وعده‌های کالدرون، فریادهای استراماچونی، قدرت‌نمایی قلعه‌نویی

نگاهی به هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران

medal1.ir

پیش از سوت آغاز هفته اول لیگ برتر کلمه استانداردسازی که از دهان مسئولان فدراسیون فوتبال در چند ماه اخیر نمی‌افتاد، به یک شوخی تبدیل شد. تماشاگران بازی افتتاحیه لیگ برتر حیران بودند که چگونه بلیت تهیه کنند. سایت فروش بلیت دچار اختلال شده بود. پس از آن گیت‌های ورزشگاه آزادی قفل شدند و تماشاگران باید به سختی از گیت‌های قفل‌شده رد می‌شدند، از میان میله‌هایی که راه ورود را مسدود کرده بود. این حکایت ورزشگاه آزادی در روز افتتاحیه لیگ برتر بود و همین تصویر شاید به تماشاگران هشدار داد که آن وعده‌های استانداردسازی ورزشگاه‌ها که مدتها بهانه‌ای برای تعویق لیگ برتر بود، هیچ‌کدام بیشتر از حرف نیستند، مثل همیشه.

فدراسیون فوتبال ایران اگرچه به قول رییس آن جلسات پی در پی برای بررسی موضوع استانداردسازی ورزشگاه‌ها برگزار کرد و مدت ها وقت فوتبال را گرفت تا استانداردهای حداقلی مثل شماره‌گذاری صندلی‌ها، نصب دوربین‌های مداربسته و بلیت‌فروشی اینترنتی را انجام دهد اما در هفته اول لیگ، پروژه‌اش جلوه‌ای شکست‌خورده داشت تا دوباره بدانیم بین حرف‌ها و واقعیت‌ها فاصله‌ها بسیارند.

اما بلیت‌فروشی پردردسر و درهای بسته و هر ماجرایی حرکت فوتبال را متوقف نمی‌کند. هفته اول لیگ برتر پر از ماجراهای جذاب برای تماشاگران و خبرنگاران بود و البته پر از بی‌تدبیری‌های مدیران. ببینیم در هفته اول تیم‌ها مقدمه داستان خود را چگونه نوشتند.

وعده‌های گابریل: فلسفه آرژانتینی و بازی زیبا

پرسپولیس در هفته اول آسان‌ترین حریف ممکن را پیش رو داشت. پارس جم که حریف قرمزها در افتتاحیه بود، تا ۲۴ ساعت قبل از بازی به دلیل مشکلات اقتصادی تا مرز این تصمیم که در هفته اول بازی نکند، جلو رفت و این خود از بدترین نشانه‌های بحران‌های اقتصادی لیگ برتر بود. پرسپولیس اما با ترکیبی جدید نسبت به فصل گذشته به پیروزی اول در این فصل رسید، پیروزی‌ای که قهرمان ۳ فصل اخیر فوتبال ایران را برای رویاهای جدید در این فصل امیدوار کرد. مهدی ترابی که یک گل چیپ به پارس جم زد و احمد نورالهی از بهترین بازیکنان پرسپولیس بودند. پرسپولیس یک بر صفر مقابل پارس پیروز شد اما برای کالدرون فارغ از پیروزی، این حرف‌ها اهمیت دارد: "فلسفه آرژانتینی یعنی اعتماد به بازیکن جوان. سورپرایز ترکیب پرسپولیس حضور روستایی بود. ما بازی‌های تدارکاتی زیادی داشتم. می‌دانستم که بازیکن جوانی که از او استفاده می‌کنم در بازی اول سختی‌هایی دارد. در بازی‌های تدارکاتی او عملکرد خیلی خوبی داشت. خیلی به او امید و اطمینان دارم و در آینده هم اگر اینطور باشد از او استفاده می‌کنم. مطمئنا اینکه او همیشه بازیکن ثابت باشد سخت است، اما در صورت ادامه همین روند از او استفاده می‌کنم."

گابریل کالدرون که مدعی ارائه بازی‌های زیباست، بعد از نمایش تیمش مقابل پارس جم وعده هم داد: «من دوست دارم فوتبال قشنگ‌تری ارائه کنیم. اما وقتی حریف به شما اجازه نمی‌دهد خوب بازی کنی، مجبور به بعضی تغییرات هستی. اگر تیمی که در خانه خود است زود گل نزند، عصبانی می‌شود. در بازی‌های بعد اگر زود گل بزنیم، بازی متفاوتی از ما می‌بینید.»

