واکسن کرونا خطر سقط جنین را افزایش نمی‌دهد

نهاد ناظر بر داروی بریتانیا همچنین اعلام کرد واکسن کرونا موجب اختلال قاعدگی نمی‌شود

زنان بارداری که به کرونای علامت‌دار مبتلا می‌شوند دو تا سه برابر بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار دارند‌ـ Raul ARBOLEDA / AFP

بنا بر اعلام نهاد ناظر بر داروی بریتانیا (MHRA) هیچ شواهدی وجود ندارد که واکسن‌های کووید‌ـ‌۱۹ خطر سقط جنین را افزایش می‌دهند یا بر باروری و توانایی بچه‌دار شدن اثر می‌گذارند. در داده‌های جمع‌آوری‌شده همچنین هیچ نشانه‌ای حاکی از اینکه واکسن‌های کرونا در روند عادت ‌ماهیانه زنان تغییر ایجاد می‌کنند، موجود نیست.

این نهاد در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد: «هیچ مدرکی حاکی از آن که واکسن‌های کووید-۱۹ بر توانایی باروری و بچه‌دار شدن تاثیر بگذارند، وجود ندارد.»

نهاد ناظر بر داروی بریتانیا در ادامه افزود: «در گزارش‌ها هیچ الگویی که نشان بدهد واکسن‌های کووید-۱۹ که در بریتانیا استفاده شدند، بروز ناهنجاری‌های مادرزادی، مشکلات زایمان یا سقط جنین در پی داشته باشند، وجود ندارد.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام ام‌اچ‌آراِی، «آمار سقط جنین و مرده‌زایی نسبت به شمار زنان بارداری که تاکنون در بریتانیا واکسینه شده‌اند با فراوانی بروز چنین مواردی خارج از چارچوب همه‌گیری، پایین است. زنان باردار همان واکنش‌هایی را به واکسن نشان داده‌اند که زنان غیرباردار داشته‌اند.»

ام‌اچ‌آراِی اعلام کرده است که در حال حاضر، مشغول بررسی گزارش‌های عوارض جانبی احتمالی واکسن بر زنانی است که پس از واکسینه شدن به اختلال‌ در عادت‌ ماهانه و خونریزی غیرعادی واژن دچار شده‌اند، اما در ادامه اشاره می‌کند که تاکنون شواهدی در تایید ارتباط میان واکسن کرونا و تغییرات قاعدگی و علایم مرتبط نیافته است و اضافه می‌کند «بیشتر موارد تغییرات قاعدگی گزارش‌شده گذرا بوده‌اند.»

هرساله حدود ۷۰۰ هزار زن در انگلستان و وِلز زایمان می‌کنند. در ماه آوریل، کمیته مشترک واکسیناسیون و مصون‌سازی (JCVI) با به‌روزرسانی دستورالعمل‌های راهنمایش، اعلام کرد زنان باردار می‌توانند هم‌زمان با سایر جمعیت کشور بر اساس گروه سنی و میزان خطر بالینی، واکسینه شوند.

زنان بارداری که به کووید-۱۹علامت‌دار مبتلا می‌شوند دو تا سه برابر دیگران در معرض زایمان زودرس قرار دارند.

ماه گذشته، با انتشار داده‌های خدمات سلامت ملی انگلستان و دانشگاه آکسفورد که نشان می‌داد اکثر زنان بارداری که در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شدند، واکسینه نشده بودند، مقام‌های بهداشت و درمان بریتانیا از زنان باردار خواستند واکسن بزنند. 

دکتر جو ماونت‌فیلد، متخصص زنان و زایمان و معاون کالج سلطنتی متخصصان زنان و زایمان (RCOG) به نشریه گاردین گفت که یافته‌های نهاد ناظر بر داروی بریتانیا سایر داده‌های جهانی را تایید می‌کند که «تزریق واکسن، احتمال سقط جنین را افزایش نمی‌دهد».

او در ادامه افزود: «حدود ۲۰۰ هزار زن باردار بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای واکسن کرونا زدند و ما امیدواریم که شواهد و یافته‌های نهاد ناظر بر داروی بریتانیا، زنان را به واکسیناسیون ترغیب کند.»

© The Independent