اردوغان: ترکیه انبار مهاجران اروپا نخواهد شد

اردوغان گفت ترکیه می‌تواند با دولتی که طالبان در افغانستان تشکیل خواهد داد وارد مذاکره شود

مهاجران افغانستانی با کمک قاچاقچی‌ها از طریق ایران به ترکیه می‌روند-OZAN KOSE / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز پنجشنبه ۱۹ اوت، کشورهای اروپایی را ترغیب کرد که مسئولیت مهاجران افغانستان را بر عهده بگیرند. او گفت به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان و بی‌ثباتی در آن کشور، ترکیه قصد ندارد به «انبار مهاجران اروپا» تبدیل شود.

پس از ورود گروه اسلامگرای طالبان به کابل در آخر هفته گذشته، افغانستان صحنه آشوب و ناآرامی شده است. هزاران شهروند افغان از ترس حاکم شدن قوانین شریعت اسلام و بازگشت به دوران قبلی حاکمیت طالبان که ۲۰ سال پیش با مداخله آمریکا پایان یافت، در تلاش برای خروج از کشور هستند.

هزاران نفر از اتباع افغانستان نیز در هفته‌های اخیر و با پیشروی‌های طالبان وارد ترکیه شده‌اند.

رجب طیب اردوغان پس از جلسه دولت ترکیه گفت که اروپا باید مسئولیت افغانستانی‌هایی را بر عهده بگیرد که از کشورشان فرار می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور ترکیه افزود که آنکارا تمهیداتی را برای ممانعت از ورود مهاجران افغانستانی به ترکیه، در مرز خود با ایران برقرار ساخته است. ایران از مسیرهای اصلی مهاجران افغانستان برای ورود به ترکیه است.

اردوغان همچنین گفت که ترکیه می‌تواند برای مذاکراه درباره «برنامه‌های مشترک» با اروپا، با دولتی که طالبان تشکیل خواهد داد وارد مذاکره شود.

طالبان در سال ۲۰۰۱ سرنگون شد، اما طی چند ماه اخیر و با خروج سربازان ایالات متحده، به سرعت قلمروهایی جدید به دست آورد.

افغانستان اکنون رسما به دست این گروه اسلام‌گرا اداره می‌شود و آن‌ها کنترل تمام شهرهای بزرگ و اکثر سایر مناطق کشور را در دست دارند.