طالبان به دلیل «نقض آزادی بیان» از فیسبوک انتقاد کرد

فیسبوک: ما حساب‌های متعلق به طالبان را حذف کردیم و جلو هرگونه ستایش، حمایت، و نمایندگی از آنان را در شبکه‌های خود می‌گیریم

اقدام این شرکت غول‌آسای دنیای فناوری، همزمان با تسخیر کابل، پایتخت افغانستان، به دست طالبان در روز یکشنبه رخ داد -OLIVIER DOULIERY / AFP

وقتی در نشستی مطبوعاتی، از سخنگوی طالبان در افغانستان  درباره آزادی بیان پرسیده شد، به‌‌رغم آن که این گروه شبه‌نظامی سیاست‌های سرکوبگرانه‌ای علیه زنان و دختران دارد، او به دلیل نقض آزادی بیان در فیسبوک، از آن انتقاد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه، ۱۷ اوت، گفت: «این سوال را باید از افرادی پرسید که آزادی بیان را ترویج می‌کنند، و اجازه نمی‌دهند اطلاعات و اخبار خارجی منتشر شود. من می‌توانم و شما هم باید این سوال را از فیسبوک بپرسید.»

فیسبوک گفته است که محتوای حامی طالبان را از تمام شبکه‌های این شرکت، از جمله اینستاگرام و واتس‌اپ، حذف می‌کند، چرا که طبق قوانین ایالات متحده، طالبان یک گروه تروریستی است. انتشار (مطالب) رسانه‌های خبری غیرآمریکایی در فیسبوک ممنوع نیست.

اقدام این شرکت غول‌آسای دنیای فناوری، همزمان با تسخیر کابل، پایتخت افغانستان، به دست طالبان در روز یکشنبه رخ داد که بعد از ترک کاخ ریاست جمهوری از سوی اشرف غنی و فرار او از کشور، ایجاد «امارت اسلامی» را در کشور اعلام کرد.

تسخیر پایتخت، بعد از خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان به دستور رئیس جمهوری جو بایدن صورت گرفت که تقریبا ۲۰ سال پس از آغاز جنگ جرج دبلیو بوش علیه تروریسم در واکنش به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر رخ می‌داد.

گرچه فیسبوک درباره به رسمیت شناختن دولت‌ها تصمیمی نمی‌گیرد، گفته است که «به قدرت و تصمیم جامعه بین‌المللی احترام می‌گذارد».

سخنگوی این شرکت به ایندیپندنت گفت: «تحت قوانین ایالات متحده، طالبان تحت عنوان سازمانی تروریستی تحریم شده است و ما هم طبق سیاست سازمان‌های خطرناک، آنان را از خدمات خود ممنوع کرده‌ایم.» او افزود که این سیاست‌ها از بیش از ۱۰ سال پیش اعمال شده است و همواره به‌روزرسانی شده است تا با تغییر رفتارها و مناسبات دنیای مجازی همسو باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «قرار گرفتن طالبان در این دسته‌بندی از سوی فیسبوک، سال‌ها پیش و بسیار پیش‌تر از حوادث ماه‌های اخیر تنظیم شده است.»

فیسبوک همچنین گفت که تیمی اختصاصی از کارشناسان افغان در آن شبکه که زبان مادری‌شان دری و پشتو است و از وضعیت جامعه و منطقه آگاه هستند، به این شرکت در تشخیص موضوعات و مسایل در حال ظهور کمک می‌کنند.

سخنگوی این شرکت دنیای فناوری گفت که سیاست جدید، در سراسر شبکه‌های آن، از جمله اینستاگرام و واتس‌اپ پیاده شده است.

او گفت: «ما حساب‌های متعلق یا به نیابت از طالبان را حذف کردیم و جلو هرگونه ستایش، حمایت، و نمایندگی از آنان را در شبکه‌های خود می‌گیریم.»

او افزود: «فارغ از این که چه کسی قدرت را در دست دارد، ما اقدامات متناسب علیه تمام حساب‌ها و محتواهایی که قوانین ما را نقض کنند، اتخاذ خواهیم کرد.»

در همین حال، آلفابت، شرکت مادر گوگل و یوتیوب، ظاهرا گفته است که برای تشخیص «سازمان‌های تروریست خارجی»، به تعریف دولت متکی خواهد بود تا در شبکه پخش ویدیوهای خود بتواند قوانین را علیه گروه‌های مجرمانه خشن پیاده سازد.

رویترز گزارش داد که یوتیوب به فهرست سازمان‌های تروریست خارجی وزارت امور خارجه ایالات متحده اشاره می‌کند که طالبان در آن قرار ندارد و به جای آن، این گروه در فهرست «تعیین ویژه ترویست‌های جهانی» دسته‌بندی شده است.

محمد سینان سیچ، پژوهشگر دانشگاه ادین‌برو، به این بنگاه خبری گفت: «طالبان تا حدی در عرصه روابط بین‌الملل بازیگر پذیرفته‌ شده‌ای است» و به مذاکرات صلح میان این گروه و قدرت‌های جهانی، از جمله ایالات متحده و چین، اشاره کرد. او ادامه داد: «اگر این به رسمیت شناختن رخ دهد و بعد شرکتی نظیر توییتر یا فیسبوک تصمیم خاص خود را درباره این گروه اتخاذ کند، آنگاه با مشکلات و پیچیدگی‌هایی مواجه خواهیم شد.»

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، یک حساب کاربری غیررسمی در توییتر با ۳۴۷ هزار پیرو دارد. به گزارش سی‌ان‌ان، سخنگوی توییتر گفت افغان‌ها از این شبکه برای یافتن کمک بهره می‌گیرند، و اضافه کرد که آن شرکت در پیاده کردن سیاست‌های خود، از جمله ممنوعیت محتوایی که خشونت را ستایش کند، «هشیار باقی خواهد ماند».

تسخیر افغانستان به دست طالبان، این هراس و نگرانی را برانگیخته است که این گروه شبه‌نظامی، آزادی بیان و حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران را نقض و سرکوب خواهد کرد.   

© The Independent