ادامه حمله‌های اسرائیل علیه منافع ایران در سوریه و لبنان

حسن‌ نصرالله: اسرائیل امشب منتظر پاسخ باشد

ANWAR AMRO / AFP مرکز رسانه‌ای حزب‌الله در جنوب بیروت پس از انفجار پهپاد اسرائیلی

در ادامه سکوت تهران نسبت به حمله پهپادهای اسرائیلی به پایگاه‌های حشدالشعبی در عراق در پنج هفته گذشته، اسرائیل در سه روز گذشته پایگاه‌های دیگری در سوریه و لبنان را هدف قرار داد که به نوعی با گروه‌های شبه نظامی نزدیک با ایران در ارتباط است.

به گزارش النهار، اسرائیل بامداد روز دوشنبه پایگاه جبهه مردمی برای آزادی فلسطین را در دره بقاع در لبنان هدف حمله هوایی قرار داد.

این حمله دو روز پس از آن انجام شد که دو پهپاد که حزب‌الله می‌گوید متعلق به اسرائیل بوده، در مناطق جنوبی بیروت که تحت کنترل این گروه قرار دارد، دچار سانحه شد و یکی از آنها نیز منفجر شد. در جریان این انفجار مرکز رسانه‌ای گروه حزب‌الله که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، آسیب دید. 

پیش از آن نیز اسرائیل مدعی شد به اهداف مربوط به ایران در دمشق حمله کرده است. بنابر ادعای اسرائیل، این حمله برای این انجام شد که حمله برنامه‌ریزی شده نیروی قدس با پهپاد انفجاری خنثی شود.

جاناتان کانریکس، سخنگوی ارتش اسرائیل با متهم کردن ایران به تلاش برای اعزام پهپاد انفجاری به آسمان اسرائیل مدعی شد، شاخه قدس سپاه شماری پهپاد به سوریه آورده و قصد داشت به طور همزمان آنها را به آسمان اسرائیل بفرستد که این برنامه مختل شد.

کانریکس در گفت‌و‌گو با رویترز ادعا کرد، چهار متخصص پرواز پهپاد‌ها چند هفته قبل به همراه این پهپادهای تهاجمی وارد فرودگاه دمشق شده بودند. برخی گزارش‌های تایید نشده، حاکی است که آنها در یک ویلای لوکس در شرق دمشق مستقر شده بودند.

این در حالی است که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید در جریان این حمله دو عضو این گروه کشته شده‌اند. در گزارش رویترز نیز اشاره شده که یک ایرانی نیز در حمله اسرائیل به این ویلا کشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه مسئولیت حمله به پایگاه‌های گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی در عراق را پذیرفت و مدعی شد ایران در حال افزایش نفوذ خود برای حمله به اسرائیل است.

با این وجود تهران در مورد حمله‌های یک ماه گذشته علیه پایگاه‌های حشدالشعبی در عراق و حمله‌های اخیر در سوریه و لبنان موضع‌گیری نکرده است. تنها اظهار نظر در این زمینه مربوط به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است که در گفتگو با ایلنا هدف گرفته شدند مراکز مشاوره نظامی ایران در این حمله‌ها را دروغ خوانده است. در توییتر منسوب به قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز این حمله‌ها، عملیات دیوانه‌واری توصیف شده که به گفته این توییت آخرین دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی خواهد بود. البته در این توییت از تایید یا تکذیب گزارش‌های مربوط به اینکه پایگاه‌های مربوط به ایران در عراق و سوریه هدف گرفته شده‌اند، خودداری شده است.

این درحالی است که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر لبنان از تجاوز اسرائیل به کشور خود انتقاد کرده‌اند. دبیرکل حزب‌الله و همچنین حشدالشعبی نیز حمله اسرائیل به منافع خود در عراق، سوریه و لبنان را تایید کرده و در مورد آن هشدار داده‌اند.

نصر‌الله به طور مستقیم به اسرائیل هشدار داد که حزب‌الله وارد فاز جدیدی از مقابله با اسرائیل شده و  امشب باید منتظر پاسخ این حمله‌ها باشد.