ابراز نگرانی شدید تروئیکای اروپا از توسعه غنی‌سازی اورانیوم در ایران

فرانسه، بریتانیا و آلمان توسعه غنی‌سازی اورانیوم در ایران در سطح نزدیک به ساخت سلاح هسته‌ای را «نقض جدی» تعهدات ایران دانستند

سه متحد اروپایی آمریکا در ادامه بیانیه مشترک خود تاکید کرده‌اند که این اقدام‌ها «دو گام کلیدی» برای ساخت سلاح هسته‌ای‌اند- عکس از تابناک

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز پنجشنبه (۲۸ مرداد) در یک بیانیه مشترک نگرانی عمیق خود را از گزارش‌های اخیر در مورد توسعه غنی‌سازی اورانیوم در ایران در سطح نزدیک به ساخت سلاح هسته‌ای ابراز کردند و آن را «نقض جدی» تعهدات ایران دانستند.

در حالی که تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام همچنان ادامه دارد، آژانس بین‌آلمللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی که به رویت رویترز رسیده، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را سرعت بخشیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این خبرگزاری، سه قدرت اروپایی طرف برجام امروز در واکنش خود اعلام کردند که از گزارش‌های آژانس در تایید اینکه ایران برای نخستین بار اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد تولید کرده و سقف غنی‌سازی را به ۶۰ درصد بالا برده است، نگران‌اند.

سه متحد اروپایی آمریکا در ادامه بیانیه مشترک خود تاکید کرده‌اند که این اقدام‌ها «دو گام کلیدی» برای ساخت سلاح هسته‌ای‌اند و «ایران باید فعالیت‌های متناقض با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بدون هیچ تاخیری متوقف کند».

بریتانیا، فرانسه و آلمان که پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، مانند روسیه و چین هنوز در این توافق باقی مانده‌اند، از تهران خواستند با این دید که به یک نتیجه سریع و موفق‌آمیز دست یابند، هرچه زودتر به مذاکرات وین بازگردند.

اورانیوم فلزی ماده کلیدی برای ساخت سلاح اتمی است اما ایران می‌گوید هدفش از تولید آن صلح‌آمیز و به منظور تولید سوخت رآکتور است. آمریکا و متحدان اروپایی آن این اقدام را برای مذاکرات وین که در اواخر دولت حسن روحانی متوقف شد، یک تهدید می‌دانند.