داستان تراکتور تکرار می‌شود؟

تراکتور در هفته اول مقابل تیمی بازی کرد که هیچ شباهتی به هم نداشتند. هر چقدر تراکتور تن به هزینه‌های گزاف در نقل و انتقالات داده بود، نفت مسجد سلیمان بی‌بنیه در بازار نقل و انتقالات بود و پول خرید یک ستاره تراکتور را هم نداشت. تراکتور اما نمایشی ناامیدکننده ارائه کرد و شباهتی به تیم متمول لیگ برتر نداشت. بازی سرد و کسل‌کننده‌ای که صفر - صفر به پایان رسید و رونمایی جذابی از تراکتور نبود. تراکتور در چند فصل اخیر هرگز نتوانسته با خریدهای جذابش تیم موفقی بسازد و بازی اول هشدار داد که مبادا داستان تراکتور تکرار شود. مصطفی دنیزلی البته وعده‌هایی برای آینده دارد: «آغاز لیگ برتر مهم است اما پایان آن مهم‌‌تر. فکر می‌کنم ما انتظارات مردم شهرمان را به جای می‌آوریم».

مهدی تارتار، سرمربی نفت مسجدسلیمان می‌داند چه کار سختی پیش رو دارد: «تیم ما تغییرات زیادی داشته و باید این تیم را هماهنگ کنیم. قرعه سختی داریم و با تراکتورسازی، استقلال و پدیده باید در ابتدای لیگ بازی کنیم. شاید ساده‌ترین بازی ما با صنعت نفت باشد که آن هم خارج از خانه است. با این حال ما دو سه جای خالی هم در لیست‌مان داریم که می‌توانیم تیم را تقویت کنیم و از طرفی باید صبور باشیم و کار را جلو ببریم».

سایپا، برنده‌ بدون رویا

ذوب‌آهن و سایپا بازی پرگل هفته اول را برگزار کردند و بازگشت سایپا در ۱۲ دقیقه و تبدیل شکست به پیروزی شاید هیجان‌انگیزترین ماجرای هفته بود. ذوب‌آهن که علیرضا منصوریان را به دلیل محرومیت روی نیمکت نداشت، با دو گل از سایپا پیش افتاد اما ابراهیم صادقی، یار قدیمی و سرمربی جدید سایپا، با یک تعویض طلایی ذوب‌آهن را به هم ریخت. از دقیقه ۶۰ که معین عباسیان به زمین آمد، سایپا با اثرگذاری همین بازیکن و البته محمدرضا سلیمانی در طول ۱۲ دقیقه ۳ گل زد و فولادشهری‌ها مات و مبهوت شدند. ذوب‌آهن ۲ - سایپا ۳. این نتیجه برای شروع مربیگری صادقی در سایپا فوق‌العاده بود، اگرچه صادقی با این جمله بعد از بازی سعی کرد توقعی از تیم سایپا وجود نداشته باشد: «معمولا تیم‌های پرطرفدار برای قهرمانی می‌آیند». این عاقبت همیشگی تیم‌های بی‌طرفدار مثل سایپا است، حتی در روز یک پیروزی هیجان‌انگیز، رویایی ندارند.

تساوی در فوتبال شهر جدید لیگ 

گل‌گهر یک - نساجی یک. اولین گل به خودی لیگ برتر در این بازی به ثمر رسید و عبدی، بازیکن گل‌گهر دروازه تیمش را باز کرد. گل‌گهر تیم تازه وارد لیگ برتر است و این گل را باید به حساب تجربه اندک این تیم گذاشت. گل‌گهر البته با درخشش دروازه‌بان خود و گل علیرضا ابراهیمی نتیجه تساوی را به دست آورد، اگرچه این نتیجه برای تیم تازه وارد لیگ به تعبیر وینکو بگوویچ، سرمربی گل‌گهر رضایت‌بخش نبود: «وقتی یک هیچ عقب افتادیم و گل را زدیم، باید راضی باشیم ولی اگر بخواهم صادقانه بگویم از نحوه بازی تیمم راضی نیستم. بازی اول بود و بسیاری از بازیکنان ما تجربه لیگ برتر را نداشتند ولی مطمئنم در آینده عملکرد خیلی بهتری خواهیم داشت. نباید مدام تکرار کنم که امروز روز خوب ما نبود.» گل‌گهر تیمی از سیرجان است و این شهر را باید فوتبال شهر جدید لیگ برتر صدا بزنیم.

