخواسته به دنبال داشته باشد.

وی همچنین در واکنش به انتقادها از ارزیابی‌های آمریکا در مورد ناکامی نیروهای امنیتی افغانستان در برابر طالبان گفت، این ارزیابی‌ها ارتباطی با توانایی‌های ما در محافظت از آمریکا در برابر تروریسم ندارند.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد ایالات متحده بدون حضور نظامی در افغانستان نیز می‌تواند هرگونه تحرک با خطر احتمالی در آن کشور را تحت نظر داشته باشد.

نخست وزیر بریتانیا: اگر لازم باشد با طالبان کار می‌کنیم

نخست وزیر بریتانیا روز جمعه در واکنش به برخی انتقادها از وزیر خارجه دولتش در ارتباط با مدیریت وضعیت پیش آمده در افغانستان گفت، پس از تصرف افغانستان توسط طالبان، در صورتی که لازم باشد، بریتانیا با طالبان کار خواهد کرد.

به گزارش رویترز، بوریس جانسون گفت «آنچه که من می‌خواهم به مردم اطمینان دهم این است که تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک ما برای یافتن راه حلی برای افغانستان، و البته در صورتی که لازم باشد کار با طالبان، ادامه خواهد یافت.»

دولت بریتانیا اعلام کرده است هزار و ۶۱۵ تن را، شامل ۳۹۹ شهروند بریتانیا و بستگان آنها، ۳۲۰ تن از کارکنان سفارت بریتانیا در کابل، و ۴۰۲ شهروند افغان، از روز شنبه تاکنون از افغانستان خارج کرده است.