درخواست سازمان ملل از اروپا: اخراج پناهجویان افغان را متوقف کنید

اتریش پیشنهاد کرده است مهاجران افغانستانی در خاک کشورهای همسایه اسکان داده شوند

کشورهای آلمان، هلند و دانمارک اعلام کرده‌اند که به دلیل پیشروی و سلطه طالبان، اخراج پناهجویان افغان را موقتا متوقف می‌کنند-WAKIL KOHSAR / AFP

سخنگوی کمیسر عالی سازمان ملل درباره امنیت جانی هزاران فعال حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرد. هم‌زمان، آژانس امورپناهندگان این سازمان نیز از کشورهای اروپایی خواست بازگرداندن اجباری پناهجویان افغان به کشورشان را متوقف کنند.

تصرف شهرهای مهم افغانستان به دست طالبان و سقوط کابل، نگرانی‌های زیادی را برای کودکان، زنان و فعالان حوزه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و هنری این کشور در پی داشته است. گفته می‌شود اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان از ترس طالبان پنهان شده‌اند. آریانا سعید، خواننده مشهور افغان، پنهانی از این کشور خارج شده است و اعضای تیم رباتیک افغانستان که همگی دخترند قصد دارند از افغانستان خارج شوند.
با وجود اینکه طالبان عفو عمومی اعلام کرده و مدعی شده است که فعالیت زنان در بخش‌های مختلف در «چارچوب شریعت» ادامه‌ می‌یابد، اما عملکرد گذشته این گروه در برخورد با مخالفان و اعمال زور و فشار بر زنان، باور کردن قول‌های آنان را دشوار کرده و به نگرانی‌ها دامن زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه (۲۶ مرداد) روپرت کولویل، سخنگوی میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور گفت: «جان هزاران نفر از کسانی که در زمینه حقوق بشر فعالیت کرده‌ و باعث شده‌اند زندگی میلیون‌ها نفر بهبود یابد، در خطر است.»
شبیا مانتو، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز از کشورهای اروپایی خواست اخراج پناهندگان افغان و بازگرداندن اجباری آنان به کشورشان را متوقف کنند. توصیه‌ او خطاب به کشورهایی همچون اتریش است که اصرار دارد مهاجران غیرقانونی افغان را به کشورشان بازگرداند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این کشور با وجود اشغال افغانستان توسط طالبان، روز دوشنبه (۲۵ مرداد) اسکان مهاجران افغانستانی در کشورهای نزدیک را به عنوان راهکار جایگزین پیشنهاد کرده است. کارل نهامر، وزیر کشور اتریش، اعلام کرده است پناهجویان افغان درصورتی‌ که امکان بازگشت به کشور خود را ندارند، باید به کشورهای نزدیک کشور مبدا خود بروند.
کشورهای دانمارک، اتریش، هلند، یونان و آلمان به‌تازگی در نامه‌ای خطاب به کمسیون اروپا نوشته‌اند که در صورت توقف اخراج پناهجویان افغان از اروپا، انگیزه شهروندان این کشور برای مهاجرت غیرقانونی افزایش پیدا می‌کند. آنان بررسی امکان اسکان پناهجویان افغان در خاک کشورهای همسایه همچون ایران و پاکستان را خواستار شدند.
این شیوه شبیه اقدامی است که برای پناهجویان در کشور ترکیه انجام می‌شود. پس از بررسی پرونده پناهجویان در ترکیه، آنان در صورت قبولی می‌توانند به عنوان پناهنده به کشور سوم وارد شوند. با وجود این، گفته شده است که کشورهای آلمان، هلند و دانمارک از موضع خود عقب‌نشینی و اعلام کرده‌اند که به دلیل پیشروی و سلطه طالبان، اخراج پناهجویان افغان را موقتا متوقف می‌کنند.
آژانس امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که حدود سه میلیون تن از شهروندان افغانستانی در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند و سه میلیون نفر نیز به دلیل جنگ و ناامنی از شهر و خانه خود آواره شده‌اند. پیش‌بینی شده با قدرت گرفتن طالبان، تعداد مهاجران افغان به شدت افزایش یابد.
ترکیه برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی افغان در مرز خود با ایران دیوار کشیده است. با این همه، در هفته‌های اخیر تعداد زیادی از مهاجران در مرز این کشور دستگیر شده‌اند. در روزهای اخیر نیز فرودگاه کابل مملو از افرادی بود که قصد داشتند از ترس طالبان کشور خود را به مقصد نامعلومی ترک کنند. برخی از آنان در ازدحام ایجاد شده جانشان را از دست دادند.

بیشتر از جهان