طالبان یکی از اعضای خانواده خبرنگار «دویچه‌وله» را به قتل رساند

طالبان جستجوی خانه‌به‌خانه در تعقیب همکاران نیروهای خارجی و روزنامه‌نگاران را آغاز کرده است

طالبان سابقه‌ای طولانی در قتل‌عام، شکنجه، تجاوز، قطع دست و پا و سنگسار دارد-AREF KARIMI / AFP

دویچه‌وله اعلام کرد طالبان یکی از اعضای خانواده خبرنگار این رسانه را به قتل رسانده و یک نفر دیگر را نیز به شدت زخمی کرده‌اند.

در بیانیه دویچه‌وله آمده است که شورشیان طالبان در تعقیب خانه‌به‌خانه خبرنگار این رسانه در غرب افغانستان بودند. هنگام هجوم طالبان، دیگر اعضای خانواده این خبرنگار موفق به فرار شدند اما یک نفر از آنها کشته و دیگری به شدت زخمی شد.

به گزارش دویچه‌وله، این خبرنگار که هویت او فاش نشده هم‌اکنون در آلمان است.

دویچه‌وله ضمن محکوم کردن این اقدام طالبان تاکید کرده که طالبان جستجوی خانه ‌به خانه در تعقیب روزنامه‌نگاران را در کابل و ولایت‌های دیگر آغاز کرده است.

براساس این گزارش طالبان در روزهای اخیر دست‌کم به خانه سه خبرنگار دیگر این رسانه آلمانی هجوم برده‌اند.

رویترز نیز گزارش داده که طالبان در تعقیب و تهدید افرادی است که در دولت پست‌های حساس داشته‌اند و یا با خارجی‌ها همکاری کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه از جمله گروه‌هایی هستند که طالبان جان آنها و خانواده‌های آنها را تهدید می‌کنند. نهادهای حقوق بشری و مدافع آزادی بیان در مورد تهدید مستقیمی که پیش روی اهالی رسانه در افغانستان و نزدیکان به آنها قرار دارد، هشدار داده‌اند.

طالبان با پیشروی سریع در افغانستان از روز یکشنبه کابل، پایتخت این کشور ار تصرف کرده و از تشکیل حکومت اسلامی بر اساس قوانین شریعت سخن می‌گوید.

طالبان سابقه‌ای طولانی در قتل‌ و شکنجه روزنامه‌نگاران و نقض فاحش حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران دارد.

با این حال آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند طالبان تغیییر کرده است.

ادعایی که با آنچه که در روزهای اخیر در افغانستان اتفاق افتاده و ادعای عفو عمومی از سوی طالبان به شدت در تناقض است. بسیاری از گروه‌های حقوق بشری و تحلیلگران هشدار داده‌اند که طالبان پس از اطمینان از تصاحب کامل قدرت، چهره واقعی خود را با قتل‌عام، شکنجه، سنگسار و تجاوز به نمایش می‌گذارد.

مردم افغانستان در هراس از بازگشت کابوس طالبان در اطراف فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند تا شاید راهی برای فرار از کشور بیابند. سازمان ملل نیز در مورد بحران انسانی و کمبود غذا در این کشور هشدار داده است.

همزمان معترضان به بازگشت طالبان در حمایت از پرچم ملی افغانستان تظاهرات می‌کنند. طالبان در برخی مناطق به معترضان تیراندازی کرده است. گزارش‌ها از کشته و مجروح شدن ده‌ها نفر حکایت دارد.

این در حالی است که آمریکا به خارج کردن شهروندان خود از افغانستان ادامه می‌دهد و فعلا براساس توافق انجام شده با طالبان، کنترل فرودگاه کابل در اختیار نیروهای آمریکایی است.

بیشتر از جهان