تاثیر۸۶ درصدی واکسن تقویتی کرونا در سالمندان

«دوز سوم هم در برابر عفونت و هم در بیماری‌های شدید بسیار مؤثر است»

دوز سوم واکسن، اثربخشی خود را در برابر نوع دلتا نشان می‌دهد-CANVA

 یافته‌های جدید در اسرائیل  نشان می‌دهد که دوز تقویتی واکسن کرونا، به میزان ۸۶% در میان افراد بالای ۶۰ سال مؤثر است. بر این اساس این کشور تصمیم گرفته است که تزریق  سراسری دوز تقویتی برای افراد بالای چهل سال را بررسی کند. 

در مطالعه جدید مرکز خدمات مراقبت‌های بهداشتی مکابی در اسرائیل، تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ را در میان ۱۴۹ هزار و ۱۴۴ نفر که واکسن تقویتی دریافت کرده بودند و گروه کنترل ۶۷۵ هزار و ۶۳۰ نفر که دومین تزریق را در ژانویه یا فوریه انجام دادند، مورد بررسی قرار گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گروه اول که دوز تقویتی را تزریق کرده بودند، ۳۷ مورد آزمایش مثبت بود، درحالی‌که در گروه دوم که تنها دو دوز را طبق روال دریافت کرده بودند ۱٫۰۶۴ نفر به کووید ۱۹ مبتلا شدند. این در حالی بود که گروه اول تنها یک هفته پس از دریافت دوز سوم موردبررسی قرارگرفته بودند.

آنات اکا زوهار، رئیس بخش تحقیقات مکابی با اعلام اینکه «دوز سوم هم در برابر عفونت و هم در بیماری‌های شدید بسیار مؤثر است» گفت: «من از هر فرد ۵۰ ساله و بیشتر که هنوز واکسن سوم را دریافت نکرده است می‌خواهم واکسینه شود تا از خود و عزیزانش محافظت کند. اثربخشی واکسن خود را در برابر نوع دلتا نشان می‌دهد و راه‌حلی برای مهار عفونت گسترده است.»

اسرائیل دو هفته پیش تزریق دوز تقویت‌کننده را برای کارمندان خانه‌های سالمندان و مراقبت‌های بهداشتی و افرادی که از بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برند، آغاز کرد.

این هفته، کمیته واکسیناسیون اسرائیل قرار است در مورد فراخان سراسری به اسرائیلی‌های ۴۰ سال به بالا برای تزریق واکسن سوم تصمیم بگیرد.

اخیراً سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند خواست برنامه‌های مربوط به تزریق سوم واکسن کرونا را متوقف کنند و استدلال کرد که «این تلاش‌ها درحالی‌که بسیاری از کشورهای فقیر به‌سختی برنامه واکسیناسیون مقدماتی خود را شروع کرده‌اند، هم از نظر اخلاقی نادرست و هم از نظر کنترل همه‌گیری در سطح جهانی غیرقابل‌قبول است.»