سفارتخانه‌های چین، روسیه و پاکستان در کابل فعالند

وزارت امور خارجه چین می‌گوید که سفارت این کشور در کابل فعال است و به طور معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد

سفارت چین در افغانستان- عکس از @ChinaEmbKabul،

در حالی که اغلب کشورهای جهان از آمریکا تا بریتانیا و استرالیا به دنبال قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان، سفارتخانه‌های خود را در کابل تعطیل کرده و به سرعت در حال خروج نیروهای خود از افغانستانند؛ چین، روسیه و پاکستان سفارتخانه‌های خود را در افغانستان فعال‌ نگاه‌داشته‌اند. مقامات جمهوری اسلامی نیز پیش‌تر از فعالیت محدود کنسولگری ایران خبر داده بودند.

پیش‌بینی می‌شد با خروج نیروهای آمریکایی و قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، کشوری غنی از منابع که در منطقه ژئوپولتیک ویژه‌ای بین آسیا و اروپا واقع شده، تحت نفوذ پاکستان، چین و روسیه قرار گیرد.

منابع معدنی افغانستان بییش از یک تریلیون دلار برآورد می‌شود و یکی از مهمترین و کمیاب‌ترین این منابع برای کشور صنعتی مانند چین لیتیوم است. ماده‌ای معدنی که در ساخت باتری تلفن هوشمند کارایی دارد و این برای چین، بزرگترین تولید‌کننده گوشی تلفن همراه در جهان یک جذابیت بزرگ به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه چین می‌گوید که سفارت این کشور در کابل فعال است و به طور معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد. البته چین حدود ۲۰۰ تن از شهروندان خود را در دو ماه گذشته از افغانستان خارج کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز می‌گوید کشورش آماده عمیق‌تر کردن روابط «دوستانه» خود با طالبان است.

هرچند چین به طور رسمی طالبان را به عنوان دولت جدید به رسمیت نشناخته، اما وزیر امور خارجه چین می‌گوید جهان باید از افغانستان در دوره «گذار» حمایت کند. چین از هم‌اکنون وعده کمک‌هایی اقتصادی و کمک به بازسازی افغانستان را داده است.

این درحالی است که در سال ۱۹۹۳ و سقوط دولت افغانستان، چین سفارت خود را در کابل تخلیه کرده بود.

تحلیلگران می‌گویند شاید چین به طور کامل به طالبان اعتماد نداشته باشد اما آنها با هم همکاری خواهند کرد. برخی نیز می‌گویند در صورتی که جنگ داخلی در افغانستان به راه نیفتد، چین طالبان را به عنوان دولت جدید افغانستان به رسمیت خواهد شناخت.

در روسیه نیز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور از «نشانه‌های امیدوارکننده از سوی طالبان» سخن گفته است. طالبان هنوز به طور رسمی در فهرست گروه‌های تروریستی روسیه قرار دارد اما تحلیلگران بر این باورند که روسیه درباره افغانستان و طالبان یک «بازی استراتژیک بلندمدت» را دنبال می‌کند.

در این بین پاکستان نیز از فعال بودن کنسولگری خود خبر داده است. به گفته وزیر امور خارجه پاکستان روند صدور روادید در این کنسولگری ادامه دارد.

بسیاری از کارشناسان پاکستان را برنده بزرگ بازگشت طالبان به افغانستان عنوان کرد‌ه‌اند. این کشور به طور تاریخی ورابط بسیار نزدیکی با طالبان داشته است.

تحلیلگران می‌گویند باز ماندن سفارتخانه‌های چین، روسیه و پاکستان در افغانستان در حالی که دیگر کشورها سفارتخانه‌های خود را در کابل تعطیل کرده‌اند، نشان می‌دهد که پکن، مسکو و اسلام آباد منافع مشترکی را در افغانستان دنبال می‌کنند. در این بین مقامات جمهوری اسلامی نیز در حال تطهیر طالبان‌اند و ادعا می‌کنند آنها که سابقه‌ای طولانی در قطع دست‌و‌پا، تجاوز، سنگسار، شکنجه،‌اعدام صحرایی و قتل‌هام دارند، «تغییر کرده‌اند.»

طالبان از روز یکشنبه و به دنبال تاکید جو بایدن بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان ماه اوت، کابل را تصرف کرده‌اند. آنها می‌خواهند «امارت اسلامی» تشکیل دهند.