رضا مهاجری، سرمربی نساجی درباره بازی گفت: «احترام به گل‌گهر می‌گذارم اما ما جز نتیجه به اهداف خودمان رسیدیم. گل گهر از استراتژی خاص خودش به گل رسید. هر چند که به بازیکنان با تجربه گفته بودم بازی را نگه دارند اما این اتفاق رخ نداد. می‌دانستیم نقطه قوت میزبان کجاست اما یک لحظه غفلت باعث شد دو امتیاز در سیرجان جا بگذاریم. اما بازیکنانم خوب بودند و توانستند بازی را مدیریت کنند.» او از نساجی در هفته اول راضی است، اگرچه می‌داند مسیر لیگ برای نساجی آسان نخواهد بود.

متمول‌های مشهد با پیروزی شروع کردند

پیکان فصل را با شکست شروع کرد، مگر توقع دیگری هم بود؟ تیم بی‌تماشاگر لیگ برتر به بازی برای سکوهای خالی و باخت‌های خانگی بیگانه نیست. شهرخودرو که همان پدیده سابق است و با تغییر مالکیت این فصل را آغاز کرده، از جمله‌ تیم‌های متمول و نوظهور لیگ برتر است، تیمی که توانسته بازیکنان گران‌قیمتی مثل مهدی رحمتی را استخدام کند. شهر خودرو با نتیجه ۲ - صفر پیکان را در تهران شکست داد تا فصل را با قدرت‌نمایی آغاز کند. یحیی گل‌محمدی که رحمتی را بابت درخشش در این بازی تحسین کرده، درباره جذب بازیکنان دیگر بعد از بازی با پیکان گفت: «ما بر اساس نیازمان بازیکن جذب کرده‌ایم و این بازیکنان زمان بیشتری برای هماهنگی نیاز دارند. از طرفی هنوز مصدومانی داریم و فکر می‌کنم از چیزی که مد نظر خودم هست، فاصله داریم. بعید می‌دانم بازیکن جدیدی را استخدام کنیم، مگر بازیکنی باشد که نتوانیم از اسمش عبور کنیم.»

شهر خودرو پیکان را خیلی زود دچار بحران کرد و حتی خبرنگاران بعد از بازی شیعی، مدیرعامل پیکان را با این سوال مواجه کردند که درباره حسین فرکی، سرمربی تیم چه تصمیمی خواهد گرفت؟ برای این حرف‌ها خیلی زود است اما انگار کسی به پیکان امیدوار نیست.

یادآوری اسکوچیچ به نکونام

فولاد با جواد نکونام در بازی‌های تدارکاتی پیش از فصل بسیار موفق بود اما لیگ حکایت دیگری دارد و صنعت نفت آبادان به فولاد تذکر داد که بازی‌های تدارکاتی را فراموش کند. اسکوچیچ که چند سال پیش با بی‌مهری از فولاد رفته بود، با پیروزی صنعت نفت به فولادی‌ها یادآوری کرد که هنوز مربی خوشفکری است و می‌تواند از نفت آبادان یک تیم جذاب بسازد.

فولاد در اهواز یک بر صفر به نفت باخت و نکونام البته با این حرف‌ها شکست را توجیه کرده است: «به نظرم ظلم فوتبال به فولاد اتفاق افتاد. در نهایت هم با یک ضربه استثنایی شکست خوردیم که صد سال دیگر تکرار نمی‌شود. واقعاً کسی فکر نمی‌کرد آن توپ گل شود.»

دراگان اسکوچیچ، سرمربی صنعت نفت آبادان هم البته خودش معترف است که تیمش خوب بازی نکرده: «از عملکرد شاگردانم رضایت ندارم چرا که چیز خاصی در زمین از آنها ندیدم. هرگز نگفتم خیلی خوب بازی کردیم اما خوبی بازی امروز این بود که وقتی خوب نبودیم برنده شدیم.»

