آیا پنجشیر چراغ قرمزی در مسیر امارت اسلامی خواهد بود؟

طالبان: جنگ وخون‌ریزی پایان یافته و عفو عمومی اعلام شده است و تلاش‌ها برای تشکیل حکومتی همه‌شمول جریان دارد

نیروهای امنیتی افغانستان در شهر بازارک در ولایت پنجشیر‌ـ Sahel ARMAN / AFP

پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده آمریکا، اعلام کرد که این کشور به اهدافی که در افغانستان داشته، رسیده‌ است و در نظر دارد سربازانش را از افغانستان به خانه‌ بازگرداند، روند مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه متوقف شد و طالبان جنگ علیه نظامیان افغان را تشدید کرد. جنگ اخیر طالبان با دولت افغانستان بیش از سه ماه ادامه نیافت و در این مدت، طالبان به استثنای پنجشیر، همه استان‌های افغانستان را تصرف کرد و بیرق سپیدش را به اهتزاز درآورد.

طالبان اکنون کنترل ۳۳ استان افغانستان را به طور کامل در دست دارد و در شماری از این استان‌ها در حال اجرای قوانین امارت اسلامی است؛ پنجشیر تنها استان‌ افغانستان است که طالبان در آن حضور فیزیکی ندارند و در تلاش‌اند آن‌جا را نیز بدون جنگ زیر پرچم سپید امارت اسلامی ببرند. دلیل اینکه طالبان تاکنون نتوانسته‌اند پنجشیر را به کنترل درآورند، حضور احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، است که از او به عنوان رهبر مقاومت دوم در برابر طالبان یاد می‌شود و خبرهای منتشر‌شده هم حاکی از آن است که او در تلاش برای بسیج مردم علیه امارت اسلامی است و می‌کوشد تا از پنجشیر مقاومت دوم را با هدف شکست طالبان رهبری کند.

احمد مسعود پس از آنکه یاران پدرش در پنجشیر او را جانشین قهرمانی ملی افغانستان کردند، طالبان را خطاب قرار داد و از آن‌ها خواست صلح کنند و از جنگ دست بردارند وگرنه مقاومت دوم علیه آنان را شکل خواهد داد. اکنون مقاومت دوم به رهبری او در پنجشیر تشکیل شده است و ده‌ها نظامی پیشین و افرادشان به این مقاومت پیوسته‌اند و در حالت آماده‌باش‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، پس از آنکه طالبان کابل را تصرف کردند، احمد مسعود و شماری از سربازانش با یک هلیکوپتر نظامی به استان پنجشیر رفتند و درصدد آماده‌سازی مردم مقابل طالبان برآمدند. او روز سه‌شنبه در پیامی تصویری به مردم اطمینان داد که در پنجشیر و کنار مردمش است. او درباره شایعه فرارش گفت مردم نباید خبرهای دروغ فیس‌بوکی را باور کنند و تاکید کرد که در پنجشیر در کنار مردم خود است.

امرالله صالح، معاون پیشین رئیس‌جمهوری افغانستان، نیز برای بسیج مردمی علیه طالبان در پنجشیر کنار احمد مسعود حضور دارد. او نیز در پیامی صوتی گفت از افغانستان فرار نکرده و طبق قانون اساسی، سرپرست ریاست‌جمهوری است و در برابر طالبان ایستادگی می‌کند و «هیچ‌گاه به این گروه تروریستی (طالب) تسلیم نمی‌شود و می‌جنگد».

با این حال، طالبان اعلام کرد که با بزرگان پنجشیر در تماس‌ است و این استان نیز به‌زودی بدون هیچ خون‌ریزی به تصرف امارت اسلامی در خواهد آمد و همه برای ایجاد یک دولت همه‌شمول تلاش می‌کنند.

 باور عمومی در داخل و خارج افغانستان این است که اگر مقاومت دوم به رهبری احمد مسعود و امرالله صالح در برابر طالبان از پنجشیر آغاز شود، جنگ شدت خواهد گرفت و شماری از فرماندهان جهادی پیشین همانند عطا محمد نور، مارشال دوستم و سایرین نیز به این مقاومت خواهند پیوست و با طالبان می‌جنگند.

چند منبع معتبر به ایندیپندنت فارسی گفتند که نیروهای مقاومت دوم به رهبری احمد مسعود برای دفاع از پنجشیر در آماده‌باش به سر می‌برند و به‌زودی مقاومت در برابر طالبان از این استان آغاز خواهد شد. خبرهای منتشر‌شده هم نشان می‌دهد که پس از سقوط کابل به دست طالبان، شماری از فرماندهان نیروهای نظامی افغان به پنجشیر رفته‌ و با مقاومت دوم به رهبری مسعود متحد شده‌اند تا جنگ با طالبان را آغاز کنند؛ اما طالبان تاکید دارد که جنگ در افغانستان تمام شده و این گروه همه را عفو کرده‌ و در تلاش‌ است یک نظام همه‌شمول که همه اقوام افغانستان در آن حضور داشته باشند، تشکیل دهد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که چهره‌اش پس از ۲۰ سال در نشستی خبری در کابل دیده شد، از پایان جنگ، خونریزی و عفو عمومی در افغانستان خبر داد. او از همه شهروندان افغان خواست از طالبان هراس نداشته باشند. به گفته او، همه سیاستمداران افغان هم که در ۲۰ سال گذشته با آنان جنگیده‌اند، عفو شده‌اند و می‌توانند در فضایی صلح‌آمیز کنار هم زندگی کنند.

مجاهد تاکید کرده است که رهبران طالبان با شماری از سیاستمداران افغان در تماس‌اند تا هرچه زوتر حکومت همه‌شمول تاسیس کنند و همه با هم برای یک آینده روشن در نظامی کاملا اسلامی کار کنند.

شماری از افغان‌ها و آگاهان سیاسی این کشور معتقدند که اگر طالبان بدون مشورت با همه بزرگان سیاسی افغانستان از جمله بزرگان جبهه شمال، برای تشکیل نظام آینده تلاش کند، در عمل فقط دیدگاه طالبان عملی می‌شود و در پی آن، جنگ و مقاومت در برابر طالبان از پنجشیر آغاز می‌شود. آن زمان هیچ‌کس نخواهد توانست که سد راه آنان شود و بار دیگر شکست طالبان حتمی خواهد بود. اما برخی دیدگاهی متفاوت دارند و می‌گویند که جنگ تمام است و بزرگان پنجشیر هم نمی‌خواهند جنگ ادامه یابد و حتما با مشورت و گفت‌وگو مشکل حل خواهد شد و مقاومت دوم عملا شکل نمی‌گیرد. درستی این دیدگاه‌های مثبت و منفی در روزهای آینده مشخص می‌شود و خواهیم دید که افغانستان در عمل در کدام مسیر گام برخواهد داشت.