کودکان افغانستان گرسنه‌تر خواهند شد

با قدرت گرفتن طالبان، بحران گرسنگی کودکان افغان تشدید خواهد شد

سازمان نجات کودکان: «کودکان افغان برای زنده ماندن به غذا نیاز مبرم دارند»-ABDUL MAJEED / AFP

سازمان نجات کودکان اعلام کرده است که با قدرت گرفتن طالبان، بحران گرسنگی کودکان افغان تشدید خواهد شد. بنا بر اعلام این سازمان، حتی پیش از سلطه طالبان هم گرسنگی شدید گریبانگیر کودکان افغانستانی بوده است؛ به‌ طوری‌ که نیمی از کودکان زیر پنج سال در این کشور سوء‌تغذیه حاد داشتند و مداوای تخصصی آنان ضروری بود.
سازمان نجات کودکان پیش‌تر نیز افغانستان را «بدترین» کشور برای زندگی کودکان دانسته بود؛ چرا که همه کودکان زیر ۱۸ سال این کشور در شرایط جنگی به دنیا آمده و بزرگ شده‌اند.
در گزارش سازمان نجات کودکان، خشکسالی چهارساله در افغانستان یکی از دلایل گرسنگی و فقر در این کشور دانسته شده است. ژوئن ۲۰۲۱، برنامه جهانی غذا نیز اعلام کرد که بیش از یک‌سوم جمعیت افغانستان گرسنه‌اند و نهادهای حمایتی برای خدمات‌رسانی به آنان بودجه کافی در اختیار ندارند. در این میان، دو میلیون کودک برای تامین غذای موردنیاز خود مستقیما به کمک‌ سازمان‌های بین‌المللی وابسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر خشکسالی، بحران همه‌گیری ویروس کرونا نیز به فقر و گرسنگی کودکان افغان دامن زده است چرا که در پی آن بیکاری‌ها افزایش یافته و قیمت کالاها بالا رفته است. گزارش سازمان نجات کودکان نشان می‌دهد که از زمان همه‌گیری کرونا، بحران گرسنگی در مناطق شهری افغانستان بی‌سابقه بوده است. در کنار همه این عوامل، جنگ و درگیری‌های نظامی نیز کودکان این کشور را در معرض خطر قرار داده است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از آغاز ژوئن ۲۰۲۱ تاکنون، یعنی حدود دو ماه و نیم گذشته، بیش از ۸۰ هزار کودک آواره شده‌اند.

حسن نور، مدیر بخش آسیایی سازمان نجات کودکان، با توصیف شرایط خطرناک کودکان افغانستانی گفته است: «نباید تمرکز خود در قبال مردم افغانستان و ارائه خدمات به آنان را از دست بدهیم.» به گفته او، کودکان افغان برای زنده ماندن به غذا نیاز مبرم دارند.

حسن نور با تاکید بر اینکه حتی پیش از تسلط طالبان نیز وضعیت کودکان در افغانستان وخیم بود، اظهار داشت: «جامعه جهانی موظف است از کودکان این کشور چه آن‌ها که داخل کشور خود آواره شده‌اند و چه آنان که پناهنده‌اند، حمایت کند.»

درگیری‌ و جنگ در افغانستان نگرانی‌ها از امنیت کودکان این کشور را افزایش داده است. در نخستین روزهای جنگ اخیر، یونیسف گزارش داد که تنها در مدت ۷۲ ساعت، ۲۷ کودک جان خود را از دست داده‌اند.

یونیسف نیز در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که با قدرت گرفتن طالبان از هر دو کودک یک نفر به سوء‌تغذیه دچار خواهد شد. به گفته مصطفی بن مسعود، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان، حدود ۲۰ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های اولیه‌ نیازمند که بیش از نیمی از آنان کودک‌اند.