عصبانی مثل استراماچونی

آندره‌آ استراماچونی برای پیروزی اول استقلال در تبریز همه چیز را آماده کرده بود، از تمرینات سخت پیش فصل تا کت و شلوار آبی سورمه‌ای برای بازی اول. اما او مقابل ماشین‌‌سازی غافلگیر شد و در آخرین دقیقه بازی هم یک بازیکنش را با اخراج از دست داد و هم اولین شکست فصل را تجربه کرد. استقلال در تبریز تیم کم‌رمق و بی‌برنامه‌ای نبود اما درخشان هم بازی نکرد و البته در هفته اول کسی توقع درخشش آنچنانی ندارد. با این حال توقع از استقلال بیشتر بود و استقلال می‌توانست با توجه به فرصت‌هایش برنده بازی باشد. ماشین‌سازی اما از فرصتش بهترین بهره را برد و یک ضربه کاشته را دقیقه آخر بازی به گل سه امتیازی تبدیل کرد.

اما اتفاق عجیب بازی استقلال این بود که استراماچونی روی نیمکت مترجم نداشت و بعد از بازی برآشفته به سالن کنفرانس آمد و اعتراضش را با خبرنگاران درمیان گذاشت. عجیب بود که باشگاه استقلال برای صدور مجوز حضور مترجم سرمربی روی نیمکت اقدام نکرده بود و این سهل‌انگاری اداری یادآور سهل‌انگاری پیشین این باشگاه بود که نتوانست در سفر اول میلیچ به ایران برای بازیکنش ویزا بگیرد. استراماچونی حق دارد بابت این اتفاقات معترض باشد. او بعد از بازی گفت: «این چیزی است که اصلا برای من قابل قبول نیست. بازی اول یک مربی ایتالیایی در ایران بعد از دو ماه کار بدون مترجم. نمی‌دانم این تقصیر فدراسیون بود یا استقلال؟ اما یک مربی ایتالیایی در ایران بدون حضور مترجم روی نیمکت. این یک بی‌حرمتی به من است. من نمی‌دانم این شخص از فدراسیون یا استقلال چه مشکلی با من دارد ولی آنها باید رو بازی کنند، نه اینکه با این کلک‌ها مقابل من قرار بگیرند. بازی اول یک مربی ایتالیایی در آسیا بدون مترجم؟ این یک بی‌احترامی به من است. این چه چیزی است؟»

استراماچونی عصبانی این جملات را در کنفرانس خبری گفت و البته جمله آخرش این بود که تسلیم نمی‌شود. آیا او به رغم مشکلاتش در باشگاه استقلال تیم خودش را می‌سازد و فصلی موفق را در ایران تجربه می‌کند؟

همان سپاهانی که انتظارش می‌رفت

انتظار دیگری از سپاهان داشتید؟ احتمالا خیر. سپاهان مثل یک تیم قدرتمند برای قهرمانی لیگ را شروع کرد و ۳ بر صفر در بوشهر شاهین را شکست داد. امیر قلعه‌نویی خیلی زود بر خلاف سایر مدعیان لیگ، تیغ تیمش را برنده جلوه داد و تیم تازه‌وارد لیگ برتر را با شکستی سخت مواجه کرد.

در این بازی سپاهان تیم منسجم و جذابی بود، اگرچه تیم مقابل که لیگ برتر را پس از چند سال دوباره تجربه می‌کرد شاید حق داشت مقابل سپاهان تسلیم شود. در سپاهان بازیکنی تازه‌وارد توانست روی دو گل موثر باشد، امید نورافکن، که استقلال او را به آسانی از دست داد.

عبدالله ویسی، سرمربی شاهین بوشهر پس از این شکست پرگل از غافلگیری تیمش گفته: «تمام تلاش‌مان را کردیم که بتوانیم مقابل تیم گردن‌کلفت سپاهان نتیجه بگیریم ولی متأسفانه نشد و شرمنده تماشاگران شدیم. در این هوای بد از ما حمایت کردند ولی نتوانستیم آن‌ها را خوشحال به خانه بفرستیم. در تمامی نقاط ضعف داشتیم و خوب نبودیم و نالایق بازی کردیم».

قلعه‌نویی که از شعارهای تماشاگران بوشهری دلخور بود، در کنفرانس خبری شرکت نکرد و جالب اینکه قرار بود بازی شاهین - سپاهان بدون تماشاگر برگزار شود و قلعه‌نویی، سرمربی حریف، اصرار کرده بود که تماشاگران حضور داشته باشند.

بیشتر از ورزش