گفتگوی بایدن و جانسون درباره افغانستان و برگزاری نشست جی‌۷

رهبران هفت کشور صنعتی هفته آینده یک نشست مجازی برای بررسی تحولات افغانستان برگزار خواهند کرد

PHIL NOBLE / POOL / AFP

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز سه‌شنبه با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرد و آنها توافق کردند که هفته آینده نشست مجازی رهبران گروه ۷ برای بحث در مورد دستیابی به استراتژی و رویکرد مشترک برگزار شود.

کاخ سفید در بیانیه ای گفت: «دو رهبر سیاسی در مورد ضرورت تداوم هماهنگی نزدیک بین متحدان و شرکای دموکراتیک در زمینه سیاست‌های آینده افغانستان، از جمله راه‌های ارائه کمک‌های بشردوستانه و حمایت بیشتر بشردوستانه به پناهندگان و دیگر افغان‌های در معرض خطر، گفتگو کردند.»

تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای پایبندی به توافق خروج نیروها توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور، انتقادات گسترده‌ای را در داخل و در میان متحدان آمریکا برانگیخته است.

دونالد ترامپ، تندترین واکنش را به تصمیم جو بایدن داشته است. او با شاراه به فاجعه‌ای که در کابل روی داد، گفت: «بایدن بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ و همکار دمکراتش جیمی کارتر در بحران گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران، ایالات‌متحده را تحقیر کرد.» ترامپ خروج از افغانستان را «بزرگترین شرمساری» تاریخ آمریکا توصیف کرد.

بایدن در روزهای اخیر همزمان با پیشروی طالبان در افغانستان و تصرف کابل، بارها از تصمیم خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۱۱ اوت دفاع کرده است.

ترامپ به فاکس نیوز گفت: «نمی‌دانم این را شکست نظامی بخوانم یا شکست روانی؛ هیچ‌گاه چنین چیزی اتفاق نیفتاده بود، می‌توانید تا دوره کارتر و گروگانگیری عقب بروید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده و متحدان غربی تخلیه دیپلمات ها و غیرنظامیان را از روز سه‌شنبه و یک روز پس از بروز رویدادهای عجیب و  هرج و مرج در فرودگاه کابل از سر گرفتند.

هم‌اکنون قدرت‌های خارجی رد حال بررسی اوضاع و رضد تحولات افغانستان پس از فروپاشی نظام سیاسی قبلی هستند. پیش‌بینی می‌شود که حقوق زنان از اولین موضوعاتی باشد که در سیستم جدید حکمرانی زیرپا گذاشته خواهد شد.

با این حال، سخنگوی دفتر نخست‌وزیر بریتانیا  گفت که در تماس جانسون با بایدن «بر اهمیت از دست ندادن دستاوردهای حاصل شده در افغانستان در ۲۰ سال گذشته، محافظت از خود در برابر هر گونه تهدید نوظهور از تروریسم و ​​ادامه حمایت از مردم افغانستان» تاکید شده است.